Fakt zamontowania instalacji LPG w samochodzie trzeba zgłosić ubezpieczycielowi, który będzie miał prawo przeliczyć składkę OC z uwzględnieniem przeróbek dokonanych w pojeździe. Niektórzy ubezpieczyciele przy ustalaniu wysokości OC biorą pod uwagę rodzaj paliwa, jakim jest zasilany samochód, co oznacza, że właściciel auta z LPG zapłaci wyższą składkę niż właściciel samochodu z silnikiem spalinowym. Wyższe składki są uzasadniane wyższym ryzykiem uszkodzenia takiego pojazdu, ponieważ zazwyczaj pokonuje długie dystanse (co też jest powodem zamontowania w nim instalacji LPG), poza tym awaryjna może być sama instalacja, a to również może się przełożyć na ryzyko uszkodzenia auta czy w konsekwencji doprowadzić do kolizji. Okazuje się jednak, że są towarzystwa ubezpieczeniowe, które przy wyliczaniu składki nie biorą pod uwagę tych zmiennych, dlatego warto poświęcić czas na porównanie ofert, bo można znaleźć takie, które będą naprawdę korzystne.
Jak kształtują się ceny OC dla aut z LPG i spalinowych
Nie wszyscy ubezpieczyciele ustalają wyższe stawki OC dla samochodów z instalacją gazową. Gdybyśmy porównali takie same modele, tylko jeden z LPG, drugi z silnikiem spalinowym, i wzięli pod uwagę tego samego kierowcę, okaże się, że niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe zaproponują dokładnie takie same stawki (537 zł) − należą do nich np. Beesafe, Benefia, czy mtu24.pl. Są też jednak ubezpieczyciele, u których OC dla auta na gaz będzie droższe niż dla tego z jednostką spalinową, a różnice w cenach wynoszą od kilkudziesięciu złotych (TUZ Ubezpieczenia − 50 zł więcej za auto z gazem, LINK4 − 64 zł więcej) do 100 zł (Uniqa). Ogólnie można powiedzieć, że ubezpieczyciele uwzględniający różnice w ustalaniu składki w stosunku do auta na gaz stosują ceny o około 10%-20% wyższe niż dla samochodów z silnikami spalinowymi (na podstawie kalkulatora na stronie Mubi). Z tych danych wynika, że nie warto decydować się na pierwszą zaproponowaną cenę, tylko sprawdzić, co oferują inni ubezpieczyciele.
Instalacja LPG w samochodzie − zalety i wady
Samo przerobienie samochodu na zasilanie gazem jest sporym kosztem, ale liczba kierowców, którzy się na to decydują potwierdza, że się to opłaca, zwłaszcza dla osób, które dużo jeżdżą. Prawdą jest, że koszty jazdy są o wiele niższe, a wiele firm ubezpieczeniowych proponuje OC w takiej samej cenie jak dla aut spalinowych, ale z montażem instalacji LPG wiążą się inne dodatkowe koszty, z którymi trzeba się liczyć. Przede wszystkim droższy jest przegląd samochodu wykonywanego co roku, trzeba przeprowadzić legalizację zamontowanego zbiornika na gaz, a także kolejną po 10 latach jego użytkowania, dochodzą też koszty wymiany filtrów gazu, wtryskiwaczy i reduktorów. Dla niektórych osób niedogodnością może również być zakaz parkowania na parkingach podziemnych i ograniczona przez zbiornik gazu pojemność bagażnika.
Zobacz także: instalacja LPG a drogie paliwa - czy to się nadal opłaca?