REKLAMA

BMW iX – znamy ceny elektrycznego SUV-a

BMW iX zaszokował obserwatorów wyglądem, ale przymykając oko na styl elektrycznego SUV-a, musimy przyznać, że jest technologicznym majstersztykiem. Teraz poznaliśmy jego ceny.

BMW iX materiały prasowe
BMW iX

BMW iX to mocny rywal Tesli Model Y, który do napędu wykorzystuje piątą już generację BMW eDrive. Składa się on, w przypadku BMW iX, z dwóch silników elektrycznych, które mają konstrukcję umożliwiającą rezygnację z tzw. metali ziem rzadkich. Działają na zasadzie maszyny synchronicznej o wzbudzeniu elektromagnetycznym. Zamiast zamontowanych na stałe magnesów trwałych, wirnik w silnikach BMW iX jest wzbudzany przez dopływ energii elektrycznej. Eliminuje to konieczność stosowania krytycznych surowców do produkcji magnesów, a BMW Group uniezależnia się tym samym od ich dostępności.

Inna ciekawostka to fakt, że kobalt i lit, potrzebne do produkcji akumulatorów wysokonapięciowych, są nabywane przez BMW Group z kontrolowanych źródeł w Australii i Maroku, i dostarczane producentom ogniw akumulatorowych. Z kolei w produkcji samochodów w fabryce BMW Group w Dingolfing wykorzystuje się wyłącznie ekologiczną energię elektryczną z certyfikowanych źródeł.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

BMW iX – ceny

Przejdźmy jednak do cen. Na początku sprzedaży, która rozpocznie się pod koniec 2021 r., dostępne będą modele BMW iX xDrive50 oraz BMW iX xDrive40. Ich ceny mają wyglądać następująco:

  • xDrive40 – od 357 900 zł
  • xDrive50 – od 429 900 zł

BMW iXmateriały prasowe
BMW iX

Napęd BMW iX xDrive40 zapewnia moc ponad 240 kW (300 KM) i pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w nieco ponad 6,0 s. Układ napędowy BMW iX xDrive50 natomiast, składający się z jednego silnika na przedniej i jednego na tylnej osi, rozwija łączną moc ponad 370 kW (500 KM) i umożliwia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w niecałe 5,0 s.

Ale eDrive BMW to nie tylko typowe dla tej bawarskiej marki osiągi, ale też duży zasięg, przy niskim zużyciu energii. Ta, w cyklu pomiarowym WLTP, ma być mniejsza niż 21 kWh/100 km. To naprawdę niewiele, jak na tej wielkości crossovera. Przy akumulatorze gromadzącym 100 kWh brutto energii, samochód na jednym ładowaniu pokonać ma średnio 600 km. W dużej mierze jest to zasługa aerodynamicznego nadwozia o współczynniku oporu powietrza równym zaledwie 0,25.

O ile w przypadku samochodów spalinowych nie ma problemu z czasochłonnym tankowaniem, które trwa zaledwie kilka chwil, to wiadomo, że „elektryki” póki co wciąż wymagają wielu godzin czy też dziesiątek minut na ładowanie. Tymczasem inżynierowie BMW dwoją się i troją, żeby ten czas maksymalnie skrócić. Przy wykorzystaniu mocnej, 200-kW ładowarki prądu stałego, akumulator może być uzupełniony od poziomu 10 do 80 proc. w 40 minut. Z kolei zatrzymanie się na jednej ze stacji szybkiego ładowania ma pozwolić w 10 minut zwiększyć zasięg o 120 km.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA