BMW X1 na nowo. Trzecia generacja robi wrażenie

BMW X1 debiutuje w nowej odsłonie. Trzecia generacja najmniejszego SUV-a nieco urosła, zyskała bardzo atrakcyjny wygląd i pokazano ją od razu także w wersji w pełni elektrycznej, jako BMW iX1.

BMW X1 2022 fot. materiały prasowe
BMW X1 2022

BMW X1 – nadwozie i wnętrze

Nowe BMW X1 wygląda naprawdę ładnie. Najmniejszy w gamie SUV nie jest już wcale taki mały, bo w nowej odsłonie ma nieco większe wymiary. Mierzy 4500 mm długości, do tego jest szeroki na 1845 mm i wysoki na 1642 mm. To więcej o odpowiednio 53 mm, 24 mm i 44 mm. Ale nie tylko to, bo urósł również rozstaw osi – z 2670 mm do 2692 mm. Przekłada się to na większą przestrzeń w kabinie, ale w ogóle auto, za sprawą bardziej masywnego designu, wygląda na znacznie większe, niż jest w rzeczywistości.

BMW X1 2022fot. materiały prasowe
BMW X1 2022

W kabinie bez rewolucji, choć jest kilka nowości. W oczy rzuca się duży zestaw ekranów, ukrytych pod zakrzywioną powierzchnią. Mają przekątną 10,25 cala oraz 10,7 cala, zatem są nieco mniejsze od tych, które niedawno zostały zaprezentowane przy okazji face liftingu BMW Serii 3.

BMW X1 2022fot. materiały prasowe
BMW X1 2022

Uwagę zwraca umiejscowienie kratek nawiewu, z jedną zlokalizowaną pod ekranem i podwójną przed pasażerem, w jednej długiej linii między poduszką powietrzną a schowkiem. Ciekawie prezentuje się też konsola środkowa, z wiszącym podłokietnikiem, na końcu którego znalazły się przyciski, pokrętło regulacji głośności oraz przełącznik skrzyni biegów.

BMW X1 2022fot. materiały prasowe
BMW X1 2022

Nie można nie wspomnieć o ukłonie w stronę technologii, jak wykorzystanie asystenta głosowego, map z rozszerzoną rzeczywistością, aktualizacjami online, a nawet kamerą monitorującą wnętrze samochodu, pozwalającą na przykład na robienie selfie.

BMW X1 – silniki i napędy

Europejska gama BMW X1 obejmuje zelektryfikowane silniki spalinowe, w tym benzynowe i Diesla, a także elektryczny model iX1. Zacznijmy jednak od podstaw, bo gamę otwiera wersja oznaczona sDrive18i z trzycylindrowym silnikiem o pojemności 1,5 litra, mocy 136 KM i momencie obrotowym 230 Nm. Z takim zapasem przyspieszenie do setki potrwa 9,2 s, a maksymalna prędkość to 208 km/h.

Kolejny jest xDrive23i, z czterocylindrowym motorem o pojemności 2 litrów i mocy 204 KM, który dzięki wsparciu 19-konnego elektrycznego silnika w ramach miękkiej hybrydy daje systemową moc 218 KM. Moment obrotowy 360 Nm pozwoli przyspieszyć do setki w 7,1 s i maksymalnie rozpędzić się do 233 km/h.

Wspomnieliśmy też o dieslach. Te mają po dwa litry pojemności, przy czym podstawowy sDrive18d generuje 150 KM i 360 Nm, rozpędzając SUV-a do setki w 8,9 s i maksymalnie jadąc 210 km/h, a mocniejszy wariant xDrive23d korzysta z elektrycznego wsparcia, dając łącznie 211 KM i 411 Nm. Rozpędzanie kończy się przy 225 km/h, a pierwszych 100 km/h osiągane jest po 7,4 sekundy.

BMW X1 2022fot. materiały prasowe
BMW X1 2022

REKLAMA

BMW X1 – hybrydy plug-in

Zanim przejdziemy do wersji elektrycznej, warto wspomnieć o nadchodzących dwóch hybrydach plug-in. Jedna z nich, xDrive25e, oferować będzie w sumie 245 KM i aż 477 Nm, korzystając z trzycylindrowego silnika 1.5 o mocy 136 KM i elektrycznego o mocy 109 KM. Przyspieszenie do setki to 6,8 s. W trybie elektrycznym wariant ten pokona do 89 km. Druga z hybryd plug-in ma więcej pary, bo wersja xDrive30e korzysta ze 150-konnego wariantu silnika spalinowego i mocniejszej jednostki elektrycznej (177 KM), w sumie oferując 326 KM i 477 Nm. Sprint do setki jest już na sportowym poziomie 5,7 s.

BMW iX1 – elektryczny z dwoma silnikami

BMW iX1 2022fot. materiały prasowe
BMW iX1 2022

Jednocześnie z wersjami hybrydowymi producent prezentuje elektryczne BMW iX1. Model iDrive30 korzysta z dwóch silników elektrycznych, napędzających obie osie, generujących maksymalnie 313 KM i 494 Nm. Przyspieszenie do 100 km/h zajmie tyle samo czasu, co w mocniejszej hybrydzie plug-in, a więc 5,7 sekundy, zaś maksymalna prędkość wyniesie 180 km/h. Zasięg? Producent wspomina o 438 km. Na tyle pozwolić ma akumulator gromadzący 64,7 kWh energii. Po jej wyczerpaniu zapas uzupełnić można z maksymalną mocą ładowania do 130 kW.

Kiedy możemy spodziewać się nowego BMW X1 w salonach? Jesienią tego roku.

BMW X1 – cennik

Znamy już za to ceny pierwszych wersji napędowych. Hybrydy plug-in pojawią się bliżej końca roku. Pozostałe mają następujące ceny:

  • BMW X1 sDrive18i – od 176 100 zł
  • BMW X1 xDrive23i – od 226 600 zł
  • BMW X1 sDrive18d – od 196 100 zł
  • BMW X1 xDrive23d – od 241 600 zł

 

REKLAMA