REKLAMA

Audi RS e-tron GT: 646 elektrycznych koni

Audi e-tron GT i jego mocniejsza wersja RS e-tron GT ujrzały światło dzienne. I choć większość technicznych detali poznaliśmy już wcześniej, to dopiero teraz auto pokazało się w pełnej krasie, bez kamuflażu.

Audi RS e-tron GT fot. materiały prasowe
Audi RS e-tron GT

Audi e-tron GT to konstrukcja bliźniacza z elektrycznym Porsche Taycanem, ale musimy przyznać, że wizualnie Gran Turismo marki z Ingolstadt robi większe wrażenie. Nawet pomimo faktu, że na pojawienie się tego modelu czekamy już niemal dwa lata, bo Audi e-tron GT po raz pierwszy pokazany został podczas salonu samochodowego w Genewie w 2019 roku – wówczas w wersji prototypowej.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Jak można było przypuszczać, ale też jak widzieliśmy już po publikacji zdjęć produkcyjnego modelu, wciąż pokrytego lekkim kamuflażem, produkcyjna wersja Audi e-trona GT nie różni się znacząco od prototypu, co jest jego wielką zaletą. Spójrzcie tylko na te niesamowite linie i przetłoczenia; na smukłą sylwetkę 5-metrowego nadwozia i oryginalnie zaprojektowane koła. Taycan, który zdążył nam się już nieco opatrzeć, wygląda przy e-tronie aż za spokojnie, choć prezentuje niemal identyczne możliwości.

Audi RS e-tron GTfot. materiały prasowe
Audi RS e-tron GT

Audi e-tron GT i RS e-tron GT: napęd i osiągi

No właśnie, przejdźmy do szczegółów technicznych i osiągów, bo jest o czym pisać. Audi e-tron dysponuje momentem obrotowym 630 Nm i łączną mocą 476 KM, a zapewniają ją dwa silniki elektryczne, po jednym przy każdej osi. Dzięki funkcji overboost, dostępnej w ramach procedury startu, moc przez 2,5 sekundy wzrasta do wartości 530 KM, pozwalając przyspieszyć od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,1 sekundy.

Jeszcze ciekawiej robi się w przypadku topowej wersji RS e-tron GT. Jako że RS w przypadku Audi oznacza najwyższy poziom sportowych możliwości, to maksymalny moment obrotowy wynosi aż 830 Nm, a moc sięga 598 KM. Dzięki funkcji overboost przez kilka chwil jest to nawet 646 KM! Sprint do „setki”? W RS-ie trwa to jedynie 3,3 sekundy.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Warto jeszcze wspomnieć o akumulatorze, który gromadzi łącznie 86 kWh energii (93 kWh brutto) i działa w 800-woltowym systemie. Jak informuje producent, wykorzystanie ultraszybkiego ładowania prądem 270 kW (w Polsce opcja jeszcze długo niedostępna), naładuje „baterię” od 5 do 80 proc. w zaledwie 22,5 minuty, lub jak kto woli – dołoży 100 km zasięgu w zaledwie 5 minut.

Audi e-tron GT, zgodnie ze swoją nazwą, ma być prawdziwym Gran Turismo. Dlatego też inżynierowie opracowali pneumatyczne zawieszenie, które testował między innymi kierowca wyścigowy, mistrz świata Formuły E z sezonu 2016-17 Lucas di Grassi. Brazylijczyk był pod wrażeniem możliwości napędu e-trona GT, jego liniowego przyspieszenia, ale i prowadzenia w zakrętach, które nawet w trybie comfort daje duży zapas podczas ekstremalnej jazdy w zakrętach.

Audi RS e-tron GTfot. materiały prasowe
Audi RS e-tron GT

Audi e-tron GT i RS e-tron GT: cena

Na koniec dodajmy, że Audi e-tron GT to pierwszy samochód marki z napędem czysto elektrycznym, który powstawać będzie wyłącznie w Niemczech. To niemieckie elektryczne Gran Turismo będzie zjeżdżać z taśmy produkcyjnej w zakładach Audi Böllinger Höfe w Neckarsulm, gdzie powstaje także rasowe Audi R8.

Ceny w Niemczech zaczynają się od 99 800 euro (ok. 450 tys. złotych) za wersję e-tron GT oraz od 138 200 euro (ok. 620 tys. zł) za model RS e-tron GT.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA