Autostrada A1 połączy południe Polski z Bałtykiem

Dobre wiadomości dla podróżujących trasą A1. Rusza właśnie przetarg na ostatni brakujący odcinek autostrady A1.

Autostrada A1 Materiały prasowe
Autostrada A1, fot. GDDKiA
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 91 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Jak podaje na swoich stronach Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, rusza wybór wykonawcy na ostatni, brakujący odcinek autostrady A1 w Polsce. Chodzi o spory, 24-kilometrowy fragment tej trasy, między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem.

GDDKiA wprowadza przy tym nowe standardy i rozwiązania, mające na celu skrócenie procedury wyboru wykonawców. Możliwe będzie skorzystanie z procedury odwróconej w postępowaniach przetargowych w sposób dużo bardziej efektywny niż dotychczas. Chodzi o ocenę w pierwszej kolejności samych ofert.

Wracając do omawianego odcinka, który jest przedmiotem przetargu. Budowa zarówno tego, jak i pozostałych, już będących w realizacji odcinków, jest ostatnim brakującym fragmentem autostrady A1 w Polsce, biegnącej od granicy z Czechami aż po Trójmiasto. Po ukończeniu prac całkowita długość autostrady A1 wyniesie około 570 kilometrów.

Zobacz także: surowe kary za cofanie liczników - kiedy?

Jak będzie biegła trasa A1 między węzłami Piotrków Trybunalski Południe a Kamieńsk? Otóż, podobnie jak w przypadku pozostałych fragmentów autostrady w stronę województwa śląskiego, czyli odcinki C i D, będzie biegła śladem obecnej drogi krajowej nr 1 (DK1).

Różnica między tymi drogami będzie jednak zasadnicza, bo w miejsce dwóch pasów ruchu w każdym kierunku, jak jest tu obecnie, pojawią się po trzy pasy dla każdej jezdni.

Zgodnie z wymogami dla autostrad, znikną wszystkie jednopoziomowe skrzyżowania, a w miejscach połączenia autostrady A1 z najważniejszymi drogami zbudowane zostaną bezkolizyjne węzły. Mowa tu choćby o skrzyżowaniu w Kamieńsku, gdzie autostrada A1 krzyżuje się z drogą wojewódzką DW484.

Jak podaje GDDKiA, przekrój nowej autostrady będzie się składał z dwóch jezdni, każda po trzy pasy ruchu o szerokości po 3,75 metra każdy, pasa awaryjnego o szerokości 3 metrów, a także pasa dzielącego o szerokości 5 metrów.

Zobacz także: najbardziej awaryjne modele wg raportu TUV 2019

Nowa trasa autostrady A1 będzie miała nawierzchnię betonową, co ma wpłynąć na jej trwałość i uniemożliwić tworzenie kolein w czasie upałów. Eksperci oceniają, że nawierzchnia służyć ma nawet 30-40 lat bez większych remontów.

GDDKiA ocenia, że dzięki nowej trasie przedsiębiorcy z Czech, Słowacji czy Węgier będą mieli ułatwiony dostęp do portów nad Morzem Bałtyckim. Nie mówiąc o turystach jadących z południa w kierunku północy Polski i odwrotnie.

Autostrada A1Materiały prasowe
Autostrada A1, fot. GDDKiA

W budowie są trzy pozostałe brakujące odcinki autostrady A1:

  • odcinek A – Tuszyn-Piotrków Trybunalski, o długości 16 km, budowany przez konsorcjum Budimex-Strabag (478,9 mln zł),
  • odcinek C – Kamieńsk-Radomsko, o długości 16,7 km, budowany przez konsorcjum Budimex-Strabag (573,1 mln zł)
  • odcinek D – Radomsko-granica woj. śląskiego, o długości 7 km, budowany przez PUT Intercor (338,25 mln zł).

Powyższe odcinki mają powstać do 2022 roku.

Zobacz także: znajdź wymarzony samochód w najlepszej cenie!

REKLAMA