Autostrada A2 – nowe opłaty. Druga podwyżka w tym roku

Za przejazd autostradą A2 między Nowym Tomyślem a Koninem zapłacimy już 78 zł, o 3 zł więcej niż dotychczas. Tymczasem ostatnia podwyżka miała miejsce jeszcze w tym roku, w styczniu.

Bramki na autostradzie Shutterstock
Bramki na autostradzie, fot. Shutterstock

Od 9 września 2022 roku spółka Autostrada Wielkopolska, koncesjonariusz autostrady A2 na odcinku Nowy Tomyśl – Konin, podnosi stawki za przejazd. Podwyżka wynosi 1 zł za każdy trzech 50-kilometrowych odcinków, na których od dziś zapłacimy po 26 zł, co w sumie daje kwotę 78 zł za pokonanie pełnej trasy. Co istotne ostatnia podwyżka miała miejsce jeszcze w tym roku, bo 10 stycznia koncesjonariusz zwiększył wysokość opłaty aż o 2 zł na każdym odcinku, czyli o 6 zł za całą trasę, a poprzednio stawki wzrosły w roku 2021, czyli też całkiem niedawno.

Rzeczniczka spółki AWSA wyjaśnia, że zmiana cen podyktowana jest dużym, dwucyfrowym wzrostem inflacji, jak również mocnym wzrostem cen materiałów budowlanych, co z kolei przekłada się na zwiększenie kosztów utrzymania i realizacji planowych inwestycji.

Podwyżka 3 zł za 150 km odcinka A2 to oczywiście stawka dla samochodów osobowych. Stawka za przejazd każdym z trzech 50 km odcinków autostrady pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem będzie od teraz wynosić:

  • 26 zł (było 25 zł) - Kat. 1 (motocykle i pojazdy osobowe o dwóch osiach)
  • 39 zł (było 37 zł) - Kat. 2 (pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze oraz motocykle i pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami)
  • 60 zł (było 57 zł) - Kat. 3 (pojazdy samochodowe o trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze z przyczepami)
  • 91 zł (było 87 zł) - Kat. 4 (pojazdy samochodowe o więcej niż̇ trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami)
  • 260 zł (było 250 zł) - Kat. 5 (pojazdy ponadnormatywne)

Co ważne, koszt przejazdu odcinkiem autostrady A2 Świecko - Nowy Tomyśl pozostaje bez zmian. A to oznacza, że kierowcy pojazdów kategorii 1 płacą w tym przypadku 18 zł za przejechanie 106 km. Przejazd całym odcinkiem Autostrady Wielkopolskiej, od Świecka do Konina, zatem na trasie o długości 255 km, kosztuje kierowców aut osobowych około 36 groszy za jeden kilometr.

Kiedy możemy spodziewać się wygaśnięcia koncesji na A2? Może to nastąpić dopiero w roku 2037. Tymczasem znacznie wcześniej, bo już w roku 2027, wygasnąć ma koncesja na płatnym odcinku autostrady A4 Kraków – Katowice. Tam również podwyżki są regularne, ostatnia podniosła stawkę za przejazd całym 61-kilometrowym odcinkiem o kolejne 2 zł do sumy 26 zł na obu bramkach.

Płatne autostrady w Polsce

Na koniec warto podkreślić, że stawki opłat za przejazd autostradami zarządzanymi przez GDDKiA od lat pozostają niezmienione. Ustalone zostały rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z 25 kwietnia 2012 r. Za pobór opłat na tych odcinkach, od 1 lipca 2020 r., odpowiada Szef Krajowej Administracji Skarbowej.

Sieć dróg szybkiego ruchu na terenie naszego kraju liczy obecnie 4 631,5 km. W skład tego wchodzi 1753,6 km autostrad oraz 2 877,9 km dróg ekspresowych. Opłaty obowiązują na niektórych odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA:

  • A2 Konin - Stryków
  • A4 Wrocław - Sośnica (łącznie 261,4 km),
  • a także na trzech odcinkach koncesyjnych:
  • ok. 152 km autostrady A1 na odcinku Gdańsk (Rusocin) - Toruń (Toruń Południe) – Gdańsk Transport Company,
  • ok. 255 km (z czego 238 km płatne) autostrady A2 na odcinku Konin - Świecko – Autostrada Wielkopolska,
  • ok. 61 km autostrady A4 na odcinku Kraków (Balice) - Katowice (Murckowska) – Stalexport Autostrada Małopolska.

Więcej o płaceniu aplikacjami na polskich autostradach znajdziecie w naszym stale aktualizowanym artykule.

REKLAMA