[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ

Audi e-tron Sportback. Elektryczny SUV coupe

Na salonie samochodowym w Los Angeles swoją premierę ma Audi e-tron w wersji Sportback. Jest to odmiana ze ściętym tyłem w stylu coupe.

Audi e-tron Sportback Audi e-tron Sportback
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 347 700 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Rodzina elektrycznych SUV-ów Audi powoli się rozrasta. Na razie mówimy jednak o nowej wersji nadwozia już istniejącego modelu. Audi e-tron Sportback jest bardziej dynamicznie stylizowanym Audi e-tronem, które znamy już od dłuższego czasu.

Audi e-tron Sportback – nadwozie

Audi poszło drogą, którą znamy już z innych modeli marki, a którą podąża też konkurencja. Chodzi o tworzenie wersji coupe, z nisko opadającą linią dachu, dla tradycyjnych SUV-ów. Niedawno pojawił się choćby Audi Q3 Sportback, a teraz przyszła kolej na model e-tron.

Nadwozie e-trona Sportabck ma 4901 mm długości, 1935 mm szerokości i 1616 mm wysokości. Nisko opadający dach zabiera nieco przestrzeni nad głowami pasażerów tylnego rzędu – jest to dokładnie 20 mm. Coś za coś.

Z zewnątrz e-tron Sportback różni się od swojego najbliższego krewnego – e-trona – właśnie linią dachu i tyłem. O ile przód pozostał praktycznie niezmieniony, tak gdzieś mniej więcej od połowy oba modele więcej różni, niż łączy.

Producent chwali się też osiągnięciem niezwykle korzystnej wartości współczynnika oporu powietrza, wynoszącego zaledwie 0,25. Taka wartość dostępna jest dla Audi e-tron Sportback w połączeniu z pakietem wyposażenia zewnętrznego S line i wirtualnymi lusterkami bocznymi.

Zobacz także: niezwykły pojedynek - KITT kontra GMC Drużyny A

REKLAMA

REKLAMA

Audi e-tron Sportback Audi e-tron Sportback

Wpływa to korzystnie na zużycie energii. Według pomiarów zgodnych z procedurą WLTP, SUV coupé na jednym ładowaniu akumulatora może pokonać do 448 km – o około 10 km więcej niż w zwykłym e-tronie.

Wracając do wyglądu auta, z przodu w oczy rzuca się nie tylko znana z e-trona potężna atrapa chłodnicy Singleframe, ale także reflektory matrycowe LED. Światła te oferowane są po raz pierwszy w masowo produkowanym samochodzie. Jak to działa?

Reflektory Matrix LED – nowa jakość oświetlenia

Otóż światło reflektorów diodowych, rozbite na malutkie piksele, oświetla drogę z wysoką rozdzielczością. Kryje się za tym technika zwana w skrócie DMD (ang. Digital Micromirror Device – cyfrowe matryce zwierciadeł), stosowana także w wielu projektorach wideo.

Jej sercem jest mały czip z około milionem mikrozwierciadeł, których krawędź ma długość zaledwie kilku setnych milimetra. Za pomocą pól elektrostatycznych każde z nich można przechylić nawet pięć tysięcy razy na sekundę. W zależności od ustawienia, światło diodowe albo dociera poprzez soczewki na drogę albo jest pochłaniane przez absorber, wskutek czego powstają pola nieoświetlone.

Zobacz także: SsangYong Korando - przełomowy SUV

REKLAMA

Audi e-tron Sportback Audi e-tron Sportback

Cyfrowe reflektory podczas pokonywania zakrętów, jazdy w mieście i na autostradzie, mogą tworzyć bardzo precyzyjne warianty świateł mijania oraz dzięki jeszcze dokładniejszemu oświetlaniu innych uczestników ruchu drogowego, uzupełniać zadania świateł drogowych.

Przede wszystkim jednak oferują one nowatorskie funkcje takie jak światło pasa jazdy i światło orientacyjne. Na drogach szybkiego ruchu światło pasa jazdy generuje „dywan świetlny”, który jasno oświetla pas, po którym pojazd się porusza i dynamicznie dopasowuje się podczas jego zmiany.

Audi e-tron Sportback – napęd

Audi e-tron Sportback 55 quattro to mocniejsza wersja auta, która analogicznie do modelu e-tron dysponuje maksymalną mocą sięgającą nawet 408 KM, a moment obrotowy podczas korzystania z funkcji boost to potężne 664 Nm. Pozwala to rozpędzić elektrycznego kolosa od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,7 sekundy (w trybie S). Prędkość maksymalna e-trona Sportback sięga 200 km/h.

Jak jest z zasięgiem? Nieźle, choć widać, jak trudno jest przy obecnym stanie rozwoju technologii napędów elektrycznych przekroczyć pewną granicę. Producent podaje, że bateria o pojemności 95 kWh pozwala pokonać nawet 448 kilometrów na jednym ładowaniu, wg normy WLTP.

Zobacz także: nowy Volkswagen Golf - wszystko, co musisz o nim wiedzieć

REKLAMA

REKLAMA

Audi e-tron Sportback Audi e-tron Sportback

W przypadku e-trona Sportback od początku dostępna będzie wersja e-tron Sportback 50 quattro, w którym zamontowano mniejszą baterię. Ma ona 71 kWh pojemności, zamiast 95 kWh z modelu e-tron Sportback 55 quattro.

Zmniejszenie zasięgu, wynikające z pojemności akumulatorów, zostało częściowo zrekompensowane przez mniejszą masę samochodu oraz obcięcie mocy o 100 koni mechanicznych. Według zapewnień producenta, model e-tron Sportback 50 quattro ma dysponować zasięgiem do 347 km, wg normy WLTP, czyli średnio o 100 km mniejszym.

Do napędu bazowej wersji e-trona Sportback służy para elektrycznych silników, jednak ich moc została ograniczona do 312 KM, a moment obrotowy do 540 Nm. Nie oznacza to wcale, że elektryczny SUV stanie się zawalidrogą. Na sprint do „setki” potrzebuje bowiem 6,8 sekundy, a maksymalnie rozpędzi się do 190 km/h.

Zobacz także: szukasz samochodu? Tu znajdziesz najlepsze oferty

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij