BMW M3 CS – lekki, mocny i teraz z napędem na cztery koła

BMW M3 CS nowej generacji debiutuje na blisko 6 lat po premierze poprzednika. Nowy topowy wariant M3 także jest odchudzony i wzmocniony, ale najważniejsze – ma teraz napęd na cztery koła.

BMW M3 CS 2023 fot. materiały prasowe
BMW M3 CS 2023
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 99 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

BMW oferuje modele z serii CS od czasów wersji E9. Poprzednie wcielenie M3 CS debiutowało w roku 2017, zatem oczekiwanie było długie, ale warte każdego dłużącego się miesiąca. Oto bowiem model, z którym mamy do czynienia teraz, prezentuje całą kwintesencję odmian Clubsport, a do tego oferuje lepszą niż wcześniej trakcję, za sprawą seryjnego napędu xDrive. Ważne jednak jest także to, co pod maską. Zajrzyjmy więc i tam.

BMW M3 CS – silnik, napęd, osiągi

Wyższa moc, niższa masa – taka formuła daje nowemu BMW M3 CS ponadprzeciętne właściwości jezdne. Napęd zapewnia specjalnie zmodyfikowana wersja wysokoobrotowego 6-cylindrowego silnika rzędowego z technologią M TwinPower Turbo opracowanego do BMW M3 i BMW M4. Na bazie tego trzylitrowego silnika stworzono też jednostkę napędową BMW M4 GT3, które w sezonie 2022 od razu zdobyło zwycięstwo w mistrzostwach DTM.

BMW M3 CS 2023fot. materiały prasowe
BMW M3 CS 2023

Silnik nowego BMW M3 CS jest konsekwentnie nastawiony na pracę z dużym obciążeniem i na maksymalne oddawanie mocy. Jego wysoki potencjał pozwolił na podniesienie mocy maksymalnej o 30 kW (40 KM) do 405 kW (550 KM) w porównaniu z jednostką napędową BMW M3 Competition z napędem M xDrive. Główną modyfikacją jest przy tym zwiększenie maksymalnego ciśnienia doładowania z obu turbosprężarek mono scroll z 1,7 do 2,1 bara oraz specjalny program sterownika silnika.

Również charakterystyczne dla tego modelu jest twardsze mocowanie silnika, które zapewnia bardzo sztywne połączenie jednostki napędowej z konstrukcją pojazdu. Skutkiem tego jest jeszcze szybsza reakcja silnika i bezpośrednia transmisja napędu. Silnik nowego BMW M3 CS osiąga maksymalny moment obrotowy 650 Nm już od 2750 aż do 5950 obr/min. Maksymalną moc uzyskuje przy 6250 obr/min, a odcięcie obrotów następuje przy 7200 obr/min.

BMW M3 CS 2023fot. materiały prasowe
BMW M3 CS 2023

Moc silnika nowego BMW M3 CS przenoszona jest przez 8-stopniową skrzynię M Steptronic z Drivelogic obsługiwaną charakterystyczną dla M dźwignią biegów na konsoli środkowej oraz karbonowymi łopatkami na kierownicy. Przycisk Drivelogic w dźwigni biegów pozwala na zmianę charakterystyki zmiany biegów. Do wyboru jest ustawienie komfortowe, sportowe oraz zoptymalizowane do jazdy na torze wyścigowym.

Napęd na wszystkie koła M xDrive daje nowemu BMW M3 CS świetną trakcję i zwinność. Elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe w przekładni rozdzielczej zapewnia stały i w pełni adaptacyjny rozdział napędu na przednie i tylne koła. Układ M xDrive z przeniesieniem większej części napędu na tylną oś w połączeniu z aktywnym, również w pełni adaptacyjnym mechanizmem różnicowym M, zapewnia typowe dla modeli M właściwości przyspieszania i dynamicznego pokonywania zakrętów. W menu M Setup kierowca może oprócz podstawowego trybu 4WD wybrać tryb 4WD Sport, w którym na tylne koła przekazywana jest jeszcze większa część napędu. Po wyłączeniu układu DSC (Dynamic Stability Control) dostępny jest również tryb 2WD – napęd wyłącznie na tylne koła. Przekierowanie pełnej mocy silnika na tył i wyłączenie stabilizacji jazdy pozwala doświadczonym kierowcom cieszyć się niezwykle angażującymi wrażeniami z jazdy.

BMW M3 CS 2023fot. materiały prasowe
BMW M3 CS 2023

Na koniec dodajmy parę liczb związanych z osiągami. BMW M3 CS przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,4 s, a od 0 do 200 km/h w 11,1 s. Przyspieszenie od 80 do 120 km/h wynosi 2,6 s (na 4. biegu) lub 3,3 s (na 5. biegu). Prędkość maksymalna BMW M3 CS wyposażonego standardowo w pakiet M Driver jest ograniczona elektronicznie do 302 km/h.

Cen BMW M3 CS jeszcze nie znamy, ale zostaną one podane w najbliższych tygodniach. Wtedy też poznamy wielkość serii produkcyjnej, ponieważ tradycyjnie model CS będzie limitowany. Poprzednik trafił łącznie do 1200 klientów. Jak będzie tym razem – przekonamy się już niebawem.

Zobacz także:
REKLAMA