REKLAMA

BMW iX3 - elektryczny SUV z dźwiękiem od Hansa Zimmera

BMW iX3 oficjalnie debiutuje, stanowiąc nieco spóźnioną konkurencję dla Mercedesa EQC i Audi e-trona. Co wiemy o elektrycznym SUV-ie?

Zacznijmy od tego, że auto było zapowiadane już w 2018 roku, modelem iX3 Concept. Z kolei w kwietniu tego roku do sieci wyciekły zdjęcia wersji produkcyjnej, które jak się okazuje, są identyczne z tymi, które producent pokazał teraz oficjalnie.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

BMW iX3 – nadwozie

Nie będziemy się zatem zagłębiać w stylistykę, zwłaszcza że mamy tu przykład przeniesienia całego napędu elektrycznego do nadwozia BMW X3 z napędem konwencjonalnym. Dodano jedynie kilka elementów, które mają odróżnić wersję spalinową od elektrycznej.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Auto ma identyczne jak pokazane na kwietniowych fotografiach felgi o specjalnym, aerodynamicznym wzorze. Ma także niebieskie akcenty, charakterystyczne dla BMW z serii „i” - wokół grilla, przy progach oraz na tylnym zderzaku.

BMW iX3

Z ulgą odetchnąć mogą fani kultowego kształtu grilla samochodów BMW, bowiem styliści porzucili pomysł prezentowany w iX3 Concept, gdzie „nerki” zostały połączone w jedną całość. Tutaj pozostawiono dwa osobne wloty, choć umieszczone bardzo blisko siebie i zaślepione błyszczącym, czarnym, perforowanym tworzywem.

REKLAMA

REKLAMA

BMW iX3 – silnik, akumulator, zasięg

Przejdźmy zatem do sedna, czyli napędu. Pierwszy w pełni elektryczny SUV marki BMW dysponować będzie akumulatorem o pojemności brutto 80 kWh, który według cyklu pomiarowego NEDC zapewni zasięg 520 km. To sporo, ale już norma WLTP mówi o zasięgu na poziomie 460 kilometrów.

W rzeczywistości, na co dzień, będzie to zatem nieco ponad 300 km – wciąż nieźle. Zwłaszcza że producent obiecuje szybkie ładowanie. Przy użyciu ładowarki DC o mocy 150 kW – kiedy takie pojawią się już w większym niż obecnie zakresie – uzupełnienie energii od poziomu 0 do 80 proc. potrwa 34 minuty. A to oznacza 100 km zasięgu na każde 10 minut ładowania.

BMW iX3

Nie powiedzieliśmy jeszcze najważniejszego – silnik elektryczny piątej generacji BMW eDrive ma 210 kW, czyli 286 KM mocy i maksymalny moment obrotowy 400 Nm. Całość tych sił trafia na koła tylnej osi i pozwala osiągnąć pierwszą „setkę” w zaledwie 6,8 sekundy. Dla porównania BMW X3 330i potrzebuje na to 6,4 sekundy. Aha, prędkość maksymalna została ograniczona do 180 km/h.

Jeśli chodzi o wnętrze, ma ono oferować ten sam poziom przestronności i podobną ilość miejsca jak w klasycznie napędzanym BMW X3. Osiągnięto ten rezultat przez umieszczenie akumulatorów płasko w podłodze samochodu. Pojemność bagażnika BMW iX3 to 510 litrów, z możliwością powiększenia do 1560 litrów.

REKLAMA

BMW iX3 z dźwiękami od Hansa Zimmera

Na koniec jeszcze jedna ciekawostka, związana z dźwiękiem – zarówno tym generowanym przez samochód w czasie jazdy w mieście i czego wymagają przepisy unijne, jak i tym słyszanym przy powitaniu czy na zakończenie jazdy.

Jak usłyszeliśmy podczas prezentacji online, za kompozycją brzmienia uruchamiania i wyłączania napędu elektrycznego stoi nie kto inny, jak sam Hans Zimmer. Wielkie nazwisko i wielkie nadzieje, ale te drugie musimy lekko ostudzić.

Podczas konferencji mogliśmy usłyszeć jeden z tych dźwięków – trwa on około półtorej sekundy i jest po prostu elektronicznym dżinglem, jednym z wielu jakie słyszymy w naszych komputerach czy smartfonach. No ale marketing robi swoje – można się przecież pochwalić, że „dźwięki mojego BMW komponował laureat Oscara i nagród Grammy”.

BMW iX3 – produkcja i sprzedaż

Elektryczne BMW iX3 wejdzie do produkcji jeszcze w tym roku. Montażem zajmą się chińskie zakłady spółki joint venture BMW Brilliance Automotive w Shenyang. Jego wprowadzenie na rynek rozpocznie się w Chinach w 2020 roku, a Europa musi zaczekać do roku 2021.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA