Z Trójmiasta do granicy z Czechami można przejechać już dwujezdniową drogą – podaje w komunikacie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Zakończono bowiem kolejny etap prac na budowie A1 pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem. Oddano tam do ruchu ostatni, blisko 7-kilometrowy odcinek drugiej jezdni w kierunku Katowic, a kierowcy mają dzięki temu do dyspozycji trzy pasy ruchu.
A1 dwujezdniowa, ale ograniczenia pozostają
Oddanie kolejnego etapu nie oznacza jednak póki co możliwości jazdy z maksymalną dozwoloną autostradową prędkością, czyli 140 km/h. W dalszym ciągu bowiem kierowcy poruszają się po placu budowy, tak więc jadący w kierunku południowym, mimo że mają do dyspozycji jezdnię o trzech pasach ruchu, mogą poruszać się z prędkością do 100 km/h. Na jezdni prowadzącej w kierunku Łodzi, po której dotychczas jazda odbywała się w obu kierunkach, sytuacja wygląda jeszcze inaczej. Wykonawca dopiero teraz będzie mógł usunąć tzw. separatory i nanieść docelowe oznakowanie poziome. Do chwili zakończenia tych prac będzie tu wciąż obowiązywało ograniczenie do 70 km/h. GDDKiA ocenia, że przy obecnej pogodzie zajmie to około miesiąca, czyli jak dobrze pójdzie, uda się skończyć przed końcem 2022 roku. Dopiero wówczas limit prędkości zostanie podniesiony, ale też na razie tylko do 100 km/h dla jadących w stronę Łodzi i Gdańska.
Autostrada A1 – kiedy zakończenie budowy
Do wykonania na terenie budowy autostrady A1 pozostaje jeszcze szereg prac związanych między innymi z montażem ekranów dźwiękochłonnych, ustawieniem ogrodzenia, wykończeniem dróg serwisowych i zakończeniem budowy Obwodu Utrzymania Autostrady w Kamieńsku. Zakończenie kontraktu przewidziane jest na wiosnę 2023 roku i dopiero wtedy będzie można poruszać się z maksymalną, dopuszczalną prędkością 140 km/h.
Autostrada A1 – koszty budowy i dofinansowanie UE
Jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, łączny koszt prac budowlanych związanych z przebudową ok. 81 km istniejących odcinków dróg – A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego oraz DK1 od Piotrkowa Trybunalskiego do początku obwodnicy Częstochowy – wynosi ponad 2,8 mld zł. Całkowita wartość projektu to ok. 3,5 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł wynosi dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.