REKLAMA

BMW X5 z elektrycznym napędem wodorowym

BMW i Hydrogen NEXT to BMW X5 wyposażone w napęd elektryczny z wodorowymi ogniwami paliwowymi. W 2022 roku ma wyjechać na drogi.

BMW i Hydrogen NEXT Materiały prasowe
BMW i Hydrogen NEXT
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 446 000 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

BMW i Hydrogen NEXT – zaczęło się od Hydrogen 7

BMW od pewnego czasu prowadzi prace nad napędem wodorowym. Pamiętamy BMW Hydrogen 7 na wodór. Tamten model, pokazany w 2006 roku, miał jednak silnik spalinowy V12 przystosowany do spalania wodoru. Ta sama jednostka trafiła potem do prototypowego modelu H2R, który ustanowił rekord świata prędkości dla pojazdu zasilanego wodorem.

Z wielu względów przyszłością jest jednak nie spalanie wodoru, a wykorzystywanie go do produkcji prądu elektrycznego w ogniwach wodorowych. Tak jak w Toyocie Mirai, Hyundaiu ix35 FCEV, czy w pokazanym w 2019 roku we Frankfurcie modelu BMW i Hydrogen Next, którego dane techniczne podajemy poniżej.

Z tą jednak różnicą, że Toyota Mirai i oraz Hyundai ix35 FCEV jeżdżą po drogach, natomiast BMW mówi wprost, że na razie nie planują w bliższej perspektywie oferowania auta z ogniwami paliwowymi w sprzedaży.

Jak mówi Klaus Fröhlich, dyrektor ds. rozwoju BMW AG, „w przyszłości współistnieć będą różne alternatywne formy napędu, ponieważ nie ma jednego rozwiązania, które pokrywałoby wszystkie wymagania klientów na całym świecie w zakresie mobilności. Napęd z wodorowymi ogniwami paliwowymi może stać się w dłuższej perspektywie czasowej czwartym filarem oferty układów napędowych w BMW”.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

REKLAMA

REKLAMA

BMW i Hydrogen NEXT Materiały prasowe
BMW i Hydrogen NEXT

Fröhlich dodaje, że ma na myśli szczególnie górny segment modeli X, czyli SUV-ów cieszących się dużą popularnością wśród klientów. Przypomnijmy, że już od roku 2013 BMW Group współpracuje z Toyota Motor Corporation właśnie w zakresie technologii ogniw paliwowych.

Koncern BMW nie zaoferuje jednak swoim klientom w najbliższym czasie żadnego seryjnego samochodu z technologią ogniw paliwowych. Wynika to przede wszystkim z braku infrastruktury, a także ekologicznej produkcji wodoru na odpowiednią skalę, pozwalającą na obniżenie kosztów.

BMW i Hydrogen NEXT – dane techniczne

Przy okazji publikacji raportu o pracach nad ogniwami poznaliśmy dane techniczne napędu BMW i Hydrogen NEXT.

W napędzie BMW i Hydrogen NEXT układ ogniw paliwowych wytwarza moc elektryczną do 125 kW (170 KM) uzyskiwaną w wyniku reakcji chemicznej wodoru i pozyskiwanego z powietrza tlenu. Takie samochody emitują więc tylko parę wodną.

Chcesz być na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami? Dołącz do naszej grupy na facebooku

REKLAMA

BMW i Hydrogen NEXT Materiały prasowe
BMW i Hydrogen NEXT

Konwerter elektryczny umieszczony pod ogniwem paliwowym dostosowuje swoje napięcie do napięcia napędu elektrycznego i akumulatora buforowego. Akumulator ten jest zasilany energią z hamowania i energią ogniwa paliwowego.

W samochodzie znajdują się dwa zbiorniki 700-barowe, które mieszczą łącznie sześć kilogramów wodoru. To gwarantuje duży zasięg w każdych warunkach pogodowych. Tankowanie z kolei trwa tylko trzy do czterech minut.

BMW i Hydrogen NEXT wyposażone jest również w napęd elektryczny piątej generacji, który po raz pierwszy zastosowany będzie w BMW iX3. Akumulator buforowy znajdujący się nad silnikiem elektrycznym może zapewniać dodatkową dynamikę na przykład podczas wyprzedzania lub przyspieszania. Całkowita moc systemu wynosi 275 kW (374 KM).

Zobacz także:

BMW Group zaprezentuje w 2022 r. niewielką serię bazującą na obecnym BMW X5 wyposażoną w taki napęd z wodorowym ogniwem paliwowym.

 

Zobacz także:

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA