[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ

Audi AI:ME. Elektryczny kompakt przyszłości

Na salonie samochodowym w Szanghaju Audi prezentuje koncepcyjny model AI:ME o napędzie elektrycznym.

Audi AI:ME Audi AI:ME
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 93 300 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Audi AI:ME ma być wizją miejskiego samochodu przyszłości. Pojazd ma wymiary stawiające go na równi z modelami segmentu aut kompaktowych, ale dysponuje bardziej przestronnym wnętrzem. Oprócz napędu elektrycznego Audi AI:ME oferuje możliwość autonomicznej jazdy na poziomie czwartym.

Audi AI:ME – nadwozie

Koncepcyjne Audi ma, jak wspomnieliśmy wcześniej, wymiary samochodu kompaktowego. Nadwozie jest długie na 4,3 metra, przy 1,9 metra szerokości. Zupełnie inny jednak, znacznie większy, jest rozstaw osi oraz wysokość nadwozia, sięgająca 1,52 metra.

Koła przednie są oddalone od tylnych aż o 2,77 metra, czyli jak w samochodzie o co najmniej klasę większym. Pozwala na to zastosowanie napędu elektrycznego, umożliwiającego stworzenie krótkich zwisów i całkowitą rezygnację z tunelu środkowego.

Dla pasażerów kompaktowy napęd oznacza maksimum dostępnego miejsca, komfort przestrzeni i dużą elastyczność w konfiguracji przestrzeni. Audi AI:ME to samochód o koncepcji 2 plus X miejsc. Jego stylistyka stawia na różnorodność konfiguracji pozycji foteli i schowków. Zazwyczaj podczas jazdy wykorzystywane są tylko pojedyncze fotele przednie, ale w razie potrzeby z przodu i na tylnej kanapie samochodu znajdzie się miejsce dla czterech osób.

Zobacz także: Audi SQ5 TDI - 700 Nm pod maską!

REKLAMA

REKLAMA

Audi AI:ME Audi AI:ME

Audi AI:ME – napęd

Audi AI:ME napędzane jest silnikiem elektrycznym o mocy 170 koni mechanicznym, umieszczonym przy kołach tylnej osi. Zważywszy na miejskie przeznaczenie samochodu, moc znacznie przekracza konieczne minimum do poruszania się z prędkościami między 20 a 70 km/h.

Zasilaniem jednostki napędowej zajmuje się akumulator o pojemności 65 kWh, ładowany zarówno z zewnętrznego źródła prądu, jak i podczas hamowania. Dzięki temu całkowity bilans energetyczny jest korzystny dla większego zasięgu. Tego jednak producent nie ujawnia.

REKLAMA

Audi AI:ME Audi AI:ME

Audi AI:ME – jazda autonomiczna

Zautomatyzowana jazda, czyli to, co już dość dawno przyjęło się w ruchu kolejowym czy powietrznym, na dobre wejdzie też do ruchu kołowego. Audi AI:ME stworzono z myślą o użytkowaniu go w mieście i o jeździe autonomicznej na poziomie 4.

Na międzynarodowej skali rosnącej automatyzacji jazdy, jest to drugi pod względem zaawansowania stopień. Systemy działające na poziomie czwartym nie potrzebują wsparcia kierowcy, są jednak ograniczone do określonego obszaru działania – przykładowo autostrady lub specjalnie wyposażonego rewiru w mieście.

W takich miejscach kierowca może w całości oddać systemowi prowadzenie pojazdu. Przejmuje je ponownie wtedy, gdy samochód opuści obszar zdefiniowany dla w pełni zautomatyzowanej jazdy. Inaczej niż w pełni autonomiczne Audi AIcon (pojazd z funkcją jazdy automatycznej na poziomie 5.), Audi AI:ME z tego względu posiada dodatkowo tradycyjne elementy służące do prowadzenia pojazdu, czyli kierownicę i pedały.

REKLAMA

REKLAMA

Audi AI:ME Audi AI:ME

Audi AI:ME – wnętrze

Auto, obok mieszkania i miejsca pracy, coraz bardziej staje się „trzecią przestrzenią życiową“. Dlatego też styliści Audi nie podporządkowali wnętrza Audi AI:ME kształtowi karoserii. Uznali je natomiast za priorytet, serce całego pojazdu. Stąd też wykończenie kabiny w drewnie z orzecha włoskiego.

W zautomatyzowanych pojazdach przyszłości półki będą miały większe znaczenie niż dotąd. W Audi AI:ME zarówno na daszku kokpitu, jak i między przednimi fotelami, znajdują się duże powierzchnie, w których kryje się kolejny innowacyjny detal: magnesy mogące służyć jako uchwyty do kubków czy talerzy, bo w zautomatyzowanym Audi AI:ME podczas jazdy można spokojnie spożywać posiłki.

Cały pojazd i zamontowane na jego pokładzie systemy komunikacyjne i interakcyjne sterowane są wzrokowo – metodą eyetrackingu, głosowo oraz z poziomu pól dotykowych znajdujących się w drzwiach. Pola dotykowe są doskonale rozmieszczone ergonomicznie i niemal niewidocznie zintegrowane z powierzchnią tapicerki drzwi. Ich podświetlenie aktywuje się przy zbliżaniu się do nich i kieruje wzrok użytkownika na powierzchnie funkcjonalne.

Audi zapowiada kolejny elektryczny koncept

Po luksusowym Audi AIcon, które zadebiutowało na salonie IAA 2017 i po radykalnym samochodzie sportowym Audi PB 18 zaprezentowanym latem 2018 roku, miejski Audi AI:ME to już trzeci wizjonerski pojazd marki z Ingolstadt. Uwieńczeniem całej koncepcji będzie czwarty pojazd koncepcyjny, który zadebiutuje we wrześniu 2019 roku na salonie IAA we Frankfurcie.

Zobacz także: znajdź wymarzony samochód w najlepszej cenie!

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij