BMW iX5 Hydrogen, czyli SUV na wodór

Podczas IAA Mobility BMW zaprezentowało kolejną odsłonę napędu wykorzystującego wodorowe ogniwa paliwowe. Ten tema wciąż jest niszowy, niemniej kilku producentów próbuje swoich sił.

BMW iX5 Hydrogen fot. materiały prasowe
BMW iX5 Hydrogen

Nie tylko Toyota z produkcyjnym modelem Mirai czy Hyundai z kolejnymi wersjami wodorowych modeli koncepcyjnych i testowych, ale także BMW podejmuje rękawicę w temacie wodorowych ogniw paliwowych. Najlepszym dowodem na to, że niemiecki producent widzi tu szansę na kontynuację trendu, jest prezentacja modelu iX5 Hydrogen.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

BMW iX5 Hydrogen – wodór ma przyszłość

BMW Group konsekwentnie rozwija technologię wodorowych ogniw paliwowych jako dodatkowej opcji dla zrównoważonej mobilności indywidualnej. Dwa lata po debiucie samochodu koncepcyjnego BMW i Hydrogen NEXT, firma prezentuje na targach IAA Mobility 2021 w Monachium model BMW iX5 Hydrogen. Samochód typu Sports Activity Vehicle (SAV), jak nazywa go producent, a dla nas po prostu SUV, z napędem wodorowym, znajdujący się obecnie jeszcze w fazie przedprodukcyjnej, można zobaczyć w ruchu na trasie „Blue Line” łączącej teren wystawy z innymi miejscami wystawowymi w centrum miasta.

BMW iX5 Hydrogenfot. materiały prasowe
BMW iX5 Hydrogen

Od końca przyszłego roku mała seria tego samochodu opracowanego na bazie BMW X5 będzie wykorzystywana do celów demonstracyjnych i testowych. Jak czytamy w oficjalnym komunikacie, „w odpowiednich warunkach technologia wodorowych ogniw paliwowych może stać się kolejnym filarem w ofercie napędów BMW Group, umożliwiającym mobilność wolną od emisji CO2”. Co to oznacza? Marka BMW i, w pełni ukierunkowana na mobilność bez lokalnej emisji spalin, mogłaby w przyszłości oferować, obok modeli akumulatorowo-elektrycznych, takich jak BMW i3, BMW iX3, BMW iX oraz BMW i4, również pojazdy z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe.

REKLAMA

BMW iX5 Hydrogen – silnik i napęd

BMW iX5 Hydrogenfot. materiały prasowe
BMW iX5 Hydrogen

BMW iX5 Hydrogen łączy technologię ogniw paliwowych z napędem BMW eDrive piątej generacji. Jego układ napędowy wykorzystuje wodór jako nośnik energii i przetwarza go na energię elektryczną w ogniwie paliwowym. Daje to moc elektryczną do 125 kW (170 KM), a jedyną emisją jest para wodna. Taka moc napędu umożliwia również na długich dystansach ciągłą jazdę z dużą prędkością.

Silnik elektryczny pochodzi z piątej generacji technologii BMW eDrive stosowanej również w BMW iX. W fazach jazdy bez wciskania pedału gazu i w fazach hamowania pełni funkcję generatora, który dostarcza energię do akumulatora. Energia magazynowana w akumulatorze wykorzystywana jest podczas szczególnie sportowych manewrów. Moc systemowa wynosi 275 kW (374 KM), co zapewnia sportowe wrażenia z jazdy.

Wodór potrzebny do zasilania ogniwa paliwowego jest przechowywany w dwóch 700-barowych zbiornikach wykonanych z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP). Razem mieści się w nich prawie sześć kilogramów wodoru. Napełnianie zbiorników wodoru trwa od trzech do czterech minut, dzięki czemu BMW iX5 Hydrogen bez ograniczeń nadaje się do długich tras z zaledwie kilkoma krótkimi postojami. Oczywiście zakładając, że stacje napełniania wodoru stać będą minimum co kilkaset kilometrów, a do tego jeszcze bardzo długa i wyboista droga.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA