W ramach corocznego plebiscytu Best Cars Czytelnicy oceniają nie tylko samochody, ale także marki motoryzacyjne. Oto wyniki tegorocznego głosowania i tzw. wyniki wizerunkowe.
Szymon Piaskowski, Bartosz Broński2017-02-20
Plebiscyt Best Cars jest organizowany co roku, a jurorami są Czytelnicy "auto motor i sport" z 11 krajów europejskich oraz także takich państw jak Meksyk, Chiny czy Brazylia. Wszystkie oferowane na rynku samochody są pogrupowane w 11 klasach. Z każdym rokiem przybywa nowych modeli. W tym roku o głosy naszych Jurorów walczyło 378 aut, zaś w 2016 Czytelnicy wybierali spośród 364 modeli.
Poniżej prezentujemy wyniki wizerunkowe ocenianych marek. Czyli wypadkową 6600 nadesłanych do nas opinii o markach motoryzacyjnych.
REKLAMA
REKLAMA
Audi RS 3 Sportback po face liftingu
DOBRZE WYKONANE
Audi - 55%
BMW - 43%
Mercedes - 42%
W tej kategorii króluje Bundesliga w postaci Audi, BMW i Mercedesa. Na Volvo, czwarte na liście, zagłosowało 29% Czytelników, piąty był Lexus z wynikiem 27%. Wynik powyżej 20% zanotowały jeszcze tylko Porsche oraz Toyota. Uwagę zwraca to, że do góry w tej kategorii idzie Volvo, które w tym roku zgarnęło o ponad 5% więcej głosów niż w zeszłym. „Wielka trójka” rządzi też w innych europejskich krajach.
Od lat w tej kategorii niezmiennie Toyota odjeżdża konkurentom. W tym roku nawet powiększyła swoją przewagę (48% głosów w edycji 2016 i 55% teraz). Czy to efekt pamięci o starych Corollach, Carinach i Camry? A może zasługa nowych, hybrydowych modeli? W tej kategorii widać, że za samochody niezawodne uznajemy przede wszystkim auta japońskie – w pierwszej piątce spoza tego kraju jest tylko Audi, a są w niej jeszcze Mazda i Lexus).
W ciągu 20 lat o połowę spadła liczba głosów oddanych na BMW - do 20%.
REKLAMA
REKLAMA
Volvo V90 Cross Country
WYSOKI POZIOM BEZPIECZEŃSTWA
Volvo - 69%
Mercedes - 39%
Audi - 33%
Od lat za auta szczególnie bezpieczne Czytelnicy uznają modele Volvo. W tym roku Szwedzi nawet powiększyli swoją przewagę nad Mercedesem, zdobywając o prawie 5% więcej głosów (Mercedesowi też wzrosło, o 2%). Trzecia bezpieczna marka to Audi, której wyższość w tym roku musiało uznać BMW. W polskiej edycji Best Cars nie zdarzyło się, żeby ktoś strącił Volvo z piedestału, przez lata próbował Mercedes, ale nie udało mu się to nawet wtedy, gdy był w szczytowej formie.
52% to rekordowy wynik Renault z 2004 r. W edycji 2017 Francuzi dostali 14%.
W tej kategorii Toyota wypracowała sobie taką pozycję jak Volvo w kategorii „wysoki poziom bezpieczeństwa”. Dużo głosów zdobył też Lexus, a klamrą spinającą te wyniki są oczywiście samochody hybrydowe. Toyota utrzymuje nawet tendencję wzrostową, bo w zeszłym roku na japońską markę zagłosowało o 5% Czytelników mniej. Z trzeciego miejsca cieszy się natomiast Volvo, które zepchnęło z podium BMW.
REKLAMA
REKLAMA
BMW Group
BMW i8 Celebration Edition
NAJNOWSZA TECHNOLOGIA
BMW 45%
Audi 43%
Mercedes 42%
Podobnie jak rok temu, trzy pierwsze miejsca przypadły markom niemieckim, które w edycji 2017 ustawiły się w identycznej jak przed rokiem kolejności. O ile jednak BMW w tym roku straciło ok. 1% głosów, o tyle Audi i Mercedes po procencie zyskały. Duży skok (o jedną trzecią w ciągu roku) wykonało Volvo, które zdobyło 29% głosów.
1999 r. - common-rail, wynalazek Alfy Romeo, dał jej 18 lat temu 17% głosów
Na dwóch pierwszych miejscach, w porównaniu z zeszłoroczną edycją nic się nie zmieniło, na podium udało się za to wjechać Volkswagenowi, który zastąpił na trzeciej pozycji Audi. Co ciekawe, auta trzech marek zajmujących podium w tej kategorii są też najchętniej kupowane przez polskich klientów (dane za rok 2016), przy czym w statystykach sprzedaży to Skoda prowadzi, Volkswagen jest drugi, a Toyota trzecia.
57% - w czaszach Cinquecento i Bravy (edycja 1996) to Fiat ceniony był za dobry serwis
REKLAMA
REKLAMA
Skoda Kodiaq 1.4 TSI DSG
CENA ODPOWIADA WARTOŚCI
Skoda 31%
Fiat 22%
Kia 22%
W największym skrócie w tej kategorii chodzi o to, ile treści oferują konkretne modele konkretnych marek w odniesieniu do ich ceny. W tym roku w tej kategorii odrodził się Fiat, który głosy może pewnie zawdzięczać Tipo – dużemu, komfortowemu i wygodnemu autu za niewygórowaną cenę. W zeszłym roku na drugim miejscu w tej kategorii mieliśmy Dacię. Tradycyjnie już wysoko w rankingu punktuje Kia, na którą wskazało o 2% więcej głosujących niż przed rokiem.
Kia startowała z poziomu 1%, by od 2008 roku osiągać co najmniej 20% głosów.
Ta kategoria mówi, które samochody najlepiej trzymają swoją cenę i tracą najmniej na wartości. Tradycyjnie w Polsce najlepsze pod tym względem są auta niemieckie i japońskie. W tym roku na pierwsze miejsce wysforowała się Toyota, która z najwyższego stopnia podium zrzuciła Audi. Na trzecim miejscu, bez zmian, pozostał Volkswagen. Japończycy zanotowali poważny wzrost, bo aż o 8%.
Z 7 do 42% taki wzrost w tej kategorii osiągnęła Toyota w ciągu ostatnich 23 lat.
Alfie Romeo tylko raz w historii, w pierwszej polskiej edycji Best Cars, nie udało się przekroczyć progu 20% głosów (zdobyła 19%). Od tego czasu regularnie punktuje, a wyniki około 40-procentowe osiąga od 1999 r., czyli od czasów, kiedy na rynku zadomowiała się Alfa Romeo 156. Do czołówki zbliża się ostatnio Volvo, które w porównaniu z zeszłym rokiem zanotowało 7-procentowy wzrost (wynik 23% – tyle co Jaguar i Mazda).
1% czytelników uznało w 2001 roku, że Mazda ma stylowy wygląd, w 2017 - 23%
W tej kategorii od lat wyniki na poziomie 60-70% uzyskuje Porsche (choć w ostatnich latach widać lekki spadek). Coraz lepiej radzi sobie za to Audi, którego wyniki wzrosły szczególnie wtedy, gdy do produkcji wszedł model R8. 6-procentowy spadek w zestawieniu zanotowało z kolei Subaru, osiągając w 2017 r. wynik 27%.
Z 9 do 27% - dzięki takim modelom jak AMG GT wynik Mercedesa wzrósł w ciągu 23 lat trzykrotnie
REKLAMA
REKLAMA
Skoda Kodiaq Scout
DOBRZE REKLAMOWANE
Skoda 32%
Audi 23%
Volkswagen 22%
Zasada jest prosta – im więcej marki w reklamach, tym lepiej zapada ona w pamięć. Dobrze pokazuje to przykład Opla, który dobry wynik (17%, o 4% mniej głosów niż w zeszłym roku) wciąż zawdzięcza reklamom z polskimi piłkarzami pewnego niemieckiego klubu. Skodzie w ciągu roku z kolei przybyło 4%.
To najbardziej emocjonalna z kategorii wizerunkowych w Best Cars. Wciąż 1-procentową przewagę nad Audi utrzymuje BMW, które wygrało po raz piąty z rzędu. Z trzeciego miejsca zepchnięty został w tym roku Mercedes, którego wyprzedziło nie tylko Volvo, ale i Alfa Romeo. Spory spadek (z 17 do 8%) zanotował też Jeep. Wysoko jest Peugeot, którego lubi tylko o 1% mniej Czytelników niż Porsche.
11% - tyle głosów w edycji 2017 zebrał VW. To najgorszy wynik w historii.
Wśród premier ubiegłego roku, jednej większej od drugiej, prezentacja nowej Dacii Sandero przeszła jakby trochę niezauważona. Oddajemy jej więc honor teraz – w pierwszej jeździe Sandero Stepway z silnikiem 1.0 turbo.
Rajd Dakar 2021 dobiegł końca, zamykając liczącą niemal 8 tys. km pętlę. Zawodnicy ORLEN Team pokazali fantastyczną walkę, zajmując wysokie miejsca w klasyfikacji generalnej.
Nissan Qashqai zostanie ujawniony za kilka tygodni, ale już dziś wiemy wszystko o jego napędzie. Tak, jak można było się spodziewać – Diesla zastąpi nietypowa hybryda.
Mazda MX-30 została najchętniej wybieraną elektryczną nowością 2020 roku w Polsce. Pierwszy elektryczny model Mazdy wyprzedził w rankingu sprzedaży m.in. BMW i3 oraz VW ID.3.
Toyota działa prężnie w temacie napędów hybrydowych, a w kwestii pojazdów elektrycznych stawia na ogniwa wodorowe. Tymczasem w Australii pojawiła się w pełni elektryczna Toyota Land Cruiser. Jak to możliwe?
Przedostatni etap Rajdu Dakar 2021 został skrócony o 50 km przez złe warunki pogodowe, ale wyzwań i tak nie brakowało. Ekipa ORLEN Team jest już o włos od historycznego sukcesu.
Dacia Bigster Concept to 4,6-metrowy SUV segmentu C, który pojawi się w ofercie marki w najbliższych latach. Oprócz tego Dacia zapowiada przed rokiem 2025 dwa inne nowe modele.
Powrót kultowego Renault 5 to jedna z najciekawszych informacji ostatnich dni. Napęd elektryczny i design w stylu retro, a także „rozsądna cena” mają przyciągnąć klientów do salonów jeszcze przed 2025 rokiem.
REKLAMA
Ups... widzimy, że masz AdBlocka.
Nasz serwis jest dostępny całkowicie bezpłatnie, ale żeby taki mógł pozostać, musimy wyświetlać na nim reklamy. Jeśli cenisz naszą pracę, dodaj tę stronę do wyjątków. Nie musisz wchodzić w ustawienia przeglądarki. Wystarczy kliknąć poniżej.
Komentarze