REKLAMA

Audi SQ7 i SQ8 z benzynowym V8 TFSI

Audi SQ7 i SQ8, napędzane dotąd z mocnym dieslem V8, otrzymały alternatywę w postaci silnika V8 TFSI. Ma więcej mocy i zapewnia lepsze przyspieszenie.

Audi SQ8 V8 4.0 TFSI Audi SQ8 V8 4.0 TFSI
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 319 800 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Audi prezentuje modele SQ7 i SQ8 z nowymi silnikami V8 4.0 TFSI. Choć dotychczas oferowany diesel o mocy 435 KM i momencie obrotowym aż 900 Nm zapewniał prawdziwie sportowe doznania, to benzynowe V8 podnosi poprzeczkę nieco wyżej. Nowe wersje silnikowe na europejskim rynku pojawią się jesienią 2020, a tymczasem zobaczmy, co oferują w zamian.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Audi SQ7 i SQ8 4.0 TFSI – silnik i osiągi

Dzięki ogromnej mocy benzynowego silnika 4.0 TFSI, sięgającej 507 KM i momentowi obrotowemu rzędu 770 Nm, Audi SQ7 i SQ8 rozpędzają się jak rasowe samochody sportowe. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje im zaledwie 4,1 sekundy (4,8 s w wersji V8 TDI), a od 80 do 120 km/h – 3,8 sekundy. Prędkość maksymalna ograniczona jest elektronicznie do 250 km/h.

Jednostka napędowa V8 biturbo jest technologicznym majstersztykiem. System odłączanych na życzenie cylindrów „cylinder on demand” (COD) czasowo dezaktywuje cztery z ośmiu cylindrów podczas spokojnej jazdy, co wpływa na redukcję spalania. Ale to dopiero początek.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Dwie turbosprężarki typu twin-scroll redukują ciśnienie zwrotne i optymalizują wymianę gazów, co znacznie poprawia wypełnianie komór spalania. Turbosprężarki umieszczone są pomiędzy rzędami cylindrów, w ich 90-stopniowym rozchyleniu. Takie ułożenie skutkuje krótkimi ścieżkami gazów oraz natychmiastową reakcją na wciśnięcie pedału gazu, nawet przy niskiej prędkości obrotowej silnika.

Rasowy bulgot ośmiocylindrowego motoru jest dodatkowo modulowany przy pomocy specjalnych klap w układzie wydechowym. Aktywne mocowania silnika minimalizują z kolei przenoszenie drgań na karoserię samochodu, generując za pomocą cewek oscylacyjnych zmienne fazowo kontrimpulsy. Są one nakładane na drgania silnika i w znacznym stopniu je eliminują. Brzmi nieźle, prawda? Idźmy więc dalej.

REKLAMA

REKLAMA

Potężna moc benzynowego silnika V8 4.0 TFSI przenoszona jest na drogę za pomocą ośmiobiegowej, automatycznej skrzyni biegów tiptronic oraz stałego napędu na cztery koła quattro. Standardowo, zarówno w SQ7, jak i w SQ8, montuje się dwa sportowe podzespoły zawieszenia: sportowe adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z kontrolą tłumienia oraz układ czterech kół skrętnych.

Podczas wolnej jazdy układ ten skręca tylne koła samochodu o 5 stopni w kierunku przeciwnym niż skręt kół przednich, co zmniejsza promień skrętu i daje większą zwrotność. Przy prędkościach powyżej 60 km/h koła tylne skręcają natomiast delikatnie w tym samym kierunku co koła przednie, wpływając na stabilność podczas szybkiej jazdy i przy dynamicznych zmianach kierunku.

Pakiet rozwiązań z najwyższej półki obejmuje do tego układ elektromechanicznej aktywnej stabilizacji przechyłu (eAWS). Działa on tak, że niewielki silnik elektryczny z trójstopniową przekładnią planetarną, znajdujący się zarówno na przedniej, jak i na tylnej osi, oddziela dwie połowy stabilizatora.

Podczas jazdy po prostej są one oddzielone od siebie, co redukuje ruchy nadwozia, zwłaszcza na nierównych nawierzchniach oraz poprawia komfort jazdy. Natomiast podczas jazdy sportowej i podczas dynamicznego wchodzenia w zakręty, rury stabilizatorów są bezstopniowo przekręcane w przeciwnych do siebie kierunkach. Boczny przechył pojazdu znacznie się wtedy zmniejsza, a tendencja do podsterowności jest odczuwalnie redukowana.

W pakiecie znajduje się też sportowy mechanizm różnicowy rozdzielający moment obrotowy pomiędzy kołami tylnej osi podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Samochód prowadzi się wtedy bardziej zwinnie i precyzyjnie.

Jeśli chodzi o stylistykę, Audi SQ7 standardowo jeździ na 20-calowych kołach, opcjonalnie dostępne są koła 22-calowe. Audi SQ8 natomiast w standardzie ma koła 21-calowe, a opcjonalnie zamówić można koła 22- i 23-calowe.

Oba modele na przedniej osi mają tarcze hamulcowe o średnicy 400 mm. Ich czarne zaciski ozdobione są sportowymi znakami S. Audi oferuje również – zarówno dla osi przedniej, jak i dla osi tylnej - bardzo mocne i wytrzymałe ceramiczne tarcze hamulcowe wzmocnione włóknem węglowym. W tym przypadku zaciski pomalowane są w kolorze szarego antracytu.

Audi SQ7 i Audi SQ8 z nowym silnikiem 4.0 TFSI na europejskich rynkach pojawią się jesienią tego roku. Ceny poznamy niebawem.

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA