REKLAMA

BMW M3 i BMW M4 – oficjalna premiera kultowej serii

BMW M3 i BMW M4 to długo wyczekiwane premiery. O ile wygląd, z gigantycznym grillem, można uznać za kontrowersyjny, to poza tym absolutnie nie ma się do czego przyczepić. Silnik, przeniesienie napędu – wszystko na najwyższym poziomie.

BMW M3 i M4 2020 Materiały prasowe
BMW M3 i M4 2020
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 119 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Od premiery pierwszego BMW M3 minęło już 35 lat. Teraz do gry wchodzi najnowsze wcielenie kultowej „M Trójki”, prezentowanej wraz z wersją coupe, czyli BMW M4. Oba modele mają wszystko, by podbić swój segment i nie dać rywalom szans w bezpośredniej walce. A co do wyglądu – naszym zdaniem można z tym żyć.

Zostawmy kwestie designu na boku, bo tutaj jest tyle samo zwolenników nowego stylu, jak i jego przeciwników. Najważniejsze jest tutaj wszystko to, co mieści się pod skorupą karoserii. Zacznijmy od silnika.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

BMW M3 i M4 – silnik i napęd

Pod maską BMW M3 i BMW M4 pracuje sześciocylindrowy silnik twin turbo o pojemności trzech litrów. Tradycyjnie już, napęd oferowany jest w dwóch wersjach mocy – standardowej i w wariancie Competition.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Podstawowy model BMW M3 i M4 dysponuje mocą 480 KM i momentem obrotowym na poziomie 550 Nm. Pozwala to na uzyskanie czasu przyspieszenia od 0 do 100 km/h równego 4,2 sekundy oraz osiągnięcie maksymalnej prędkości 290 km/h – z pakietem M Driver. Ale, oczywiście, można zażądać więcej mocy.

BMW M4 2020Materiały prasowe
BMW M4 2020

Zapewnia to wariant BMW M3 Competition i M4 Competition, który wyciska z silnika 3.0 moc 510 KM i moment obrotowy równy maksymalnie 650 Nm. To zauważalnie poprawia czas sprintu do „setki”, bo wynosi on zaledwie 3,8 sekundy. Prędkość maksymalna pozostaje na tym samym poziomie.

Ważną informacją dla fanów sportowej jazdy jest to, że BMW M3 i M4 są oferowane standardowo z 6-biegową manualną przekładnią i napędem na tylne koła. Poza faktem, że daje to możliwość samodzielnej, tradycyjnej zmiany przełożeń, to dodatkowo obniża masę o 50 kg względem 8-biegowego automatu i poprawia rozkład mas.

REKLAMA

REKLAMA

Wariant BMW M3 Competition i M4 Competition, ze względu na wyższy moment obrotowy, korzysta już natomiast wyłącznie z przekładni automatycznej M Steptronic o ośmiu przełożeniach. Żeby jednak pozostawić kierowcy więcej radości ze zmiany biegów, ta może odbywać się w trybie manualnym, z pomocą łopatek rzy kierownicy. Ale to nie wszystko, bo mamy tu także funkcję rev-matching – przy redukcji przełożenia prędkość obrotowa silnika jest utrzymywana na poziomie pozwalającym na płynną zmianę na niższy bieg.

Początkowo warianty Competition będą oferowane jako tylnonapędowe, ale w 2021 roku dołączy do nich wersja z napędem na cztery koła M xDrive, powiązanym elektronicznie z aktywnym mechanizmem różnicowym M. Standardowo napęd ten przenosi większość mocy na tył, ale może być używany w kilku trybach – 4WD, 4WD Sport i 2WD. W tym ostatnim M3 i M4 stają się tylnonapędowe, a do tego odłączone zostają elektroniczne wspomagacze.

BMW M3 i M4 2020Materiały prasowe
BMW M3 i M4 2020

Oba nowe modele BMW są sportowymi, rasowymi maszynami. Dlatego też inżynierowie opracowali dodatkowo adaptacyjny układ jezdny M z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami i adaptacyjnym układem kierowniczym M Servotronic – dostępne w wyposażeniu standardowym.

Specjalnie zmodyfikowana została przednia i tylna oś, a do tego z przodu koła są rozstawione o 38 mm szerzej, niż w Serii 3. Do tego nowy układ hamulcowy oferuje dwie charakterystyki wyczucia i reakcji pedału, w standardzie mając hamulce pływające M, a za dopłatą hamulce węglowo-ceramiczne M.

REKLAMA

BMW M3 i M4 – nadwozie i wnętrze

Trzeba przyznać, że BMW M3 i BMW M4 wyglądają naprawdę bardzo rasowo i w zasadzie można przymknąć oko na te potężne pionowe nerki. Wszędzie poza tym elementem jest naprawdę świetnie, jeśli chodzi o design.

Wisienką na torcie są ładne kute obręcze kół M ze stopów lekkich, w rozmiarach 18 cali z przodu i 19 cali z tyłu lub 19 cali z przodu i 20 cali z tyłu w modelach Competition z napędem M xDrive. Opcjonalnie montowane są do tego opony Performance.

BMW M4 2020Materiały prasowe
BMW M4 2020

Co ważne w tak rasowym aucie, wiele uwagi poświęcono sztywności nadwozia. Uzyskano ją m.in. dzięki specyficznemu dla tych modeli pakietowi rozpórek w komorze silnika, ramie przedniego zawieszenia z aluminiową płytą wzmacniającą, poprzecznicom w podłodze i ramie tylnego zawieszenia na sztywno połączonej z karoserią.

Rzecz jasna, pojawia się od razu szereg pakietów zmieniających design, dodających duże spoilery, szerokie progi, bardziej wydatne nadkola, a nawet zmieniające ułożenie końcówek wydechu, choć ta ostatnia możliwość (patrz zdjęcie poniżej) prezentuje się raczej wątpliwie... Nowe są też lakiery zewnętrzne, w tym te pokazane na zdjęciach.

BMW M4 M Performance PartsMateriały prasowe
BMW M4 z elementami M Performance Parts

Na koniec kokpit. Tam znajdziemy nowe sportowe fotele M z tapicerką ze skóry Merino, a opcjonalnie także rasowe karbonowe fotele kubełkowe M – widoczne na zdjęciach w wersji niebiesko-żółtej.

BMW M4 2020Materiały prasowe
BMW M4 2020

Nowe BMW M3 i BMW M4 pojawią się na rynku w marcu 2021 roku, zatem jest chwila czasu na odłożenie nieco gotówki. Ceny zaczynają się od 414 900 złotych za BMW M3 i od 419 900 zł za BMW M4.

 

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA