Audi Avant RS2: kultowe kombi z genami Porsche

Audi RS2 było w chwili debiutu najszybszym kombi świata i pierwszym Audi, które przekroczyło barierę 250 km/h. Auto powstało niemal trzy dekady temu, przy bliskiej współpracy z Porsche.

Audi RS2 fot. materiały prasowe
Audi RS2
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 91 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

W 1994 r., w chwili wprowadzenia na rynek, było to najszybsze kombi na świecie i jednocześnie pierwsze Audi, które pokonało barierę 250 km/h. Avant RS2, samochód do dziś nazywany przez niektórych „Audi Porsche RS2”, robi piorunujące wrażenie jako sportowy samochód rodzinny, oferujący dużo przestrzeni i przede wszystkim wyjątkowe wrażenia z jazdy.

REKLAMA

Pojazd ten, opracowany wspólnie przez Audi i Porsche, reprezentuje ponad 90-letnią tradycję projektów rozwojowych Porsche. Ferdinand Porsche założył bowiem swoje biuro konstrukcyjne w Stuttgarcie w roku 1931. Od tamtej pory nazwa Porsche jest ściśle związana ze zleceniami rozwojowymi dla klientów. Tradycje te kontynuuje dziś Porsche Engineering, spółka w pełni zależna Porsche AG.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Audi RS2 – godny rywal BMW M3

Dzięki modelowi RS2 Audi mogło wzmocnić swój wizerunek sportowej marki premium i rywalizować z BMW M3, które konkurowało w tym samym segmencie. Z kolei dla Porsche takie zewnętrzne projekty były sposobem na utrzymanie zatrudnienia zespołu w trudnych ekonomicznie czasach. Nie trzeba dodawać, że dodatkowym celem było podzielenie się legendą Porsche z nabywcami Audi.

Audi RS2fot. materiały prasowe
Audi RS2

Dzisiaj, dwadzieścia pięć lat po wyprodukowaniu ostatniego RS2 Ralf Friese, firmowy historyk Audi spotkał się z Michaelem Hölscherem, ówczesnym szefem projektu RS2 w Porsche. Friese przywiózł z Ingolstadt RS2 w kolorze Tropic Green, a Porsche Museum dostarczyło na tę okazję egzemplarz 911 (typ 964) z lakierem Viola Metallic. Do RS2 trafiły bowiem podzespoły z 911 generacji 964 i 993, takie jak choćby kierunkowskazy czy światła przeciwmgłowe.

Na placu przed Porsche Museum Michael Hölscher opowiedział, jak doszło do nawiązania współpracy. „Kilka lat wcześniej wspólnie z Mercedesem stworzyliśmy model 500 E, co wzmocniło nasz profil jako dostawcy usług rozwojowych. Dziś marka ma już za sobą 90 lat takich projektów dla klientów” – wyjaśnił Hölscher, który pracuje w Porsche od 32 lat.

Audi RS2fot. materiały prasowe
Audi RS2

W 1993 r., podczas salonu samochodowego we Frankfurcie nad Menem, Audi zapowiedziało sportowe kombi o wysokich osiągach, a samochód został wprowadzony na rynek już w marcu 1994 r. – zgodnie z planem, pomimo napiętego harmonogramu i budżetu. W trudnych ekonomicznie czasach był to projekt korzystny dla obu stron.

Zobacz także: kultowe Audi RS2 również jako coupe

„Biorąc pod uwagę stosunkowo niewielką liczbę zbudowanych egzemplarzy – 2891 sztuk, to obecnie rzadki widok” – mówił Hölscher. Później wskazał na rondo obok muzeum i wyjaśnił, w jaki sposób jego zespół budował RS2. Samochody powstawały w historycznym budynku Rössle, skąd wcześniej wyjeżdżały egzemplarze Mercedesa 500 E, który obchodzi w tym roku swoje 30. urodziny. Audi dostarczało lakierowane części karoserii i elementy montażowe, a Porsche zajmowało się resztą.

Obaj partnerzy znakomicie poradzili sobie zresztą z logistycznymi wyzwaniami. „Byliśmy odpowiedzialni za nowe elementy i usługi rozwojowe, podczas gdy Audi zajęło się częściami karoserii i komponentami, które można było przenieść z innych modeli. Tak zawiązała się ekscytująca współpraca, która obu firmom przyniosła tylko korzyści” – podsumował główny kierownik ówczesnego projektu.

REKLAMA

REKLAMA

Audi RS2 – 315 KM z pięciu cylindrów

Dzięki zastosowaniu turbosprężarki nowe kombi – z rzędowym, pięciocylindrowym silnikiem o pojemności 2,2 litra i mocy 315 KM oraz napędem na wszystkie koła – było szczególnie efektowne.

Audi RS2fot. materiały prasowe
Audi RS2

„Tak wtedy, jak i dziś silne opóźnienie turbosprężarki, wynikające z jej konstrukcji, wywierało na kierowcę pewną presję. Niektórzy z nich nie przepadali za nagłym »kopnięciem«, ale dumni właściciele RS2 zawsze uwielbiali turbo. Charakterystyka reakcji turbodoładowanego silnika jest rewelacyjna, przede wszystkim w zakresie niższych obrotów” – relacjonował Hölscher.

Audi RS2fot. materiały prasowe
Audi RS2

Hölscher, przy okazji jazdy egzemplarzem Audi RS2, rozkoszował się podróżą w czasie za kierownicą RS2, wymieniając części Porsche, które zamontowano w Audi lub od podstaw opracowano w Zuffenhausen:

  • 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów z wersji Cup,
  • lusterka boczne z nowymi podstawkami,
  • wysokowydajne hamulce z charakterystycznymi czerwonymi zaciskami,
  • napis „Porsche” w logo RS,
  • przedni i tylny zderzak,
  • pas świetlny,
  • cyferblaty,
  • klamki drzwi.

„RS2 w około 20 proc. pochodzi od Porsche” – ocenił Hölscher. Korzystając z nowych części, jego zespół dokonał zasadniczej przebudowy silnika. „Uznaliśmy to za konieczne – chcieliśmy, żeby charakter Porsche był natychmiast widoczny, a skojarzenia nie budziły wątpliwości”.

Audi RS2fot. materiały prasowe
Audi RS2

Ralf Friese przemierzał natomiast okolice Stuttgartu, podążając klasycznym 911 tuż za Hölscherem w RS2. „RS2 było pierwszym Audi, które nie miało elektronicznego ogranicznika, mimo że osiągało prędkość ponad 250 km/h. Prędkościomierz wyskalowano do 300 km/h, a maksymalna prędkość samochodu wynosi 262 km/h” – wyjaśnił historyk, który od 14 lat pracuje w Audi Tradition. Kombi przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,4 s i generuje maksymalny moment obrotowy 410 Nm.

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA