[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Ariel Atom 4 z silnikiem Hondy Civic Type R

Ariel Atom to jeden z tych najbardziej niesamowitych i szalonych projektów. Ekstremalny pojazd doczekał się czwartego już wcielenia. Choć z zewnątrz wierny oryginałowi, od poprzednika różni go praktycznie wszystko.

Ariel Atom 4 Ariel Atom 4

Pierwszy rzut oka na czwartą generację Ariela Atoma nie zwiastuje wielkich zmian. W rzeczywistości samochód ze swoim poprzednikiem łączą jedynie pedały i pokrywa wlewu paliwa. No i oczywiście ogólna koncepcja otwartego nadwozia.

Rurowa konstrukcja ramy została zaprojektowana od nowa i charakteryzuje się większą sztywnością niż dotychczas. W porównaniu do poprzedniego Atoma aż o 15 procent. Z kolei przeprojektowane podwozie i zawieszenie pozwoliły wygospodarować więcej miejsca wewnątrz pojazdu.

REKLAMA

REKLAMA

Ariel Atom 4 Ariel Atom 4

I nie chodzi to jedynie o komfort kierowcy i jego pasażera, bo na to w tak ekstremalnym samochodzie i tak liczyć nie można, a choćby o miejsce na większy zbiornik paliwa. Teraz pozwala on na zabranie zapasu benzyny na 482 kilometry (spokojnej) podróży.

Do napędu Ariela Atoma 4 służy silnik Hondy, pochodzący z modelu Civic Type R. Mowa o turbodoładowanej jednostce, która z 2 litrów pojemności wyciska 320 koni mechanicznych mocy i 420 niutonometrów maksymalnego momentu obrotowego.

REKLAMA

Ariel Atom 4 Ariel Atom 4

Inżynierowie Ariela zastosowali swoje oprogramowanie sterujące silnikiem, dostosowując jego charakterystykę do potrzeb superlekkiego, ważącego niespełna 600 kilogramów bolidu. Na sprint od 0 do 96 km/h (60 mil na godzinę) Ariel Atom 4 potrzebuje raptem 2,8 sekundy.

Od zera do 161 km/h (100 mph) potrzebnych jest 6,8 sekundy. Z kolei maksymalna prędkość sięga 261 km/h, co w tak niedużym i otwartym pojeździe daje odczucia w pewnym stopniu porównywalne z jazdą na motocyklu.

REKLAMA

REKLAMA

Ariel Atom 4 Ariel Atom 4

Systemy kontroli startu (launch control) i kontroli trakcji, zapożyczone z mocniejszego Atoma V8, będą dostępne za dodatkową dopłatą.

Moc turbodoładowanego silnika przenoszona jest na tylne koła Ariela Atoma 4 za pośrednictwem 6-stopniowej manualnej skrzyni biegów. Kierowcę wspiera przy tym mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, poprawiający trakcję.

REKLAMA

Ariel Atom 4 Ariel Atom 4

Nadwozie osadzone jest na kołach o średnicy 16 cali z przodu i 17 cali z tyłu. Za dodatkową opłatą zamówić można felgi z włókna węglowego – lżejsze od aluminiowych o połowę.

Ceny Ariela Atoma 4 na rynku brytyjskim zaczynają się od niespełna 40 tys. funtów, czyli ponad 193 tys. złotych. Roczna produkcja to zaledwie 100 egzemplarzy.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij