Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Astra GTC – z zupełnie innym zawieszeniem (wideo)

Opel Astra GTC Opel Astra GTC

Liczba drzwi kompaktu Opla to różnica rzucająca się najbardziej w oczy, ale nie najważniejsza. Wraz z tą zmianą zmienia się tylna cześć auta, które według projektantów nie będzie już hatchbackiem, ale coupe. Ważniejsze jest jednak to, co ukryte. Z racji tego, że pojazdem tym Opel chce zainteresować młodszych klientów, szukających frajdy z jazdy, inżynierowie marki popracowali mocno przy podwoziu. Jego główne komponenty - jak np. kolumny HiPerStruts na przedniej osi - zapożyczono z Insigni OPC z silnikiem o mocy 325 KM, zaś tylne - belka skrętna H z drążkiem Watta - zostało w dużym stopniu ulepszone.

Dzięki kolumnie HiPerStrut udało się zapobiec występowaniu zaburzeń momentu obrotowego, co jest cechą wielu samochodów z napędem na przednie koła i mocnymi jednostkami, umożliwiając kierowcy lepsze wykorzystanie osiągów GTC. Do tego zmalał również zakres zmiany nachylenia przednich kół GTC podczas zakrętów, w wyniku czego poprawiła się przyczepność do nawierzchni. Poprawie uległo również działanie kierownicy, co jest zasługą zmniejszonego tarcia w układzie kierowniczym.

W porównaniu do Astry 5-d, prześwit w GTC obniżono o 15 mm, zaś rozstaw osi zwiększono o 10 mm, z 2685 mm na 2695 mm. Rozstaw przednich i tylnych kół jest również szerszy i wynosi 1584 mm (+40 mm) z przodu i 1585 mm (+30 mm) z tyłu. Ulepszono również układ tylnej, belki skrętnej zawieszenia z drążkiem Watta poprzez zwiększenie sztywności poprzecznej i podniesienie środka przechyłu. Podczas jazdy na wprost budowa taka zapewnia znakomitą stabilność, zaś podczas skręcania minimalizuje przechyły poprzeczne w taki sam sposób jak nowoczesne zawieszenie typu multi-link. Inżynierowie Opla szacują, że układ z drążkiem pochłania około 80 procent wszystkich obciążeń poprzecznych działających na tylne zawieszenie. Ponadto drążek Watta umożliwia zastosowanie bardziej miękkich amortyzatorów, które nie muszą już rekompensować kosmetycznych zmian z tyłu samochodu, zapewniając w ten sposób bardziej odpowiednie właściwości jezdne tylnej osi.

Zmienił się również układ kierowniczy dziarskiego Opla. Jest on oparty na przekładni zębatkowej ze wspomaganiem czułym na prędkość. W celu zapewnienia kierowcy lepszej reakcji układu kierowniczego, elektryczny silnik układu zamontowany jest bezpośrednio na zębniku, zamiast w podstawie kolumny kierownicy.

Mieliśmy okazję przetestować przedprodukcyjne egzemplarze Astry GTC na obiekcie testowym w Millbrook w Wielkiej Brytanii. Choć podwoziu wersji pięciodrzwiowej niewiele można zarzucić, jazda wersją GTC to zupełnie inna bajka. Nie możemy się doczekać porównania z największymi konkurentami - Scirroco, czy Megane. Pokonanie trzydrzwiowej Astry może im sprawić nie lada kłopot.

zobacz galerię

Zobacz także:
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 69 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    No tak tylko założeniem była najmocniejsza ośka i to założenie spełnili. Wiadomo, że Golf R ze swoim napędem na cztery koła jest łatwiejszy w opanowaniu, ale to już nie to.
    ~Samuraj, 2011-07-28 14:05:03
  • avatar
    zgłoś
    RevoKnuckle generalnie sprawdza się, ale Ford raczej zrobił błąd odchodząc od coswortha. RS w stawce jest praktycznie najmocniejszy, robią limitowane mocniejsze wersje, ale czy to dla przeciętnego kierowcy nie jest zbyt ryzykowne? Ktoś powie - takich aut to żółtodzioby nie kupują. Niekoniecznie. Kupują ci co mają kasę, a niekoniecznie umiejętności zbliżone do rajdowych, do czego kusi to auto. Proponuję im wrócić do napędu na wszystkie koła bo na dzień dzisiejszy pomimo większej mocy od wspomnianego Golfa mają gorsze osiągi. Prowadzenie pewnie też. Topowa odmiana powinna mieć topowe rozwiązania, a nie plan oszczędnościowy.
    ~Gość, 2011-07-28 01:21:07
  • avatar
    zgłoś
    nie słyszałem o problemach z trakcją w RSie. Sam nie próbowałem. W ST nic sie nie działo
    esper, 2011-07-25 19:11:53
  • avatar
    zgłoś
    To co dopiero powiedzieć o Focusie RS ... .
    ~Samuraj, 2011-07-25 19:09:12
  • avatar
    zgłoś
    faktycznie, w poprzedniej był problem z trakcją - za dużo powera miała i strasznie wierzgała przy ostrym butowaniu
    esper, 2011-07-25 15:45:30
  • avatar
    zgłoś
    Ciekawe jak to się będzie sprawować. Poprzednie wersje OPC z tego co czytałem nie były jakoś wychwalane (zawieszenie).Nie byłoby zrobić prościej napęd na wszystkie koła jak w konkurencyjnym Golfie R? Czy to na tyle duży koszt?
    ~hanibal, 2011-07-25 15:32:58
  • avatar
    zgłoś
    No fajna szalu nie robi ale bedzie sie sprzedawala heheeh dobre rozwiaznia techniczne juz w niej sa np opelEye....ja czekam na projekt Forda i tak
    84styleFury, 2011-07-22 10:37:25
  • avatar
    zgłoś
    Nie wiem po co jeżdżą egzemplarzem zamaskowanym skoro i tak wiadomo jak auto będzie wyglądać, ale ok, proforma musi być proformą. Po dłuższym przyjrzeniu się temu Oplowi dostrzegam podobieństwa do Megane RS, a nowe zawieszenie? Tak jak w newsie - będzie ciężko rywalom.
    ~Samuraj, 2011-07-21 14:39:17
  • avatar
    zgłoś
    Trzydrzwiowa odmiana Astry nie będzie różniła się od zwykłej wyłącznie liczbą drzwi.
    auto motor i sport, 2011-07-21 14:25:50
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij