REKLAMA

Audi A3 Sportback (Genewa 2020)

Audi A3 Sportback debiutuje podczas wirtualnego wydania salonu samochodowego w Genewie. Oto czwarta generacja A-trójki.

Audi A3 Sportback Materiały prasowe
Audi A3 Sportback

Do niedawna palmę pierwszeństwa w Grupie Volkswagena, jeśli chodzi o sportowy wygląd, dzierżył nowy Seat Leon. Teraz urósł mu jednak solidny rywal w postaci nowego Audi A3 Sportback, który debiutuje właśnie podczas salonu samochodowego w Genewie. Salonu oficjalnie odwołanego, ale odtwarzanego w wersji online.

Audi A3 Sportback – nadwozie

Czwarta generacja Audi A3 dojrzała w porównaniu do tego, co pamiętamy choćby jeszcze z roku 1996, kiedy to na świat przyszedł pierwszy model z rodziny A3. Nowy model wygląda jednocześnie elegancko, a do tego jak gdyby był o rozmiar większy, ale przy tym jest dynamicznie stylizowany i drapieżny.

Nowe Audi A3 Sportback, przy zachowaniu kompaktowych wymiarów zewnętrznych, daje więcej miejsca i funkcjonalności wewnątrz. W porównaniu ze swoim poprzednikiem obecny model urósł tylko o nieco więcej niż trzy centymetry.

Ma teraz 4,34 m długości i 1,82 m szerokości. Jego wysokość to 1,43 m, a rozstaw osi 2,64 m – te wymiary pozostały bez zmian. W zależności od pozycji tylnej kanapy, bagażnik ma od 380 do 1200 litrów pojemności, a jego podłogę umieścić można na różnych poziomach. Na życzenie dostępna jest poruszana elektrycznie klapa bagażnika, którą można zamykać i otwierać ruchem stopy.

Audi A3 SportbackMateriały prasowe
Audi A3 Sportback

Wróćmy do nadwozia. Z przodu uwagę zwraca dużych rozmiarów grill oraz zadziorny kształt LED-owych reflektorów, a także mocne przetłoczenia na masce, nawiązujące do większych modeli marki. Innowacją są cyfrowe światła do jazdy dziennej, znajdujące się w obrębie reflektorów diodowych Matrix LED. Światła te to matryca zbudowana z diodowych segmentów w układzie trzy na pięć, ułożonych tak, żeby nowe A3 było rozpoznawalne na drodze.

Z tyłu światła również swoim kształtem nawiązują do innych nowych samochodów marki z Ingolstadt, a końcówki wydechu ukryto, jakby w erze samochodów elektrycznych nie wypadało się nimi chwalić.

Audi A3 Sportback – wnętrze

W kabinie mamy do czynienia z kontynuacją dynamicznego stylu nadwozia, a projekt deski rozdzielczej jest tak oryginalny, że aż nie pasuje do tego, do czego przyzwyczaili nas Niemcy. Panuje tu coś w rodzaju uporządkowanego chaosu. Pozornie wiele elementów jest rozproszonych w przypadkowych pozycjach, ale kiedy się im przyjrzeć, są tam gdzie być powinny.

Ciekawie wyglądają na przykład kratki nawiewu, umieszczone wysoko po obu stronach wirtualnych zegarów, a nie w jednej linii z nawiewami po stronie pasażera. Widać, że styliści dostali tu sporo przestrzeni do improwizacji.

Audi A3 SportbackMateriały prasowe
Audi A3 Sportback

Na konsoli środkowej, pod wspomnianą kratką nawiewu, wciśnięty został sporej wielkości, 10,1-calowy ekran systemu informacyjno-rozrywkowego, pod którym z kolei wklejono panel klimatyzacji.

Pasażer ma przed sobą natomiast szeroki pas nawiewów i pseudo-półkę pod nimi. Całość wygląda naprawdę dobrze i już nie możemy się doczekać, żeby przekonać się na własne oczy, jak ten projekt sprawdza się na co dzień.

Dodajmy jeszcze, że w nowym Audi A3 Sportback po raz pierwszy zastosowano tapicerkę foteli wykonaną z przetworzonych butelek PET. Ozdobiono ją stylowymi, kontrastowymi szwami.

Zobacz także: premiery Genewy 2020 - serwis specjalny

REKLAMA

Audi A3 Sportback Materiały prasowe
Audi A3 Sportback

Audi A3 Sportback – system infotainment

Obsługa MMI wykonywana jest za pośrednictwem nowej modułowej platformy infotainment trzeciej generacji. Jej moc obliczeniowa jest dziesięć razy większa niż w poprzedniej odsłonie. W zakresie pracy znajduje się obsługa wszystkich zadań związanych z systemami łączności, w tym telefonu, usług Audi connect przesyłanych w standardzie LTE Advanced oraz zintegrowanego w samochodzie hotspotu Wi-Fi.

Indywidualne ustawienia klimatyzacji, pozycji foteli, często wybieranych celów nawigacji, czy często włączanych mediów, mogą być zebrane w nawet sześciu różnych profilach użytkownika.

Audi A3 SportbackMateriały prasowe
Audi A3 Sportback

Standardowo w nowym A3 Sportback znajduje się cyfrowe radio DAB+, a opcjonalnie zamówić można radio internetowe lub hybrydowe. Nawigacja jest teraz łatwiejsza w obsłudze, a jej propozycje prowadzenia bardziej elastyczne. Dla przykładu: system nawigacji oferuje prognozy rozwoju sytuacji na drodze, zdjęcia satelitarne wysokiej rozdzielczości pozyskiwane z Google Earth oraz szczegółowe, trójwymiarowe modele wielu dużych miast europejskich.

Audi A3 Sportback – silniki

W Europie nowe Audi A3 Sportback dostępne będzie w trzech wersjach silnikowych. Będą to:

  • 1.5 TFSI o mocy 150 KM
  • 2.0 TDI o mocy 116 KM
  • 2.0 TSI o mocy 150 KM

Na początek wszystkie wersje silnikowe otrzymają napęd na przednią oś. Moc na koła przekazywana będzie za pośrednictwem sześciobiegowej skrzyni manualnej lub siedmiobiegowej skrzyni automatycznej S tronic, która nie będzie teraz wyposażana w konwencjonalną dźwignię, a w system shift-by-wire.

Audi A3 SportbackMateriały prasowe
Audi A3 Sportback

W późniejszym czasie Audi będzie stopniowo poszerzać ofertę o kolejne wersje silnikowe, w tym o wersję zelektryfikowaną oraz o wersję z napędem na cztery koła quattro.

Zobacz także: nowa, superszybka ładowarka do aut elektrycznych

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA