REKLAMA

Audi SQ5 TDI – nowy wygląd, lepszy napęd

Audi SQ5 TDI przeszło face lifting, który korzysta ze zmian pokazanych niedawno w modelu Q5. Nowa jest także charakterystyka napędu mild hybrid.

Audi SQ5 TDI 2020 fot. materiały prasowe
Audi SQ5 TDI 2020
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 174 500 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Pierwsza generacja Audi SQ5 na rynku pojawiła się jesienią roku 2012. Napędzana mocnym silnikiem Diesla sportowa wersja S okazała się strzałem w dziesiątkę. Dwa lata temu w Genewie debiutował nowy model, już wspierany przez hybrydową technologię oraz elektryczną sprężarkę. Teraz do gry wchodzi jego odświeżona wersja.

Głosuj w konkursie Best Cars 2021 i wygraj Subaru Forester

REKLAMA

Audi SQ5 TDI – zmiany w napędzie

W swej najnowszej odmianie, trzylitrowa jednostka V6 generuje 341 KM mocy i potężne 700 Nm momentu obrotowego. Szczytowy moment obrotowy dostępny jest w zakresie od 1750 do 3250 obr./min. Silnik 3.0 TDI oddaje teraz moc szybciej i bardziej dynamicznie niż w poprzedniej wersji. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 5,1 sekundy, a prędkość maksymalna ograniczona jest elektronicznie do 250 km/h.

Mówimy zatem o prawdziwie sportowych osiągach w SUV-ie z silnikiem Diesla. Jeśli ktoś martwi się przy tym o brzmienie, możemy go uspokoić, bo tu – podobnie jak w pierwszej generacji SQ5 TDI – działa specjalny wzmacniacz dźwięku układu wydechowego, nadający silnikowi V6 bardziej rasowego pomruku.

Jednostka 3.0 TDI posiada przy tym dwa rozwiązania techniczne redukujące zużycie paliwa i poprawiające jej elastyczność. 48-voltowy system miękkiej hybrydy korzysta z alternatora-rozrusznika (RSG), litowo-jonowego akumulatora buforowego i z przetwornika napięcia 48/12 volt.

System MHEV w procesie hamowania pojazdu odzyskuje nawet 8 kW mocy. Dzięki temu sportowy SUV może żeglować przez ok. 40 sekund z wyłączonym silnikiem. Po tym czasie RSG ponownie go uruchamia. System MHEV ma potencjał redukcji zużycia paliwa w standardowym cyklu jazdy nawet o 0,7 litra na 100 km.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Kolejnym komponentem technicznym wpływającym na spalanie jest elektrycznie napędzana sprężarka (EAV), która pomaga, gdy przepływ spalin dostarcza zbyt mało energii do napędu turbosprężarki. Kompaktowy silnik elektryczny korzystający z układu 48V rozpędza koło sprężarki EAV do 65 000 obr./min. w około 300 milisekund, niwelując przy tym efekt turbo dziury.

Dodajmy jeszcze, że moc jednostki napędowej przekazywana jest na koła za pośrednictwem ośmiobiegowej, automatycznej przekładni tiptronic. W normalnych warunkach drogowych stały napęd na cztery koła quattro rozdziela moment obrotowy pomiędzy przednią i tylną oś w stosunku 40:60. W przypadku poślizgu, większość momentu napędowego trafia na oś o lepszej trakcji. Do 70 procent może trafić wtedy na przednie koła, a maksymalnie 85 procent na tylne. Podczas szybkiego pokonywania zakrętów, selektywny rozdział momentu obrotowego między kołami ułatwia prowadzenie, przyhamowując delikatnie odciążone koła po wewnętrznej stronie łuku. Na życzenie klienta, Audi może zamontować na tylnej osi SQ5 TDI sportowy mechanizm różnicowy, aktywnie sterujący rozdziałem momentu obrotowego pomiędzy kołami.

Odświeżone Audi SQ5 TDI produkowane będzie w meksykańskiej fabryce w San José Chiapa. Na europejskich rynkach zadebiutuje w pierwszym kwartale 2021 roku.

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA