Audi RS 3 z rekordem Północnej Pętli

Zaledwie 7:40,748 minuty potrzebuje nowe Audi RS 3 Limousine na pokonanie słynnej Północnej Pętli toru Nurburgring. Oznacza to rekord w klasie samochodów kompaktowych.

Audi RS 3 z rekordem Północnej Pętli Nurburgring fot. materiały prasowe
Audi RS 3 z rekordem Północnej Pętli Nurburgring
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 91 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Kierowca wyścigowy i doświadczalny Audi Sport Frank Stippler pobił poprzedni rekord okrążenia w tej klasie o 4,64 sekundy. Jak zapewnia producent nowego Audi RS 3, do osiągnięcia rekordowego wyniku w dużej mierze przyczynił się system Torque Splitter, zapewniający w pełni zmienny rozdział momentu obrotowego między kołami tylnej osi.

REKLAMA

Przed wyjazdem na tor, by ustanowić rekordowe jego okrążenie, mechanicy Franka Stipplera musieli jedynie dostosować ciśnienie w oponach Pirelli P Zero "Trofeo R" semi-slick do warunków panujących na torze. „Nie mamy nieograniczonych możliwości, by bić taki rekord” - powiedział Stippler. „Dlatego w dniu, w którym to robimy, zawsze trzeba trochę dołożyć - szczególnie jeśli chodzi o ciśnienie w oponach - bo to wpływa również na funkcjonowanie torque splittera. Udało się i to był niesamowity dzień dla wszystkich.”

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Torque Splitter w nowym Audi RS 3

Po raz pierwszy w historii, w nowym Audi RS 3 zastosowano Torque Splitter. Rozdziela on płynnie moment obrotowy pomiędzy tylnymi kołami, wykorzystując do tego po jednym elektronicznie sterowanym sprzęgle wielotarczowym na każde koło tylnej osi. Podczas dynamicznej jazdy system ten zwiększa wielkość momentu obrotowego docierającego do tylnego koła, znajdującego się po zewnętrznej stronie zakrętu, które jest w tym momencie bardziej obciążone. Oznacza to, że na lewych łukach torque splitter przenosi moment obrotowy na prawe tylne koło, na prawych łukach na lewe tylne koło, a podczas jazdy na wprost na oba koła. Dzięki temu RS 3 lepiej wchodzi w zakręty i precyzyjniej podąża za kątem skrętu kierownicy.

Audi RS3 2021materiały prasowe
Audi RS3 2021

Konfigurację samochodu uzupełniają opony Pirelli P Zero "Trofeo R" typu semi-slick, które po raz pierwszy znalazły się w opcjonalnym wyposażeniu fabrycznym, ceramiczny układ hamulcowy z przodu oraz sportowe zawieszenie RS plus z adaptacyjną kontrolą amortyzatorów. Tryb RS Performance wyposażony jest z kolei w dwa ustawienia dla różnych torów wyścigowych – jedno jest dostosowane do uzyskiwania komfortu na nierównych torach, takich jak Nordschleife – Pętla Północna, gdzie liczy się minimalizacja pionowych wzbudzeń przy zachowaniu wysokiej dynamiki bocznej, a drugie to sportowe ustawienie dla równych torów, takich jak Hockenheimring.

REKLAMA

REKLAMA

Audi RS 3 – 3,8 s do setki

Jednostka napędowa 2.5 TFSI, która pięć razy z rzędu zdobyła międzynarodową nagrodę silnika roku (International Engine of the Year), w najnowszej generacji jest mocniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Nowe RS 3 w obu wersjach nadwozia od 0 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 3,8 sekundy. Prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h, ale opcjonalnie dostępne jest jej podwyższenie do 280 km/h. Samochód wyposażony w pakiet RS Dynamic i ceramiczne hamulce może nawet osiągnąć prędkość maksymalną 290 km/h. To sprawia, że Audi RS 3 jest najlepsze w swojej klasie w kategoriach przyspieszenia i prędkości maksymalnej.

Zawdzięcza to głównie zwiększeniu momentu obrotowego do 500 Nm (moment dostępny w zakresie od 2250 do 5600 obr./min). To 20 Nm więcej niż w przypadku poprzedniej wersji tego modelu. W rezultacie Audi RS 3 jeszcze szybciej przyspiesza z zakresów niskiej prędkości obrotowej. Maksymalna moc silnika 400 KM jest dostępna szybciej niż poprzednio, przy prędkości obrotowej 5600 obr./min oraz w szerokim zakresie aż do 7000 obr./min. Nowy sterownik silnika zwiększa również prędkość, z jaką wszystkie komponenty układu napędowego komunikują się ze sobą.

Modele Audi RS 3 Sportback i RS 3 Limousine można będzie zamawiać w Europie od połowy lipca 2021 r. Pojawią się na rynku jesienią.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA