Od 2018 roku tabliczka z nazwą DBS zarezerwowana jest dla najlepszych seryjnych Aston Martinów, napędzanych silnikiem V12 Twin Turbo. Produkcja modeli DBS obecnej generacji dobiega jednak końca, a Aston Martin przedstawia wersję DBS 770 Ultimate, której zadaniem jest przyćmienie wszystkich swoich poprzedników.
Aston Martin DBS 770 Ultimate – efekt piorunujący
Wspomnieliśmy, że DBS 770 Ultimate to model, który kończy produkcję obecnej serii mocnym akcentem. Najpotężniejszy produkcyjny Aston Martin, najszybszy i najbardziej wyczynowy model DBS w historii został w tym celu gruntownie przeprojektowany przez stylistów i inżynierów. Efekt końcowy to DBS 770 Ultimate, który jest wersją flagowego Super GT Astona Martina. Liczba egzemplarzy DBS 770 Ultimate dostępnych w wersjach Coupe i Volante będzie ściśle limitowana. Na rynek trafi zaledwie 300 wersji Coupe i 199 Volante, a wszystkie z nich zostały sprzedane na wiele miesięcy przed oficjalnym rozpoczęciem dostaw.

DBS 770 Ultimate napędza 60-stopniowy silnik V12 o pojemności 5,2 litra. Po wprowadzeniu zmian jednostka zapewnia moc 770 KM przy 6,5 tys. obrotów na minutę oraz imponujący moment obrotowy 900 Nm w przedziale od 1,8 tys. do 5 tys. obr./min., co daje maksymalną prędkość 340 km/h. Rozdział mocy następuje w 8-biegowej automatycznej skrzyni biegów ZF sparowanej z mechanicznym dyferencjałem o ograniczonym poślizgu (LSD), który został umieszczony w tylnej części samochodu. Skrzynia biegów DBS 770 Ultimate została specjalnie zestrojona, żeby poprawić szybkość zmiany przełożeń i zwiększyć jej responsywność, co z kolei gwarantuje niezwykle sugestywne wrażenia z jazdy. Sportowe emocje potęgują dodatkowo firmowane przez markę Aston Martin węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe (CCB).
Dla zwiększenia bezpośredniej reakcji układu kierowniczego i spotęgowania emocji podczas jazdy w DBS 770 Ultimate pojawiła się nowa, pełna kolumna kierownicy, która gwarantuje pewniejsze i bardziej precyzyjne prowadzenie, lepsze wyczucie przednich kół oraz przyczepności na danym odcinku trasy. Także sztywność poprzeczna przedniej i tylnej osi modelu DBS 770 Ultimate została zwiększona o 25 proc., co przekłada się na lepsze wrażenia z jazdy. Udoskonalono także układ aktywnej regulacji siły tłumienia amortyzatorów (Adaptive Damping System - ADS).
Aston Martin DBS 770 Ultimate – nadwozie i wnętrze
Nie tylko konstrukcja mechaniczna modelu DBS 770 Ultimate została udoskonalona do perfekcji, ale również jego nadwozie zostało przeprojektowane tak, by – jak pisze producent – osiągnąć efekt „asertywnej stylistyki i przykuwającej wzrok estetyki”, godnej ostatniego modelu z serii, który „został zaprojektowany, by świętować koniec pewnej ery”.

A ponieważ flagowy model jest rasowym samochodem z gamy marki Aston Martin, jego forma skrywa wiele funkcjonalności. I tak, układy doprowadzające powietrze zapewniają lepszy dopływ do chłodnic, co przekłada się na skuteczniejsze zarządzanie temperaturą, a przy tym podkreśla atrakcyjną sylwetkę samochodu na drodze. W otwieranej do przodu masce umieszczono intrygujący wlot powietrza w kształcie podkowy, a na nadwoziu znalazł się nowy przedni splitter z dwoma wlotami powietrza, które zapewniają skuteczniejszy dopływ do komory silnika. Oba elementy zwiększają efektywność chłodzenia i są nawiązaniem do stylistycznych akcentów znanych m.in. z wcześniejszych modeli DBS.