Audi, BMW i Mercedes kupią mapy od Nokii

Kooperacja trzech konkurentów i gigantów niemieckiego przemysłu samochodowego stanie się faktem. Audi, BMW i Mercedes połączą siły w szczytnym celu - wykupią od Nokii dział map, co ma pozwolić na rozwój technologii jazdy autonomicznej.

nawigacja
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 91 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Takiego porozumienia jeszcze nie było - na co dzień trzej niemieccy producenci prześcigają się w konstruowaniu konkurencyjnych pojazdów i dominują tzw. segment premium. Niebawem połączy ich coś poza rywalizacją w jednej rynkowej lidze - wspólne przedsiębiorstwo. Audi, BMW i Mercedes zamierzają na początku przyszłego roku sfinalizować transakcję z fińską Nokią - umowa opiewająca ponoć na 2,8 miliarda euro przewiduje przejęcie firmy HERE. Jest to oddział Nokii, zajmujący się tworzeniem bardzo precyzyjnych map m.in. dla przemysłu samochodowego.

To bardzo ważny krok dla tych trzech producentów, ponieważ kryje się za nim chęć dynamicznego rozwoju technologii jazdy autonomicznej. Zarówno Audi, jak i BMW oraz Mercedes mocno pracują nad samodzielnie jeżdżącymi samochodami, a mapy są w tym przedsięwzięciu kluczowym aspektem. Doświadczenie firmy HERE będzie bezcenne, a opracowane już przez niemieckich inżynierów systemy nowoczesnych kamer zapewnią błyskawiczne i ciągłe aktualizacje map nawigacyjnych. Nadal mapy HERE będą dostępne również dla innych producentów aut - tak oddział Nokii działał dotychczas.

„Nasze otoczenie stale się zmienia. Dlatego też informacje, którymi dysponują mapy cyfrowe muszą być stale uaktualniane. Zapewni im to maksymalną użyteczność” — stwierdził Rupert Stadler, prezes zarządu Audi AG. Z kolei Harald Krüger z zarządu BMW dodaje: "HERE będzie odgrywało kluczową rolę w mobilnej rewolucji. Produkty firmy powstaną w wyniku połączenia map wysokiej rozdzielczości z danymi z pojazdów. Podróż samochodem zaopatrzonym w rozwiązania HERE będzie z całą pewnością bezpieczniejsza, łatwiejsza i bardziej komfortowa”.

Dzięki użyciu precyzyjnych i stale aktualizowanych map "inteligentne" auta przyszłości będą wiedziały o czających się na drodze niebezpieczeństwach zanim jeszcze do nich dojadą. Auto samo przygotuje się np. do przejazdu przez niebezpieczny zakręt albo do hamowania przed spowodowanym przez wypadek korkiem - uruchomi systemy bezpieczeństwa i ostrzeże kierowcę. Jazda może także stać się dużo płynniejsza, gdy mapy HERE uda się zsynchronizować z miejską sygnalizacją świetlną - wtedy kierowca będzie wiedział jak jechać, by przejeżdżać przez skrzyżowania na "zielonej fali".

„Niezwykle precyzyjne mapy cyfrowe stanowią jeden z najważniejszych elementów mobilności jutra. Poprzez wspólne nabycie HERE pragniemy zabezpieczyć niezależność oferowanych przez nią usług, które są kluczowe dla wszystkich producentów samochodów, dostawców i klientów, również z innych branż przemysłu” — podsumowuje decyzję Dieter Zetsche, prezes zarządu Daimler AG. Ten bezprecedensowy ruch trzech branżowych rywali może sporo zmienić w świecie motoryzacji. To właśnie Audi, BMW i Mercedes mogą rozdawać karty w niezwykle istotnym procesie automatyzacji ruchu drogowego.

Zobacz również:
REKLAMA