REKLAMA

Audi e-tron S – superszybki elektryczny SUV

Audi e-tron S oraz e-tron S Sportback debiutują z napędem, który wykorzystuje aż trzy silniki elektryczne i w szczytowym momencie oferuje aż 973 Nm momentu obrotowego.

W marcu Audi opublikowało pierwsze informacje dotyczące wzmocnionych wersji swoich elektrycznych SUV-ów. Komunikatowi towarzyszyły zdjęcia aut, ale wciąż ukrytych pod maskującym malowaniem. Teraz mamy już pełen obraz sytuacji, a oba modele pojawią się w sprzedaży jesienią 2020 roku.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Audi e-tron S – silnik i napęd

Nowe Audi e-tron S i e-tron S Sportback mają wprowadzić kierowcę w zupełnie nowy wymiar dynamiki. Nie tylko za sprawą dopracowanego zawieszenia i napędu quattro z wektorowaniem momentu obrotowego, ale przede wszystkim dzięki silnikowi. A właściwie trzem silnikom elektrycznym, bo aż tyle ma ich model e-tron S.

Inżynierowie Audi rozwiązali napęd w następujący sposób. Napędzający do tej pory tylną oś e-trona 55 większy silnik elektryczny trafił w modelu e-tron S w okolice przedniej osi. Ma on moc 169 KM, a w trybie chwilowego zwiększenia mocy nawet 204 KM.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Z tyłu natomiast ulokowane zostały dwa mniejsze silniki elektryczne, które łącznie generują moc 265 KM, a w trybie overboost chwilowo nawet 359 KM.

Łączna moc systemowa sięga zatem 320 kW, czyli około 435 KM, a maksymalny moment obrotowy to aż 808 Nm. To spory wzrost w stosunku do zwykłego e-trona 55, który ma moc 360 KM i moment obrotowy na poziomie 561 Nm.

REKLAMA

REKLAMA

Ale to nie koniec, bowiem chwilowo, w trybie overboost, moc może wzrosnąć do nawet 503 KM, a moment obrotowy sięga wówczas 973 Nm. Powyższe wartości, z niemal liniowym przebiegiem krzywej momentu obrotowego, pozwalają na uzyskanie osiągów godnych samochodu sportowego, a nie rodzinnego SUV-a, obciążonego dodatkowo ciężkimi akumulatorami.

Mówimy tu na przykład o sprincie od 0 do 100 km/h wykonywanym w zaledwie 4,5 sekundy, przy prędkości maksymalnej dochodzącej do 210 km/h.

Co poza tym? Dzięki konfiguracji napędu z osobnymi silnikami na tylnej osi i dodatkowym z przodu możliwe jest wektorowanie momentu obrotowego w czasie jazdy. Producent podaje przykład, kiedy kierowca postanowi gwałtownie przyspieszyć w zakręcie, silnik elektryczny przy kole zewnętrznym może dostarczyć o 220 Nm większy moment obrotowy niż dla koła wewnętrznego. Zwiększa to stabilność i zwinność auta, dając kierowcy więcej radości z takiej jazdy.

Audi e-tron S – zasięg

W marcu Audi przemilczało kwestię zasięgu wersji S. Teraz te informacje podano i wyglądają one następująco. Wysokonapięciowy akumulator ma pojemność energetyczną brutto 95 kWh, z czego 91 procent (86 kWh) jest wykorzystywane w toku eksploatacji.

Jak czytamy w komunikacie prasowym, na jednym naładowaniu akumulatora Audi e-tron S i Audi e-tron S Sportback uzyskują zasięg, odpowiednio, do 360 km i 365 km w cyklu WLTP. Ładowanie akumulatora od poziomu 5 do 80 proc., z użyciem szybkiej ładowarki o mocy 150 kW, trwać ma 30 minut.

Oba modele – Audi e-tron S i Audi e-tron Sportback S – trafią do sprzedaży jesienią 2020 roku. Bliżej tej daty poznamy ich cenniki.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA