[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ

Audi SQ5 TDI. Premiera mocnego SUV-a

Audi SQ5 TDI zadebiutuje na salonie samochodowym w Genewie. Auto ma potężna moc i moment obrotowy.

Audi SQ5 TDI Audi SQ5 TDI

Nowa odsłona supersportowego SUV-a nadeszła. Audi SQ5 TDI, jak sama nazwa wskazuje, nie pozbyło się sprawdzonego silnika Diesla, ale teraz wspomagany jest on elektryczną sprężarką i 48-voltowym systemem mild hybrid z większego Audi SQ7 TDI.

Audi SQ5 - silnik

Do napędu Audi SQ5 wykorzystano sprawdzony w poprzedniej generacji silnik V6 TDI o pojemności 3 litrów. Wsparcie, jakiego udziela elektrycznie napędzana sprężarka, zasilana 48-voltową instalacją elektryczną, daje końcowy wynik w postaci 347 koni mechanicznych maksymalnej mocy i aż 700 niutonometrów maksymalnego momentu obrotowego.

W efekcie sportowy SUV Audi przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,1 sekundy, maksymalnie rozpędzając się do 250 km/h. Działanie elektrycznej turbiny pozwala na wyeliminowanie turbodziury, bo 7-kilowatowy silnik elektryczny w ułamku sekundy (a dokładniej w 0,3 s) rozkręca wirnik do 65 tys. obrotów na minutę, dając zastrzyk mocy zanim wkroczy turbina silnika.

Użycie systemu mild hybrid pozwala też zaoszczędzić sporo paliwa. Producent twierdzi, że średnio nawet do 0,7 litra na każde 100 kilometrów. 48-voltowy centralny system elektryczny składa się
z elektrycznie napędzanej sprężarki (EAV) oraz układu mild hybrid. Energia gromadzona jest w litowo-jonowym akumulatorze o pojemności 10 Ah, który umieszczono pod podłogą bagażnika. Konwerter prądu stałego w prąd zmienny łączy całość z systemem 12-voltowym.

Zobacz także: 5000-konny Devel Sixteen wyprzedany

REKLAMA

Audi SQ5 TDI Audi SQ5 TDI

Sprężarka EAV

Elektrycznie napędzana sprężarka to świetne uzupełnienie turbosprężarki. Wspomaga ona układ wtedy, gdy gazy spalinowe nie mają wystarczającej energii do poruszania klasycznej turbosprężarki, np. podczas startu i podczas przyspieszania w niskim zakresie obrotów – do 1650 obr./min.

Dzięki niej natychmiast dostępny jest wysoki moment obrotowy, bez efektu tzw. turbodziury. Rozwiązanie to sprawdza się najbardziej podczas startu, wyprzedzania, czy wychodzenia z zakrętu, o czym mogliśmy się przekonać podczas jazd testowych większym Audi SQ7.

W Audi SQ5 TDI dostępne są dodatkowe funkcje napędu. Przykładowo, jeżeli kierowca przy prędkości pomiędzy 55 a 160 km/h zdejmie nogę z pedału gazu, w zależności od ustawień systemu Audi drive select auto może rekuperować energię, jechać na luzie z rozłączonym sprzęgłem lub żeglować z wyłączonym silnikiem nawet przez 40 sekund.

Zobacz także: zaostrzenie kar za kradzież tablic rejestracyjnych

REKLAMA

Audi SQ5 TDI Audi SQ5 TDI

System ponownie uruchamia jednostkę napędową, gdy tylko kierowca znów dotknie pedału gazu. MHEV sprawia, że system start/stop załącza się już przy prędkości 22 km/h. Jeśli samochód wyposażony jest w adaptacyjny tempomat ACC, silnik uruchamia się ponownie gdy tylko auto przed SQ5 TDI ruszy, nawet pomimo tego, że pedał hamulca jest jeszcze wciśnięty.

Skrzynia tiptronic

Potężny moment obrotowy przenoszony jest na cztery koła za pośrednictwem ośmiobiegowej, automatycznej skrzyni biegów tiptronic. W normalnych warunkach 60 proc. momentu trafia na koła tylnej osi, a 40 proc. na przód. Samoblokujący dyferencjał umożliwia jednak przeniesienie do 85 proc. sił napędowych na tył lub do 70 proc. na przód, w zależności od warunków jazdy i potrzeb.

Więcej szczegółów poznamy podczas oficjalnej premiery Audi SQ5 TDI na salonie samochodowym w Genewie.

Zobacz także: znajdź wymarzony samochód w najlepszej cenie!

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij