REKLAMA

BMW iX: premiera elektrycznego crossovera

BMW iX ujrzał światło dzienne. Wcześniej prezentowany w formie konceptu o nazwie iNEXT model ma napęd elektryczny eDrive piątej generacji, spory zapas mocy, duży zasięg, supersportowe osiągi, a nade wszystko jest crossoverem. Drżyj Teslo Model Y.

BMW iX materiały prasowe
BMW iX

Podczas specjalnego pokazu BMW prezentuje najnowsze dzieło – BMW iX. Jest, nie bez przesady, nazywany technologicznym flagowcem marki, bowiem na pokładzie i pod zgrabną karoserią zapakowano najnowsze osiągnięcia bawarskich inżynierów. BMW iX na rynku zadebiutuje pod koniec 2021 roku, a póki co wciąż jest w fazie rozwoju, tyle że faza ta jest już na finiszu. Zobaczmy zatem, co oferować będzie BMW iX, kiedy pojawi się już w sprzedaży.

BMW iXmateriały prasowe
BMW iX

Głosuj w konkursie Best Cars 2021 i wygraj Subaru Forester

BMW iX – elektryczny napęd wysokich lotów

BMW iX ma na rynku odebrać klientów takim modelom, jak choćby Tesla Model Y. I ma szansę to zrealizować, bo do jego napędu posłuży piąta generacja BMW eDrive – obecnie stosowana w nowym BMW iX3, pokazanym całkiem niedawno. Napęd eDrive w BMW iX składać się będzie z dwóch silników elektrycznych, zasilanych akumulatorami, do produkcji których nie używa się metali ziem rzadkich.

Według danych udostępnionych przez producenta wiemy, że maksymalna moc napędu będzie przekraczać 500 KM, co w samochodzie elektrycznym tej wielkości musi oznaczać piekielnie dobre osiągi. I rzeczywiście, sprint od 0 do 100 km/h zajmować ma mniej niż 5 sekund.

Ale eDrive BMW to nie tylko typowe dla tej bawarskiej marki osiągi, ale też duży zasięg, przy niskim zużyciu energii. Ta, w cyklu pomiarowym WLTP, ma być mniejsza niż 21 kWh/100 km. To naprawdę niewiele, jak na tej wielkości crossovera. Przy akumulatorze gromadzącym 100 kWh brutto energii, samochód na jednym ładowaniu pokonać ma średnio 600 km. W dużej mierze jest to zasługa aerodynamicznego nadwozia o współczynniku oporu powietrza równym zaledwie 0,25. Producent podaje, że sama aerodynamika przodu, tyłu i podwozia zwiększa zasięg o około 65 km.

BMW iXmateriały prasowe
BMW iX

O ile w przypadku samochodów spalinowych nie ma problemu z czasochłonnym tankowaniem, które trwa zaledwie kilka chwil, to wiadomo, że „elektryki” póki co wciąż wymagają wielu godzin czy też dziesiątek minut na ładowanie. Tymczasem inżynierowie BMW dwoją się i troją, żeby ten czas maksymalnie skrócić. Przy wykorzystaniu mocnej, 200-kW ładowarki prądu stałego, akumulator może być uzupełniony od poziomu 10 do 80 proc. w 40 minut. Z kolei zatrzymanie się na jednej ze stacji szybkiego ładowania ma pozwolić w 10 minut zwiększyć zasięg o 120 km.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

BMW iXmateriały prasowe
BMW iX
 

REKLAMA

BMW iX – design przyszłości

BMW iX jaki jest, każdy widzi. Trzeba jednak wspomnieć, że wynosi design marki na wyższy poziom. Nie mogło zabraknąć charakterystycznych, potężnych nerek z przodu. Z kolei sylwetka auta to rozwinięcie koncepcji nazywanej przez BMW SAV, czyli Sports Activity Vehicle. Coś trochę jak SUV, trochę jak crossover. Dodajmy jeszcze, że wymiary nadwozia plasują BMW iX gdzieś w okolicach BMW X5 i BMW X6.

Ciekawostką jest też to, że wspomniany już grill – za którym czai się szereg kamer, czujników i radarów, torujących drogę dla zaawansowanych systemów autonomicznej jazdy – pokryty jest samoregenerującą się warstwą, zdolną zniwelować niewielkie zadrapania w ciągu zaledwie 24 godzin, w temperaturze pokojowej.

Z innych istotnych nowinek warto wspomnieć o unikalnym efekcie, tworzonym przez ekran środkowy, nazwany BMW Curved Display. Z pozycji pasażera ma on wyglądać tak, jak gdyby wisiał, czy też stał swobodnie na środku deski rozdzielczej. Ekran ten ma przekątną aż 14,9 cala i współgra z 12,3-calowym ekranem wirtualnych zegarów, umieszczonym za debiutującą w iX sześciokątną kierownicą.

Styliści postawili przy tym na coś, co nazwali „shy tech”, czyli w wolnym tłumaczeniu „nienarzucającą się technologię”. Chodzi o to, że kierowca i pasażerowie mają doświadczać tych wszystkich zaawansowanych technologicznie rozwiązań w momencie, kiedy są one wykorzystywane. Przez większość czasu mają one niejako działać w tle i czekać na swój moment.

 

REKLAMA

Czystość formy przejawia się tu na każdym kroku. Nie znajdziemy żadnych zbędnych sterowników, przycisków czy pokręteł. Nawet głośniki czy kratki nawiewu zostały zmyślnie ukryte i nie rzucają się w oczy. Brak tunelu środkowego i wszechobecne, eleganckie podświetlenie ambientowe zwiększają poczucie luksusu i komfortu.

BMW iXmateriały prasowe
BMW iX

Tyle tytułem wstępu. Przyjdzie jeszcze czas na pełną eksplorację możliwości nowego BMW iX, ale zanim wejdzie on do sprzedaży, minie niemalże rok. Póki co zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć. Dajcie znać w komentarzach, co sądzicie o ogólnej koncepcji samochodu, ale i o jego superopływowym nadwoziu.

zobacz galerię

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA