W 1930 roku wyścig gigantów przeżywa swoje apogeum – Rudolf Caracciola i Christian Werner startujący w Mercedesach-Benz SS (Super Sport) w Grand Prix d’Endurance de 24 Heures du Mans wyzywają swoich konkurentów na pojedynek. Zarówno Mercedes z silnikiem wyposażonym w sprężarkę mechaniczną (tzw. Kompressor-Mercedes), jak i Bentley ze sprężarką mechaniczną (model 4.5 Litre Blower) wezmą udział w tym maratonie po raz pierwszy.
W 1930 r. Mercedes SS Kompressor nie ukończył wyścigu w Le Mans, bo rozładował mu się akumulator
Bentley występuje w roli obrońcy tytułu – wygrał w Le Mans cztery razy, w latach 1927-1929 nawet trzy razy z rzędu. Pojedynek między brytyjską i niemiecką wyścigówką to kulminacja zdarzeń, jakie miały miejsce wcześniej.
W 1929 roku Rudolf Caracciola wygrał w Mercedesie Tourist Trophy rozgrywane w irlandzkim Ards. Kierowca Bentleya, sir Tim Birkin zajął wtedy drugie miejsce w klasyfikacji generalnej i 11 przy uwzględnieniu handikapu (wyrównania szans dla słabszych aut) – to była wielka porażka i to w prestiżowym wyścigu we własnej ojczyźnie. Nie wzmocniło to pozycji Birkinsa w sporze o stosowanie sprężarek dla podniesienia mocy silników, jaki właśnie rozgorzał w obozie Bentleya. Sam szef firmy, Walter Owen Bentley, był przeciw.
Szef mówi nie
Bentley stawia na wzrost pojemności jednostek napędowych, a nie na doładowanie, jak czynią to konkurenci z Alfy Romeo, Bugatti czy Mercedesa. Doładowanie „psuje konstrukcję i zmniejsza wytrzymałość silnika”, uważa konstruktor i założyciel firmy. Ale Woolf Barnato, który finansując działalność przedsiębiorstwa ma w nim ostatnie słowo, jest zachwycony pomysłem Birkina, żeby sprężarki stosować.
![]() |
Tablica rozdzielcza Mercedesa intryguje liczbą i przeznaczeniem niektórych przyrządów, ale wydaje się uporządkowana |
Poleca mu, by na własną rękę zbudował 50 egzemplarzy Bentleya Blowera, bo tyle potrzeba, żeby uzyskać zezwolenie na start w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans. Oprócz nich, również we własnym warsztacie Birkina, powstaje pięć aut przeznaczonych do udziału w wyścigu. W Mercedesie z kolei sprężarka jest od samego początku stałym elementem konstrukcji stworzonej pod kierownictwem Ferdynanda Porsche.
Od roku 1923 do 1928 Porsche był członkiem zarządu i szefem biura konstrukcyjnego w Daimler Motoren Gesellschaft, a przez krótki czas pracował także dla Daimler-Benz AG. Jego wyścigówki z serii S, SS, SSK i SSKL odnoszą liczne sukcesy. Rudolf Caracciola wygrywa np. w 1927 roku wyścig inaugurujący działalność toru Nurburgring, a w 1928 r., wraz z Christianem Wernerem, Grand Prix Niemiec.
![]() |
W porównaniu z tablicą Mercedesa ta w Bentleyu jest naszpikowana wskaźnikami |
Obydwaj kierowcy Mercedesa jako jedyni przedstawiciele marki biorą udział w wyścigu w Le Mans w 1930 roku, stając naprzeciw pięciu zespołów Bentleya. Carraciola prowadzi na trzech pierwszych okrążeniach, ale potem wyprzedza go Tim Birkin w Bentleyu Blowerze. Birkin zalicza najszybsze okrążenie ze średnią prędkością 144,3 km/h i poprawia o ponad pół minuty własny rekord z poprzedniego roku ustanowiony za kierownicą Bentleya Speed Six.
Dochodzi do emocjonującego pojedynku między wyposażonymi w sprężarki Bentleyem i Mercedesem. W nocy Rudolf Caracciola musi jednak wycofać się z wyścigu, bo z powodu uszkodzenia alternatora rozładował mu się akumulator. Ówczesne przepisy nie pozwalały na wymianę tego urządzenia. Jednak Birkin i jego kolega z zespołu, Francuz Jean Chassagne, też nie docierają do mety.
Walcząc z Mercedesem, Birkin najpierw przebija oponę w swoim aucie i spada na czwartą pozycję, a w niedzielne południe w Bentleyu pęka wał napędowy Kardana. Drugi Bentley ze sprężarką prowadzony przez Dudleya Benjafielda też odpada z wyścigu – uszkodzeniu ulegają tłoki silnika.