REKLAMA

Badania wzroku dla kierowców obowiązkowe?

Kierowcy powinni mieć sokoli wzrok, tymczasem tak wcale nie jest. Z problemem słabego wzroku chce walczyć jedna z posłanek, która chce, by kierowcy objęciu byli corocznym, obowiązkowym badaniem wzroku.

Kierowca w okularach Shutterstock
Kierowca, fot. shutterstock

W swojej interpelacji poselskiej, w sprawie wprowadzenia cyklicznych badań okulistycznych dla kierowców, skierowanej do ministra zdrowia, posłanka Platformy Obywatelskiej Mirosława Nykiel pyta o możliwość wprowadzenia takiego obowiązku.

Jak czytamy w poselskiej interpelacji, posłanka porusza kwestię tego, że szczególnie w okresie zimowym mamy do czynienia ze zwiększonym ryzykiem wypadków drogowych. Dodaje, że ponad dwie trzecie polskich kierowców po 40. roku życia nie ma pojęcia, że posiada wadę wzroku lub nosi niewłaściwie dobrane okulary.

Dalej posłanka Mirosława Nykiel pisze, że według statystyk co czwarty Polak stanowi zagrożenie dla siebie oraz pozostałych uczestników ruchu drogowego, ze względu na problemy ze wzrokiem. Może tu chodzić zarówno o niedowidzenie, jak i problem z widzeniem po zmroku.

REKLAMA

REKLAMA

W interpelacji przywołana jest opinia ekspertów, jakoby wzrok należało badać przynajmniej raz w roku, a w szczególności dotyczy to osób po 40. roku życia. "Obowiązkowe badania powinny obejmować wszystkich kierowców bez względu na wiek" - kończy interpelację posłanka.

Na koniec zadaje ministrowi trzy pytania:

  1. Czy ministerstwo przewiduje nałożenie obowiązku cyklicznych badań okulistycznych dla kierowców?
  2. Dlaczego do tej pory nie wprowadzono takiego rozwiązania, które może ograniczyć ilość wypadków drogowych?
  3. Czy ministerstwo planuje akcje propagujące profilaktyczne badanie wzroku?

Na odpowiedź ministerstwa musimy zaczekać. Trudno jednak oczekiwać, żeby obowiązek corocznej kontroli wzroku został rzeczywiście wprowadzony. W Polsce prawo jazdy ma około 20 milionów osób. Zorganizowanie obowiązkowych wizyt u okulisty spowodowałoby jeszcze większe kolejki do specjalistów, nie mówiąc o dodatkowych kosztach.

REKLAMA

Warto jednak zastanowić się nad kontrolą stanu zdrowia u kierowców, szczególnie tych w starszym wieku, kiedy zarówno wzrok, jak i ogólna sprawność, w tym refleks, są na słabym poziomie, dalekim od ideału.

Co sądzicie o poselskiej interpelacji pani poseł i jakie waszym zdaniem rozwiązania powinny znaleźć się w ustawie, by podnieść bezpieczeństwo na polskich drogach? Piszcie w komentarzach!

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA