W ostatnim kwartale ubiegłego roku, w porównaniu do tego samego okresu w 2015 r. zainteresowanie samochodami z napędami alternatywnymi (auta elektryczne, hybrydowe, napędzane LPG, czy CNG) w Europie wzrosło zaledwie o 1,2% - takich aut zarejestrowano 168 103 szt. Wyniki w poszczególnych rodzajach pojazdów były skrajnie różne. Dla przykładu samochody z napędem hybrydowym budzą coraz większe zainteresowanie, osiągnęły w badanym okresie dwucyfrowy wzrost (+25,1%) i zarejestrowano ich 76 930 szt. Z drugiej strony o 16,5% spadło zainteresowanie autami, które można ładować energią elektryczną (elektryczne, hybrydy plug-in, elektryczne z silnikiem zwiększającym zasięg) – w ostatnim kwartale zarejestrowano ich 49 637 szt. Przy tym wyniku trzeba jednak uwzględnić spektakularny wzrost w tej kategorii aut odnotowany w tym samym okresie w 2015 r. – wyniósł on wówczas 160,5%. O 8,1% spadło natomiast zainteresowanie samochodami zasilanymi LPG, CNG i etanolem.
Zainteresowanie samochodami z napędami alternatywnymi wzrosło mocno w Hiszpanii (49,4%), Niemczech (21,9%) i w wielkiej Brytanii (14,9%). Taki wynik osiągnięto dzięki większej sprzedaży aut z napędem hybrydowym i elektrycznym. We Francji zarejestrowano o 1,4% aut mniej niż od października do grudnia 2015, ale wciąż w tym kraju rejestruje się najwięcej hybryd w Europie – 15 448 szt.
W całym ubiegłym roku w krajach Unii Europejskiej zarejestrowano o 4,1% więcej aut z napędami alternatywnymi niż w 2015. Największy przyrost zanotowano w kategorii samochodów z napędem hybrydowym (27,3%) i elektrycznym (4,8%), za to pozostałe alternatywne źródła napędu (CNG, LPG, etanol) interesowały kierowców w dużo mniejszym stopniu (-19,7%). W wyniku ogólnym, samochody z napędami alternatywnymi stanowiły 4,1% aut osobowych zarejestrowanych w 2016 roku w Unii Europejskiej.
W Polsce w ubiegłym roku zarejestrowano takich aut 16 917 szt., co daje 47,6% wzrostu w stosunku do roku 2015. Zarejestrowano w tym czasie 114 aut elektrycznych (wzrost o 62,9%), 392 hybrydy typu plug-in (wzrost o 77,4%), 9 849 aut hybrydowych (w tym zwykłych hybryd i tzw. mild hybrid, np. Suzuki Baleno), co daje przyrost w wysokości 76,3%. Najmniejszy przyrost zaliczyliśmy w kategorii pozostałych napędów alternatywnych (CNG, LPG, etanol) – zainteresowanie takimi autami wzrosło o 17,6% i zarejestrowano ich w Polsce 6 12 szt.
Patrząc na to, jak przyjemne w użytkowaniu są auta hybrydowe typu Toyota C-HR, Kia Niro, auta elektryczne z silnikiem spalinowym zwiększającym zasięg (BMW i3), czy typowe „elektryki” (Hyundai Ioniq, dostępny również jako hybryda), wcale nas te wzrosty nie dziwią. Gdyby za tym szły zmiany w infrastrukturze…
Napędy hybrydowe już nie raz gościły na łamach Auto Motor i Sport. Zapraszamy do testu porównawczego elektrycznych BMW i3 i Renault Twizy oraz hybrydowych Mitsubishi Outlander PHEV, Toyota Yaris i Volvo V60, czy do porównania BMW i3 z Audi A3 e-tron.
Źródło: European Automobile Manufacturers Association