Audi RS 4 to bez dwóch zdań ikona samochodów linii RS, a także duchowy następca pierwszego modelu z RS w nazwie, czyli RS2 Avant. Nowa generacja ikonicznego modelu po wielu miesiącach oczekiwania i testów została zaprezentowana właśnie na salonie samochodowym we Frankfurcie i po raz kolejny będzie dostępna jedynie jako kombi. Niestety tym razem RS 4 nie będzie napędzane silnikiem V8... Przypomnijmy, że dwie ostatnie generacje modelu (B7 i B8) miały pod maską wolnossący silnik V8 4.2 FSI o mocach odpowiednio 420 i 450 KM, teraz zmniejszono pojemność i odcięto dwa cylindry, ale o tym za moment.
Audi RS 4 Avant - szybkie jak nigdy dotąd
Kierowców z pewnością ucieszy fakt, że Audi zaprezentowało model RS 4. A czy ucieszy ich informacja o silniku, który będzie go napędzał? Niekoniecznie


Samochód jest sportowo stylizowany, a Audi twierdzi nawet, że projektanci wzorowali się na wyścigowym Audi 90 IMSA GTO. Standardowo dla samochodów z linii RS samochód otrzymał przedni zderzak poszatkowany wlotami powietrza zasłoniętymi kratownicami w kształcie plastra miodu, napis quattro, dwie owalne końcówki układu wydechowego i dyfuzor.
Tak samo jak w przypadku modelu RS 5, z którym RS 4 ma bardzo wiele wspólnego, także tutaj poszerzono nadwozie. Widac wyraźnie, że nadkola są bardziej nadęte, co podkreślone jest przed czarne elementy plastiku (Audi nazywa je blisterami) zamontowane na skraju reflektorów - samochód jest szerszy od zwykłego A4 Avant o 3 cm.

W gamie lakierów Audi RS 4 można będzie znaleźć perłowy niebieski Nogaro, który przywoływać ma na myśl pierwszą generację modelu z 1999 roku. Samochód będzie występował jedynie z kutymi aluminiowymi obręczami kół - w standardzie są one 19-, a w opcji 20-calowe.
Pod maską znalazł się ten sam silnik, który znamy już z modelu RS 5 - jest to benzynowa jednostka biturbo o pojemności 2,9 litra. Silnik ten generuje 450 KM, czyli tyle co poprzednik, ale ma znacznie więcej momentu obrotowego (+ 170 Nm), bo aż 600 Nm. W dodatku maksymalna siła napędowa dostępna jest teraz już od 1900 obr/min, więc jazda tym autem to czysta przyjemność, szczególnie w zakrętach, gdy zdecydujemy się dokupić opcjonalny sportowy mechanizm różnicowy tylnej osi.

Moc na wszystkie cztery koła (stały napęd quattro) przenosi 8-stopniowa przekładnia automatyczna tiptronic. Ma zmieniać biegi płynnie i szybko, a także pozwalać kierowcy na przejęcie kontroli i zmianę przełożeń dźwignią (plus i minus) lub łopatkami przy kierownicy. Sprint od 0 do 100 km/h Audi RS 4 odhacza w czasie 4,1 sekundy, a maksymalnie rozpędzi się do 280 km/h - jeżeli dokupimy pakiet dynamiczny RS. Według Audi spalanie nowego modelu ma wynieść średnio jedynie 8,8 litra na sto kilometrów.

Audi RS 4 wyposażono w sportowe zawieszenie RS, dzięki czemu samochód jest zawieszony o 7 milimetrów bliżej ziemi niz zwykła wersja A4 Avant. Opcjonalnie można dokupić wiele elementów, które poprawią prowadzenie się auta. Są to m.in.: zawieszenie sportowe RS z Dynamic Ride Control, ceramiczne tarcze hamulcowe i dynamiczny układ kierowniczy ze zmiennym przełożeniem. A dzięki systemowi Audi drive select jednym przyciskiem na kierownicy można będzie zmieniać charakterystykę pracy silnika, przekładni, napędu na cztery koła i mechanizmu różnicowego, zawieszenie, układu kierowniczego i wydechu.

Wnętrze do złudzenia przypomina to z Audi A4 w wersji S line, ale są tutaj sportowe fotele kubełkowe z pikowana tapicerką skórzaną, oznaczenia RS, a także dekoracje - do wyboru aluminiowe lub z włókna węglowego. Kierowca ma przed oczami wyświetlacze wirtualnego kokpitu oraz przezierny head-up. Na tym pierwszym kierowca może wybierać funkcje jakie się wyświetlają np. obrotomierz na samym środku, który w trybie sport i przy korzystaniu z łopatek błyska na czerwono sugerując nam zmianę biegu na wyższy w optymalnym momencie. Na drugim widać m.in. wskazania nawigacji i prędkościomierz.

Jak Audi RS 4 poradzi sobie z konkurencją? Takiego auta nie ma w swojej gamie Volvo, Alfa Romeo, Infiniti, Lexus, ani BMW więc jedynym konkurentem pozostaje Mercedes-AMG C63 kombi, który jest wolniejszy i ma napęd na tylne koła, ale pod maską kryje ryczący silnik V8 o pojemności 4 litrów, 700 Nm momentu obrotowego i mocy 510 KM...