[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.8

Audi AI:Trail (Frankfurt 2019)

Prezentując we Frankfurcie koncepcyjny pojazd terenowy Audi AI:Trail, niemiecki producent kompletuje kwartet modeli przyszłości spod znaku AI.

Audi AI:Trail (Frankfurt 2019) Audi AI:Trail (Frankfurt 2019)

Audi na kolejnych salonach samochodowych i ważnych dla świata motoryzacji imprezach prezentowało koncepcyjne pojazdy elektryczne. Pierwszy z nich to Audi Aicon, drugi Audi PB18, nazwany potem AI:Race, trzeci to AI:Me, a czwartym jest pokazany właśnie we Frankfurcie AI:Trail.

Audi AI:Trail – autonomiczny, elektryczny, terenowy

Koncept AI:Trail jest prezentacją możliwości Audi w kilku dziedzinach jednocześnie. Oprócz tego, że pojazd ma napęd elektryczny o dużym zasięgu i mocy, AI:Trail ma rozbudowany system jazdy autonomicznej na poziomie czwartym.

Systemy tej kategorii nie potrzebują wsparcia kierowcy, jednak są ograniczone do określonego obszaru działania – np. autostrady lub rejonu miejskiego wyposażonego w odpowiednią infrastrukturę. Tutaj kierowca może całkowicie przekazać systemowi prowadzenie pojazdu.

Przejmuje je ponownie wtedy, gdy samochód opuści obszar zdefiniowany dla w pełni zautomatyzowanej jazdy. Z tego powodu Audi AI:Trail jest wyposażony w kierownicę i pedały.

Zobacz także: Targi Frankfurt 2019 - zobacz wszystkie premiery

Audi AI:Trail (Frankfurt 2019) Audi AI:Trail (Frankfurt 2019)

Ale Audi AI:Trail potrafi coś jeszcze, bo jest to pojazd skonstruowany jako terenowy. Tutaj oczywiście jazda autonomiczna jest ograniczona do poziomu trzeciego, bo co prawda również drogi nieutwardzone – gruntowe i leśne – zostały już ujęte w cyfrowych mapach, jednak ich poddawana erozji nawierzchnia jest zbyt zmienna, by w sposób pewny i na dłuższy okres można było stworzyć ich cyfrowy obraz na cele związane ze zautomatyzowaną jazdą.

Audi AI:Trail – silnik i napęd

W przypadku Audi AI:Trail producent zaznacza, że projektanci napędu nie mieli za cel zapewnienie rekordowych czasów przyspieszenia czy tez osiąganie wysokich maksymalnych prędkości. W tym przypadku chodziło – z perspektywy podróżowania w terenie pozbawionym infrastruktury umożliwiającej ładowanie pojazdu – głównie o zasięg.

Na pełnym akumulatorze możliwe ma być pokonanie od 400 do 500 km po drogach utwardzonych albo w lekkim terenie. Z kolei jazda w trudniejszych warunkach, gdzie zwiększony uślizg kół niesie ze sobą wyższe zużycie, zasięg szacowany jest na 250 km.

Zobacz także: rewolucyjny Volkswagen ID.3 już jest!

Audi AI:Trail (Frankfurt 2019) Audi AI:Trail (Frankfurt 2019)

W celu spełnienia tych kryteriów, maksymalna prędkość na drodze utwardzonej jest ograniczona do 130 km/h. Elektronika pojazdu nieustannie monitoruje przepływ energii i zużycie, zapewniając także w terenie maksymalną ekonomikę jazdy.

Audi AI:Trail napędzają cztery silniki elektryczne, z których każdy porusza bezpośrednio jedno koło. Terenówka ta jest zatem prawdziwym quattro. Moc systemowa wynosi maksymalnie 320 kW, a maksymalny moment obrotowy do aż 1000 Nm. Zazwyczaj tylko niewielka część tej mocy jest mobilizowana do pracy. W normalnych warunkach wystarcza napęd na jedną oś.

Audi AI:Trail – nadwozie i wnętrze

Samochód utrzymany jest w stylu pojazdów typu buggy. Ma czworo drzwi i w środku miejsce dla czterech osób. Kierownica przypomina bardziej stery myśliwca, niż tradycyjne rozwiązanie znane ze zwykłych samochodów. Wewnątrz panuje poza tym absolutny minimalizm – widoczne są właściwie trzy wyświetlacze, z czego centrum sterowania funkcjami pojazdu i nawigacją stanowi po prostu... smartfon.

W drugim rzędzie znajdziemy z kolei ciekawostkę: dwa siedzenia wykonane na wzór hamaków. Połacie materiału, rozciągnięte na przenośnej ramie z rurek, tworzą wygodne miejsce do siedzenia i oparcia pleców oraz - dzięki bocznemu oparciu - także podparcie dla ciała. Siedzenia te mogą być wykorzystane w celach relaksacyjnych na wiele sposobów. Można je np. wyjąć i użyć jako przenośnych mebli ogrodowych.

Zobacz także: Cupra Tavascan - rasowy, elektryczny SUV

Audi AI:Trail (Frankfurt 2019) Audi AI:Trail (Frankfurt 2019)

A to wszystko w nadwoziu, które ma zaledwie 4,15 metra długości, za to aż 2,15 metra szerokości. Potężne 22-calowe koła z off-roadowymi oponami oraz konstrukcja zawieszenia zaowocowały uzyskaniem aż 34 centymetrów prześwitu, przy głębokości brodzenia przekraczającej pół metra.

Cała konstrukcja waży 1750 kilogramów, za co odpowiadają w dużej mierze cztery elektryczne silniki i spory zapas litowo-jonowych akumulatorów. Coś za coś, bo przecież producent obiecuje nawet 500 kilometrów zasięgu.

Audi AI – auto na miarę potrzeb

Na koniec spróbujemy odpowiedzieć na pytanie – czemu służyć ma taki samochód. Otóż, jak dowiedzieliśmy się od przedstawicieli marki, modele Aicon, AI:Me, AI:Race i AI:Trail łączy coś więcej, niż tylko wizja zrównoważonej koncepcji napędu i wybiegająca daleko w przyszłość stylistyka.

Są to tzw. pojazdy typu "use case". Chodzi o to, że w zależności od własnych upodobań i aktualnych potrzeb, będzie można w przyszłości zamówić sobie z parku tych modeli Audi potrzebny w danej chwili pojazd i wypożyczyć go na określony czas.

Zobacz także: nowy Land Rover Defender - powrót legendy!

Audi AI:Trail (Frankfurt 2019) Audi AI:Trail (Frankfurt 2019)

Użytkownicy samochodów nie tylko otrzymają pojazd swoich marzeń, ale i będą mogli skonfigurować go w sposób jak najbardziej odpowiadający ich osobistym preferencjom. Kolor, wyposażenie wnętrza i opcje techniczne będzie można wstępnie określić online korzystając ze specjalnej aplikacji albo za pomocą danych kierowcy zapisanych w systemie "myAudi".

Już przy wsiadaniu aktywuje się indywidualnie preferowana temperatura wnętrza pojazdu, perfekcyjne pod względem ergonomii ustawienie foteli i osobista biblioteka muzyczna.

Oferta ta, łatwa w dostępie i obsłudze, będzie dostępna przy pomocy specjalnej aplikacji umożliwiającej zamówienie pojazdu, ustawienie osobistych preferencji użytkownika i wielu opcji przydatnych podczas jazdy.

Zobacz także: znajdź wymarzony samochód w najlepszej cenie!

Audi Q7 (Frankfurt 2019) Audi Q7 (Frankfurt 2019)

Audi Q7

Podczas trwającego salonu samochodowego we Frankfurcie Audi prezentuje również modele, które w ostatnim czasie przeszły gruntowny face lifting. Jednym z nich jest Audi Q7. W przypadku tego luksusowego SUV-a oprócz designu, mocno zmieniło się wyposażenie.

W przypadku modelu Q7 mamy do czynienia z przeskokiem na wyższy poziom. Nawet wygląd SUV-a upodobnił się mocno do flagowego Audi Q8. Jest to bardziej wyrazisty grill z sześcioma pionowymi, chromowanymi żebrami, a także nowe klosze LED-owych lamp przednich. Z tyłu auta najbardziej zauważalną zmianą są klosze lamp, połączone chromowaną listwą, w stylu znanym z innych nowych modeli Audi.

Nowości nie ominęły też wnętrza. Odświeżona deska rozdzielcza wygląda bardzo nowocześnie. Zniknął z niej wystający ekran i jest teraz łudząco podobna do tej z Audi Q8. Charakterystycznym elementem jest podwójny ekran w konsoli środkowej.

Nowe Audi Q7 wyposażone jest w wiele nowoczesnych rozwiązań, jak choćby system Car-to-X, który może łączyć się z miejską infrastrukturą, uzyskując informacje z sygnalizacji świetlnej i na przykład podając optymalną prędkość dla uzyskania „zielonej fali”. Ta usługa działa już w USA, ale zostaje stopniowo wprowadzana również do Europy.

W nowym Audi Q7 rozbudowane zostały także systemy connectivity, jak na przykład MMI navigation plus. W jego skład wchodzi m.in. standard przesyłania danych LTE Advanced, hotspot Wi-Fi, sterowanie głosem naturalnym, a także szeroka gama usług Audi connect – od informacji o aktualnym ruchu drogowym online, przez nawigację z Google Earth, do hybrydowego radia.

Zobacz także: gorące premiery Audi we Frankfurcie

Audi S4 (Frankfurt 2019) Audi S4 (Frankfurt 2019)

Audi S4

Na stoisku Audi we Frankfurcie możemy również podziwiać nowe Audi S4, które przeszło niedawno face lifting i otrzymało nowy silnik o potężnym momencie obrotowym.

Styliści pozmieniali to i owo, rysując bardziej drapieżne auto, niż dotychczas. I tak, z przodu przeprojektowane zostały klosze lamp, które pozbawiono charakterystycznych „kłów” i wygładzono. Teraz w oczy rzuca się nie „zadziorek”, a kształt diodowych świateł do jazdy dziennej. Zamiast świetlnego pasa zastosowano tu przerywaną linię, składającą się z pięciu osobnych krótkich odcinków i jednego dłuższego, biegnącego do zewnątrz kloszy.

Grill jest nieco bardziej rozciągnięty i nisko osadzony, co daje wrażenie większej szerokości samochodu. Z tyłu z kolei pozostawiono kształt lamp, ale zmienione zostało ich świetlne wypełnienie. Tu również powtórzono zabieg z przerywaną linią, jak w przednich reflektorach.

W kabinie zmian jest mniej, a największa nowość dotyczy obsługi systemu informacyjno-rozrywkowego MMI. W miejsce dotychczas stosowanego pokrętła użyto tu gładzika, a większością opcji sterować można również za pomocą komend głosowych. Ekran na środku deski rozdzielczej ma przekątną 10,1 cala.

Inną istotną nowością, którą znajdziemy w sportowym modelu Audi S4, jest zastosowanie mocnego silnika Diesla. Zabieg ten znamy już z pokazanego nieco wcześniej Audi S5, od teraz również w wydaniu TDI.

Na rynkach europejskich Audi A4 dostępne będzie z łącznie sześcioma turbodoładowanymi silnikami o mocy od 150 do 347 koni mechanicznych. Ten ostatni, wykorzystujący 48-voltową technologię mild hybrid, trafi właśnie do Audi S4.

Jest to turbodoładowany diesel V6, który zastąpi turbodoładowane V6 TFSI. Jeśli pomyśleliście, że diesel trochę tu nie pasuje, to wiedzcie, że nie ma się o co martwić. Zapas momentu obrotowego jest wręcz ogromny. Z pojemności trzech litrów inżynierowie wycisnęli łącznie 347 KM i aż 700 Nm.

Według danych producenta, Audi S4 TDI na rozpędzenie się od 0 do 100 km/h potrzebować będzie zaledwie 4,8 sekundy, a maksymalna prędkość ograniczona zostanie do 250 km/h.

Zobacz także: oto nowy crossover Audi - A1 Citycarver

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij