Auta elektryczne za darmo na A1 i A4

Do przywilejów posiadaczy aut elektrycznych w Polsce dołącza możliwość bezpłatnych przejazdów autostradą A1 i odcinkiem A4 Kraków-Katowice. Co trzeba zrobić?

Bramki autostradowe fot. shutterstock
Bramki autostradowe fot. Robson90/Shutterstock.com

Kierowcy samochodów elektrycznych w Polsce, zarejestrowani w EV Klub Polska, w ramach kampanii elektromobilni.pl, zostaną zwolnieni z opłat za przejazd autostradami AmberOne A1 i A4 Katowice-Kraków – podali w komunikacie prasowym organizatorzy akcji: Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) i Autopay.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Dziś do przywilejów posiadania samochodu elektrycznego należy m.in. możliwość darmowego parkowania w płatnych strefach i jazdy po buspasie. Od 18 czerwca br., w ramach kampanii elektormobilni.pl, użytkownicy pojazdów zasilanych wyłącznie prądem, należący do EV Klub Polska, będą mogli także za darmo korzystać z płatnych odcinków autostrad A1 i A4.

– Rozwój rynku samochodów elektrycznych wymaga systematycznego wsparcia. Równolegle do ustawowych przywilejów, a także narzędzi w postaci dopłat bezpośrednich czy ulg fiskalnych, potrzebne są inicjatywy popularyzujące elektromobilność, najlepiej oznaczające konkretne korzyści dla użytkowników. Taki cel stawiamy przed klubem i realizowanymi przez nas inicjatywami – mówi Łukasz Lewandowski, koordynator EV Klub Polska, organizator akcji „Autostrada do elektromobilności”.

– Wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom kierowców pojazdów elektrycznych, którzy świadomie, w trosce o klimat, wybierają zeroemisyjne środki transportu. Ich pasja i oddanie sprawie zostało w tym projekcie docenione. Korzyść odniesiemy jednak wszyscy, bo wszyscy oddychamy tym samym powietrzem. Szacujemy, że akcja przyczyni się do zmniejszenia emisji tysięcy ton CO2 do atmosfery – mówi Miłosz Kurzawski, członek zarządu Autopay Mobility.

Które odcinki autostrad bezpłatne dla „elektryków”?

Osoby zarejestrowane w EV Klubu Polska i użytkujące samochody całkowicie elektryczne będą zwolnione z opłat za przejazdy odcinkami autostrad, które są objęte system wideo-tollingu. Mowa o odcinku Gdańsk – Toruń autostrady AmberOne A1 (węzeł Rusocin – węzeł Nowa Wieś) oraz odcinku Katowice – Kraków autostrady A4 (węzeł Murckowska – węzeł Balice), liczących w sumie 276 km.

Jak przekłada się to na oszczędności? Trasa nad morze, tam i z powrotem, pozwoli zaoszczędzić 60 zł, a trasa autostradą A4 tam i z powrotem niemal 50 zł. Projekt ma pilotażowy charakter i początkowo potrwa od 18 czerwca do 18 października br. Po tym czasie zostaną wykonane analizy, w tym ekonomiczne i środowiskowe projektu, wyciągnięte wnioski oraz przedstawione rekomendacje w zakresie kontynuowania akcji.

REKLAMA

Jak się zarejestrować, by jeździć za darmo?

Jak informują pomysłodawcy akcji, zwolniony z opłat może zostać każdy, kto posiada lub użytkuje samochód w pełni elektryczny, w rozumieniu Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych (BEV, ang. battery electric vehicles). Wystarczy zarejestrować się w EV Klub Polska (https://elektromobilni.pl/klub), a następnie w panelu klubowicza wypełnić formularz zgłoszeniowy. Po pozytywnej weryfikacji klubowicze otrzymają specjalnie wygenerowany link, dzięki któremu zarejestrują się lub zalogują w aplikacji Autopay. Po zalogowaniu w aplikacji wystarczy tylko uzupełnić dane pojazdu i cieszyć się darmowymi przejazdami wybranymi odcinkami Autostrad A1 i A4.

Projekt „Autostrada do elektromobilności” nawiązuje do podobnych rozwiązań w UE. Przykładem są Czechy, gdzie od stycznia 2020 roku pojazdy elektryczne (BEV), zasilane wodorem (FCEV) oraz hybrydy typu plug-in (PHEV) o poziomie emisji do 50 gramów CO2 na kilometr, są zwolnione z opłat za korzystanie z autostrad.

Elektromobilność w Polsce – liczby

Na podstawie Licznika Elektromobilności PSPA i PZPM, pod koniec maja 2021 r. w Polsce było zarejestrowanych łącznie 25 407 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Pojazdy w pełni elektryczne (BEV) odpowiadały za 49 proc. (12 432 szt.) tej części parku pojazdów, a pozostałą część (51 proc.) stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV) – 12 975 szt. Wraz ze wzrostem liczby pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Jak wynika z danych PSPA, pod koniec maja w Polsce funkcjonowało 1495 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (2 897 punktów).

 

 

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA