[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Best Cars 2020 - wyniki

To już 26 edycja międzynarodowego plebiscytu magazynu auto motor i sport na najlepsze samochody roku. Tym razem ponad 134 tys. czytelników z dziewięciu europejskich krajów (Francja, Hiszpania, Niemcy, Polska, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Węgry) mając do wyboru 385 modeli z jedenastu klas wyłoniło zwycięzców. Oto waszym zdaniem najlepsze samochody roku 2020.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 114 000 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

SAMOCHODY NAJMNIEJSZE

1 Abarth 595/695  18,7% głosów

Mocna jedynka  

Świat pędzi do przodu, ale pewne rzeczy niespecjalnie chcą się zmieniać. Mały, dziki, mocny, twardy i głośny Abarth od lat okupuje podium, najczęściej jego najwyższe miejsce, w plebiscycie i dopóki jest w sprzedaży, dopóty Czytelnicy będą na niego głosować, bo konkurenci w tej klasie nie mają takich aut. Abarth 595/695 występuje w wielu specjalnych edycjach: Pista, Essesse, Turismo, Competizione, również ze zwijanym dachem. Pod jego maską znajduje się 1,4-litrowy silnik turbo dostępny w wersjach o mocy od 145 do 180 KM. Abarth zdominował tę kategorię również w innych krajach (dwa drugie i pięć pierwszych miejsc).

 

2  Fiat 500  15,4% głosów   3  Suzuki Ignis  11,0% głosów
Włoska klasa   Z iskrą
 
Auto-fenomen – odkąd pojawiło się na rynku, zawsze (!) stawało na podium w plebiscycie Best Cars. Od rozpoczęcia sprzedaży z roku na roku kolejka chętnych na produkowanego w Tychach (i w Meksyku) Fiata jest dłuższa.   Znakomity przykład tego, że oryginalne samochody mogą liczyć na przychylność głosujących. Ignis nie dość, że ma po prostu sympatyczny wygląd, to w wersji 4x4 okazuje się sprawny w lekkim terenie.
Dalsze miejsca w kategorii „samochody najmniejsze”
4. Toyota Aygo  (10,2%)
5. Kia Picanto  (6,0%)
6. Hyundai i10  (5,8%)
6. Peugeot 108  (5,8%)
8. Volkswagen Up  (5,2%)
9. Citroën C1  (4,0%)
10. Skoda Citigo  (3,0%)
 

 

Modele przystępne cenowo
Toyota Aygo 22,9% głosów
Występująca w jednej odmianie silnikowej (1.0/72 KM) mała Toyota kosztuje co najmniej 37 400 zł i to wystarcza, żeby w kategorii najmniejszych aut zaliczyć ją do modeli przystępnych cenowo. Tak jak w ogólnym głosowaniu, Aygo wyprzedziło tu Kię Picanto i Hyundaia i10, choć wśród aut tańszych koreańskie modele zamieniły się miejscami - i10 wybrało 17,8% osób, a Picanto 13,1%.
 

 

DOBRZE WYKONANE
Niemcy górą
Audi, Mercedes, BMW – samochody tych producentów zostały uznane przez głosujących za najlepiej wykonane (dostały odpowiednio 51, 46 i 44% głosów). „Dobrze wykonane” to jedna z kategorii wizerunkowych, w której podium od lat okupują te same marki, zmienia się tylko ich kolejność; kiedyś z wynikami około 70% górą był Mercedes. Ciekawie robi się na dalszych miejscach, gdzie coraz większą popularność zdobywają Volvo (33%) i Lexus (31%).
 

 

REKLAMA

SAMOCHODY MAŁE

1 Peugeot 208  19,0% głosów

Król lew

Nowy Peugeot 208 to w tym sezonie prawdziwy łowca trofeów. Całkiem niedawno zdobył międzynarodowy tytuł Samochodu Roku (Car of the Year), a dziś otrzymuje puchar w plebiscycie Best Cars. I zyskuje znacznie więcej głosów niż zdobywcy drugiego i trzeciego miejsca. Warto zaznaczyć, że „208” (model II generacji) to debiutant, w zeszłej edycji plebiscytu model poprzedniego pokolenia nie znalazł się nawet w pierwszej dziesiątce. Samochód jest dostępny z silnikiem 1.2 PureTech, a więc z jednostką 3-cylindrową, która od lat również zdobywa laury, tyle że w konkursie Silnik Roku. Nowy Peugeot 208 może mieć również napęd czysto elektryczny (e-208).

 

2  Renault Clio  9,3% głosów   3  Citroën C3  9,1% głosów
Mocne wejście
  Po awansie
 
Podobnie jak w wypadku „208”, mamy do czynienia z nowym modelem. Poprzednik w zeszłym roku nawet nie dostał się do pierwszej „10”. Clio docenili nie tylko Polacy, lecz również Słowacy (3. miejsce) i Francuzi (2. miejsce).   Citroën C3 jakby przeżywał drugą młodość, bo jeszcze przed tegorocznym face liftingiem zyskał, w porównaniu z poprzednią edycją plebiscytu, 3% głosów. To wystarczyło, żeby z miejsca siódmego awansował na trzecie.
Dalsze miejsca w kategorii „samochody małe”
4. BMW i3  (6,4%)
5. Honda e  (6,1%)
6. Mazda 2  (6,0%)
7. Mini   (5,9%)
8. Honda Jazz  (5,7%)
9. Audi A1   (4,8%)
10. VW Polo  (3,9%)
 

 

Modele przystępne cenowo
Citroën C3 37,3% głosów
48 700 zł kosztuje podstawowa wersja Citroëna C3, który okazał się lepszy od Toyoty Yaris (26,7% głosów) i Hyundaia i20 (11,2%). C3 podrożał od czasu, gdy ogłaszaliśmy plebiscyt (jesień 2019 r.) i według przyjętych kryteriów nie zostałby dziś zaliczony do modeli przystępnych cenowo (próg dla małych aut wynosi 46 000 zł).
 

 

SAMOCHODY NIEZAWODNE
Japoński rewanż
Niemcy mogą zbierać laury w kategorii „auta dobrze wykonane”, ale w konkurencji „samochody niezawodne” rządzą Japończycy. Przewaga Toyoty od lat nie podlega dyskusji – w ostatnim plebiscycie aż 60% Czytelników uznało samochody tej właśnie marki za niezawodne. Zresztą średnia Toyoty z 26 edycji też jest imponująca i  wynosi 55%. Podium uzupełniają Honda (28%) i Lexus (27%). Pierwszy producent niemiecki to Audi (23% i 4. miejsce).
 

 

SAMOCHODY KOMPAKTOWE

1 Toyota Corolla  9,1% głosów

Rynkowy bestseller

To jeden z tych samochodów, które równie dobrze jak w plebiscycie Best Cars radzą sobie na rynku. Po nową Corollę od początku sprzedaży zaczęły ustawiać się w salonach kolejki i dziś jest ona najpopularniejszym nowym samochodem w Polsce (w 2019 r. Corolla była drugim najchętniej kupowanym modelem, łączna sprzedaż wyniosła 20 895 sztuk). W zeszłym roku 65% klientów wybrało Corollę w wersji z napędem hybrydowym. Model ten jest dostępny z trzema rodzajami nadwozia do wyboru – jako hatchback, kombi, sedan – i ma silniki o mocy od 116 (1.2 turbo) do 184 KM (hybryda).

 

2  Alfa Romeo Giulietta  8,7% głosów   3  Mazda 3  8,5% głosów
Wciąż „bella”   Japoński styl
 
Tak jak „500” w klasie mini, tak Giulietta wśród kompaktów jest prawdziwym fenomenem. Oto dojrzały model, który regularnie podbija serca głosujących. W tym roku Giulietta awansowała nawet o jedno miejsce.   „Japońska Alfa Romeo” zadebiutowała w edycji Best Cars (mowa o modelu nowej generacji) w najlepszy możliwy sposób, czyli od razu na podium. Głosujący, jak się domyślamy, docenili m.in. stylizację Mazdy 3.
Dalsze miejsca w kategorii „samochody kompaktowe”
4. Kia Proceed  (6,7%)
4. Mercedes klasy A  (6,7%)
6. Mercedes CLA  (5,4%)
7. VW ID.3  (5,0%)
8. BMW 2 Coupé  (4,5%)
9. Ford Focus  (4,1%)
10. Honda Civic  (4,0%)
 

 

Modele przystępne cenowo
Kia Ceed 24,7% głosów
Górną granicę ceny, która pozwala uznać auto kompaktowe za przystępne cenowo, ustaliliśmy na 65 000 zł. Dziś zwycięzca tej kategorii kosztuje nieco więcej (65 990 zł). Ceed to najchętniej kupowany model Kii w Polsce – w 2019 roku sprzedano 8487 egzemplarzy.
 

 

WYSOKI POZIOM BEZPIECZEŃSTWA
Żelazny zwycięzca
W połowie lat 90., gdy plebiscyt Best Cars dopiero startował, Volvo w kategorii „wysoki poziom bezpieczeństwa” miało jeszcze godnego przeciwnika – Mercedesa. Od tego czasu niemiecki producent mocno spuścił z tonu i dziś zdobywa 42% głosów (co i tak wystarczyło na zdobycie drugiego miejsca), Volvo natomiast nadal regularnie uzyskuje bardzo wysoki procent wskazań, w ostatniej edycji równo 70%. Krótko mówiąc – w tej kategorii nie ma na nie mocnych.
 

 

REKLAMA

SAMOCHODY KLASY ŚREDNIEJ

1 Alfa Romeo Giulia  12,1% głosów

Włoska miłość

Włoski model zakończył niedawno pomyślnie nasz redakcyjny test na dystansie 50 tys. km. Giulia zdobyła uznanie nie tylko kierowców testujących – w plebiscycie Best Cars zajęła pierwsze miejsce wśród aut klasy średniej, i to po raz piąty z rzędu. Można powiedzieć, że zdobywała je za każdym razem, kiedy była obecna na plebiscytowej liście. Jednak w tym roku dystans między Giulią a jej konkurentami znacznie się zmniejszył, włoskie auto dostało bowiem o ponad 4% mniej głosów niż przed rokiem. Mimo że niezbyt często widać ją na drogach, Alfa wciąż króluje w plebiscycie. Czy tak samo będzie za rok? W salonach właśnie pojawia się model po niewielkim liftingu, z lepszym wyposażeniem i bardziej dopracowanym wnętrzem. Wkrótce na drogi powinny wyjechać wersje limitowane – GTA i GTAm (z silnikiem o mocy 540 KM oraz elementami nadwozia z włókna węglowego). Wygląda więc na to, że Alfa kontratakuje.

 

2  Peugeot 508  10,4% głosów   3  BMW 3  7,4% głosów
Kierunek w górę   Efekt nowości
 
Stylizowany na auta typu coupé, z nisko poprowadzonym dachem i bezramkowymi drzwiami, Peugeot 508 drugi rok z rzędu jest obecny w naszym plebiscycie i drugi raz wjeżdża na podium. Tym razem awansował o jedno miejsce.   BMW 3 to dobry przykład tego, jak modele nowej generacji działają na wyobraźnię Czytelników. Poprzednik w ostatniej edycji Best Cars zajął ledwie dziewiąte miejsce, nowa „trójka” od razu wjechała na podium.
Dalsze miejsca w kategorii „samochody klasy średniej”
4. Toyota Camry  (6,9%)
5. Volvo S60/V60  (6,2%)
6. Audi A5 Sportback  (4,6%)
7. Mercedes klasy C  (4,3%)
8. Subaru Outback  (3,8%)
9. Mazda 6  (3,7%)
10. Tesla Model 3  (3,6%)
 

 

Modele przystępne cenowo
Mazda 6 31,0% głosów
„Szóstce” zdarzało się wygrywać również w głównej kategorii plebiscytowej, ale w tym roku musi zadowolić się szóstym z rzędu zwycięstwem wśród modeli klasy średniej przystępnych cenowo.
 

 

NAJNOWSZA TECHNOLOGIA
Elektryczne i hybrydy
Producenci, którzy nie mają w ofercie aut z napędem elektrycznym albo hybrydowym, nie mogą w tej kategorii liczyć na sukces – tak przynajmniej wynika z rezultatów Best Cars, i to nie tylko z ostatnich lat. Na pierwszym miejscu w konkurencji „najnowsza technologia” plasuje się Mercedes (48% głosów), drugie, ex aequo, zajmują BMW i Audi (po 46%). Za nimi sklasyfikowano Lexusa i Porsche.
 

 

KLASA WYŻSZA ŚREDNIA

1 Porsche Taycan  14,4% głosów

Wejście smoka

Bez respektu dla weteranów w postaci np. Audi A6, BMW 5 czy Mercedesa klasy E, Porsche Taycan, czyli debiutant w plebiscycie, zdobywa największą liczbę głosów wśród aut klasy wyższej średniej. Taycan triumfował zresztą nie tylko w Polsce – pierwsze miejsce zajął również w Szwajcarii, Francji, Hiszpanii, Szwecji i na Węgrzech. Co ciekawe, w Niemczech był „tylko” drugi i musiał uznać przewagę BMW 5. Dopiero szóste miejsce zajął na Słowacji, która bardziej doceniła Volvo S90/V90. Testowany przez nas Taycan w 761-konnej wersji Turbo S („amis” 4/2020) zdobył maksymalną ocenę pięciu gwiazdek, a taki wynik zdarza się wyjątkowo rzadko. Oprócz stosunkowo wysokiego zużycia energii, przeciętnej widoczności do tyłu, wysokiej ceny i krótkiej gwarancji na podzespoły mechaniczne Taycan w zasadzie nie ma wad. Jeździ jak Porsche, a jego przyspieszenie zapamiętuje się na całe życie.

 

2  Kia Stinger  11,9% głosów   3  Maserati Ghibli  11,6% głosów
Drapieżna   Design górą
 
W zeszłej edycji Best Cars Stinger musiał dzielić 2. miejsce na podium z BMW 5, w tym roku „piątki” nie ma na nim w ogóle, a Kia umocniła się na drugiej pozycji. Po trzech latach od debiutu wciąż wygląda zjawiskowo.   0,1% głosów więcej niż przed rokiem wystarczyło, żeby z 4. pozycji awansować na podium. Ghibli przyciąga swoją  ekskluzywnością, opierającą się upływowi czasu stylistyką oraz silnikami V6.
Dalsze miejsca w kategorii „samochody klasy wyższej średniej”
4. Audi A7 Sportback  (10,7%)
5. Volvo S90/V90  (8,5%)
6. Lexus ES  (7,7%)
7. BMW 5  (7,3%)
8. Audi A6  (6,3%)
9. BMW 6 GT  (3,7%)
10. Mercedes klasy E  (3,5%)
 

 

Modele przystępne cenowo
Kia Stinger 31,6% głosów
Wśród przystępnych cenowo aut klasy wyższej średniej Kia pokonała m.in. Jaguara XF czy Volvo S90. Trudno o lepszy dowód na to, że Koreańczycy produkują dziś samochody, które mogą walczyć z europejskimi jak równy z równym.
 

 

PRZYJAZNE DLA ŚRODOWISKA NATURALNEGO
Powszechne wzrosty
Większość marek wprowadza do sprzedaży auta hybrydowe typu plug-in lub elektryczne, dlatego wzrost notowań w kategorii „przyjazne dla środowiska” nie dziwi. Np. VW podniósł swój stan posiadania z 4 do 7% głosów (zapewne efekt debiutu elektrycznego ID.3). Ale w tej kategorii daleko mu choćby do trzeciego miejsca, które zajęło Volvo (17%), czy drugiego Lexusa (27%). Pierwsze miejsce, bez niespodzianki, przypadło Toyocie, na którą wskazało 66% głosujących.
 

 

REKLAMA

SAMOCHODY LUKSUSOWE

1 BMW 8 Gran Coupé  8,9% głosów

Udany debiut

Według danych Instytutu Samar debiutujące na rynku BMW 8 wśród podobnych aut radzi sobie bardzo dobrze. Łączna sprzedaż tego modelu (wliczając klasyczną wersję coupé) wyniosła w Polsce w zeszłym roku 184 egzemplarze. W tym samym czasie z salonów wyjechały o cztery Mercedesy klasy S mniej. BMW wyprzedziło Mercedesa nie tylko pod względem sprzedaży – w naszym plebiscycie na Klasę S i S Coupé zagłosowało łącznie 6,7% Czytelników, a na Serię 8 GC (i oddzielnie na 8 Coupé) w sumie ponad 15%.

 

2  Aston Martin Rapide S  8,7% głosów    
Dobra seria    
   
W zeszłym roku pierwszy, w tym musiał uznać wyższość konkurenta z Bawarii, ale tylko o włos. Rapide S to jeden z ostatnich przedstawicieli samochodów napędzanych silnikiem V12, w tym wypadku o pojemności 5,9 litra.    
3  Lexus LS, Porsche Panamera  7,8% głosów    
Na remis
 
Z wnętrzem wysokiej jakości, udaną stylizacją i mocnym układem hybrydowym Lexus LS po raz drugi z rzędu zameldował się na trzecim miejscu podium. Japoński okręt flagowy kosztuje około pół miliona złotych. Tym razem trzecie miejsce musi dzielić z Porsche Panamerą, czyli autem o zdecydowanie bardziej sportowym charakterze.
Dalsze miejsca w kategorii „samochody luksusowe”
5. Maserati Quattroporte  (7,6%)
6. Tesla Model S  (6,5%)
7. Bentley Continental GT  (6,4%)
8. BMW 8  (6,2%)
9. Mercedes-AMG GT 4 Door Coupé  (5,0%)
10. Mercedes klasy S  (4,8%)
   
 

 

Modele przystępne cenowo
Mercedes CLS/Tesla Model S 25,9% głosów  
430 tysięcy złotych to górny limit cenowy dla aut luksusowych. Najwięcej Czytelników uznało, że w tym budżecie najlepiej wypadają Mercedes CLS i Tesla Model S. Za nimi uplasowało się Audi A8.
   

 

DOBRY SERWIS
Dobre, bo popularne?
Przed laty w kategorii „dobry serwis” rządziły m.in. Daewoo, Fiat, a nawet Polonez (a więc samochody kiedyś bardzo popularne), dziś palmę pierwszeństwa również mają marki zajmujące czołowe miejsca w rankingach sprzedaży – Toyota, Skoda i VW, właśnie w tej kolejności. Zdecydowanie najlepiej oceniane są serwisy japońskie (32%), Skoda zdobyła 21% głosów, a VW 17%.
 

 

SAMOCHODY SPORTOWE

1 Porsche 911  11,2% głosów

Sukces w genach

Szóste z rzędu złoto – Porsche 911 ósmej generacji znowu pokazało plecy rywalom, zdobywając tytuł najlepszego auta sportowego. Zresztą nie tylko u nas, bo pierwsze miejsce „911” ma też w Niemczech, Szwajcarii, Hiszpanii, Szwecji i na Słowacji. Poza tym „911” dostała jeszcze dwa srebra – we Francji i na Węgrzech. Porsche dominuje od lat i nie zaszkodziły mu ani przejście z silników chłodzonych powietrzem na chłodzone cieczą, ani rezygnacja z jednostek wolnossących na rzecz turbodoładowanych. Aktualne 911, jak pisaliśmy w teście rok temu, jest po prostu jednym z najlepszych w historii.

 

2  Ferrari SF90 Stradale  8,0% głosów   3  Bugatti Chiron  6,8% głosów
Moc jest z nim   Po prostu „naj”
 
Trzy elektryczne silniki o łącznej mocy 220 KM, do tego benzynowa „V8” 4.0 i łączna moc zestawu równa 1000 KM – zapewne te wartości skłoniły Czytelników do postawienia na hybrydowe Ferrari. Cena auta: 1,3 mln euro.   Zaprezentowany w 2016 r. następca Veyrona wciąż rozpala emocje. Nic dziwnego, napędza go przecież 8-litrowy silnik W16 o mocy 1500 KM. Chiron to jedno z niewielu aut na świecie, które osiąga prędkość ponad 400 km/h.
Dalsze miejsca w kategorii „samochody sportowe”
4. Ferrari F8 Tributo  (5,6%)
5. Lamborghini Aventador  (4,5%)
6. Toyota GR Supra  (4,2%)
6. Honda NSX  (4,2%)
8. Ferrari 812 Superfast  (4,0%)
9. Aston Martin DBS Superleggera  (3,8%)
10. Mercedes-AMG GT  (3,7%)
 

 

Modele przystępne cenowo
Ford Mustang 32,9% głosów
Wygląda na to, że magia Forda Mustanga, kosztującego dziś co najmniej 199 010 zł, działa na Czytelników bardziej niż charyzma Porsche 718 Boxstera czy Alpine A110, które zajęły kolejne miejsca w kategorii aut sportowych przystępnych cenowo.
 

 

CENA ODPOWIADA JAKOŚCI
Ciasno w czołówce
Tradycyjnie już w tej kategorii dominują producenci samochodów, które z różnych powodów są postrzegane jako oferujące „więcej za mniej”. Od kilku sezonów marką z takim właśnie imidżem jest Kia, która, takie mamy przeczucie, za rok zaatakuje ścisłą czołówkę, a więc Dacię i Skodę. Obie te marki zdobyły po 28% głosów, Kia natomiast 26%. Za ich plecami czai się jeszcze Toyota, której do podium zabrakło jednego procentu (wynik: 25%).
 

 

REKLAMA

KABRIOLETY

1 Ferrari Portofino  10,3% głosów

Dla gwiazd

Ma 600 KM, które wytwarza silnik V8 twin turbo o pojemności 3,9 litra, od zera do 200 km/h przyspiesza w 10,8 sekundy, a nazwę zawdzięcza niewielkiemu miasteczku na zachodnim wybrzeżu Włoch. Portofino to coś w rodzaju włoskiego Monte Carlo, tyle że bez kasyn. Na wakacje udają się tam największe gwiazdy showbiznesu, a wiadomo, że na bulwarze dobrze się pokazać w czymś z otwartym dachem, najlepiej autem rodzimej produkcji. Portofino nadaje się do tego znakomicie, bo jego twardy dach otwiera się elektrycznie w ciągu kilkunastu sekund. Samochód ma nawet bagażnik i dwa awaryjne miejsca z tyłu dla niespodziewanych pasażerów lub pasażerek. Najwyraźniej wszystkie powyższe cechy przekonują Czytelników „auto motor i sport”, bo Ferrari Portofino złoty medal w kategorii kabrioletów zdobyło po raz trzeci z rzędu.

 

2  BMW 8 Cabrio  6,7% głosów   3  Mercedes-AMG GT Roadster  6,3% głosów
Debiutant   Patrz w serce
 
Może mieć silnik benzynowy R6, V8 albo... 6-cylindrowego diesla. Ma też miękki, odsuwany elektrycznie dach i kosztuje co najmniej
490 900 zł. Występuje też w ostrej wersji M Competition z silnikiem o mocy 625 KM.
  Dostał więcej głosów niż w poprzedniej edycji
plebiscytu, ale tym razem wystarczyło ich na
3. miejsce (ostatnio był drugi). W GT Roadsterze najważniejszy element znajduje się pod maską – to V8 turbo o mocy od 476 do 585 KM.
Dalsze miejsca w kategorii „kabriolety”
4. Lamborghini Aventador Roadster  (5,1%)
4. Aston Martin DBS Superleggera Volante  (5,1%)
6. Porsche 911 Cabrio  (4,9%)
7. Bentley Continental GT Cabrio  (4,4%)
8. Mazda MX-5/RF  (4,2%)
9. Mercedes SL  (3,5%)
10. Ford Mustang Convertible  (3,3%)
 

 

Modele przystępne cenowo
Mazda MX-5/RF 23,9% głosów
Mimo że konkurowała z Fordem Mustangiem Convertible mała, lekka i zwinna Mazda – model już na świecie kultowy - wygrała z przewagą 1,3%. To jej siódme z kolei zwycięstwo w tej kategorii!
 

 

DOBRA CENA PRZY ODSPRZEDAŻY   ŁADNY, STYLOWY WYGLĄD
Trzymać cenę   Różne szkoły
W tej kategorii wygrywają producenci, których auta bardzo dobrze opierają się spadkom wartości. Udaje się to przede wszystkim Toyocie (48%), Volkswagenowi (35%) oraz Audi (34%).   Czytelnikom „auto motor i sport” od lat najbardziej podoba się szkoła włoska. Alfa Romeo zdobyła 49% głosów. Za nią toczył się wyrównany pojedynek między Volvo (26%) a BMW, Mazdą i Mercedesem (po 24%).
     

 

KOMPAKTOWE SUV-Y / TERENOWE

1 Citroën C5 Aircross  12,7% głosów

Bez pardonu

W tej kategorii Czytelnicy postawili na auto po pierwsze stylowe, po drugie komfortowe, a po trzecie oryginalne – i chyba tych właśnie cech szukają też kierowcy wśród małych SUV-ów i aut terenowych. C5 Aircross wystąpił w plebiscycie po raz drugi, ale dopiero tym razem przyciągnął uwagę Czytelników, pokonując innych, stałych bywalców podium w tej kategorii. „C-piątka” wyróżnia się nie tylko oryginalnym nadwoziem, które można w pewnym zakresie upiększyć zgodnie z własnymi upodobaniami, ale i praktycznym wnętrzem, w którym trzy siedzenia z tyłu da się przesuwać, a ich oparcia pochylać.

 

2  Audi Q3 Sportback  8,5% głosów   3  Range Rover Evoque  6,8% głosów
W stylu coupé   Baby Range
 
Oto najlepszy dowód na to, że rynek pokochał SUV-y utrzymane w dynamicznej stylistyce – zwykła Q-trójka otrzymała tylko 2,6% głosów, a jej mniej praktyczna wersja z zaokrąglonym dachem 8,5%.   Evoque jest stałym bywalcem podium w tej kategorii, w zeszłym roku zdobył w niej zresztą pierwsze miejsce. Jest też jednym z niewielu miejskich SUV-ów, który potrafi przejechać przez coś głębszego niż kałuża.
Dalsze miejsca w kategorii „kompaktowe SUV-y/terenowe”
4. Mazda CX-30  (4,4%)
5. Toyota RAV4  (4,2%)
6. Suzuki Jimny  (4,0%)
7. Kia XCeed  (3,7%)
8. Volvo XC40  (3,4%)
9. Mazda CX-5  (2,8%)
10. Subaru Forester  (2,6%)
10. Audi Q3  (2,6%)
 

 

Modele przystępne cenowo
Dacia Duster 15,2% głosów
Żeby auto mogło rywalizować w tej kategorii, jego podstawowa cena nie mogła przekroczyć 65 tys. zł. Najtańszy Duster kosztuje tylko 41 900 zł. Na rynku w Polsce Dacia regularnie melduje się w pierwszej dziesiątce.
 

 

PRODUKUJĄ SAMOCHODY SPORTOWE
Porsche i długo, długo nic
Nie jest niespodzianką, że Porsche jest powszechnie postrzegane jako producent aut sportowych i od lat regularnie zdobywa w tej kategorii wyniki na poziomie co najmniej 70% (w bieżącej edycji – 72%). Daleko w tyle są BMW (44%) i Audi (35%). Nieźle radzą sobie również Alfa Romeo i Mercedes, które zdobywają po 31% głosów. Ciekawe, że włoskiej marce wciąż udaje się być blisko podium, mimo że ma w ofercie kilkakrotnie mniej usportowionych modeli niż Mercedes.
 

 

REKLAMA

DUŻE SUV-Y / TERENOWE

1 Alfa Romeo Stelvio  10,3% głosów

Dublet

Powyższy wynik to najniższy procentowy rezultat wśród zwycięzców tegorocznego Best Cars, co świadczy o tym, jak wyrównana była walka w kategorii dużych SUV-ów i aut terenowych. Alfa Romeo Stelvio zdobyła w niej pierwsze miejsce po raz drugi z rzędu, mimo że zagłosowało na nią o ponad 4% Czytelników mniej niż rok wcześniej. Swoją drogą, to znamienne, że wszystkie, zresztą nie najnowsze modele, które Alfa obecnie sprzedaje, dostały się na podium Best Cars. Stelvio jest dostępna z silnikami Diesla (2.2 o mocy 160/190/210 KM) oraz z benzynową jednostką 2.0 (200/280 KM). Topowa jest oczywiście wersja Quadrifoglio z napędem 4x4 i z 2,9-litrowym silnikiem V6 o mocy 510 KM, dzięki któremu przyspiesza do setki w czasie 3,7 s (zmierzone w naszym teście). Stelvio to SUV wyjątkowy, budzący pozytywne emocje, miejscami może niezbyt praktyczny, ale na drodze absolutnie znakomity. Tego typu aut na rynku nie ma wiele, a Alfie udało się ono wyjątkowo dobrze.

 

2  Lamborghini Urus  6,6% głosów   3  Audi Q8  5,3% głosów
Sprinter   Patrz w serce
 
W 2019 roku do klientów trafiło prawie 5000 Urusów, a warto zaznaczyć, że łączna sprzedaż Lamborghini wynosi 8205 sztuk. 650-konny SUV przyciąga m.in. osiągami – do 100 km/h przyspiesza w 3,6 s.   Mocne silniki V6 (TDI I TSI), wersja z 8-cylindrowym dieslem (SQ8) oraz 600-konny model RS, czyli dla każdego coś miłego. W każdej odmianie Audi Q8 to prawdziwy czołg na kołach. Kosztuje od 353 600 zł.
Dalsze miejsca w kategorii „duże SUV-y/terenowe”
4. Mercedes klasy G  (4,9%)
5. Volvo XC90  (3,5%)
6. BMW X5  (3,4%)
7. Land Rover Defender  (3,3%)
7.  Maserati Levante  (3,3%)
9. Range Rover Velar  (3,1%)
10. BMW X7  (2,8%)
 

 

Modele przystępne cenowo
Alfa Romeo Stelvio 30,2% głosów
W kategorii dużych SUV-ów i terenówek przystępnych cenowo (górny limit to 150 000 zł) Stelvio wyraźnie odjechała konkurentom. DS 7 Crossback (2. miejsce) stracił do niej prawie 17% głosów. Dziś najtańsze Stelvio kosztuje już więcej, bo 159 900 zł.
 

 

SUKCESY W SPORTACH MOTOROWYCH   DOBRZE REKLAMOWANE
F1 decyduje   Czas antenowy
Wyścigi Formuły 1 to najchętniej oglądane zawody w sportach motorowych. Pewnie dlatego w Best Cars za markę z największymi sukcesami w sporcie uważa się Mercedesa, który zdobył ostatnich sześć tytułów.   Pierwsze trzy miejsca w kategorii „dobrze reklamowane” zajmują Skoda (33%), Toyota (25%) i Volkswagen (23%). Tę pierwszą markę widać w różnych mediach, dwie pozostałe stawiają, niestety, niemal wyłącznie na telewizję.
     

 

VANY

1 Mercedes klasy V  17,1% głosów

Bus&luksus

Zgodnie z przewidywaniami sprzed roku Mercedes klasy V przypuścił szturm na najwyższe miejsce na podium – i to z sukcesem. W zeszłej edycji plebiscytu na luksusowego vana zagłosowało niecałe 10% Czytelników (wtedy trzecia lokata), a w tym o ponad 7% więcej. Klasa V to prawdopodobnie najbardziej ekskluzywny van na rynku, a w każdym razie taki może być, jeśli skorzystać z możliwości, jakie daje lista dodatków. Można zamówić rozbudowany system multimedialny z obsługą głosową (reaguje na naturalne komendy), pojedyncze, komfortowe fotele obszyte skórzaną tapicerką czy reflektory LED. W najmocniejszej wersji Mercedesa V napędza 239-konny diesel.

 

2  VW Multivan  14,6% głosów   3  Ford S-Max  10,8% głosów
Nowe spojrzenie   Przerwana seria
 
Przeprowadzony w zeszłym roku face lifting nadwozia odświeżył wygląd Multivana (zwłaszcza z przodu), ale zmiany miejsca w plebiscycie Best Cars to nie przyniosło. Tak jak poprzednio praktyczny van VW jest drugi.   Wieloletni zwycięzca w tej kategorii tym razem musi zadowolić się brązowym medalem. Ford S-Max występuje w czterech wersjach wyposażenia, w tym jednej o usportowionym charakterze (ST-Line).
Dalsze miejsca w kategorii „vany”
4. Renault Espace  (7,6%)
5. Citroën C4 Spacetourer  (5,5%)
6. Mercedes klasy B  (5,3%)
7. Toyota Prius Plus  (3,5%)
8. Citroën Berlingo  (3,1%)
9. Renault Scénic  (2,7%)
10. Citroën Spacetourer  (2,5%)
10. Volkswagen Touran  (2,5%)
 

 

Modele przystępne cenowo
Citroën Berlingo 41,9% głosów
Berlingo, jak wiele vanów, wywodzi się z rodziny aut dostawczych, ale w najnowszym wydaniu dużo bliżej mu do osobowych. Można go kupić również w wersji z przedłużonym rozstawem osi.
 

 

LUBIĘ TĘ MARKĘ
Do ostatniego głosu!
Alfa Romeo, Audi, Volvo to alfabetyczna kolejność marek, które najbardziej lubią Czytelnicy „auto motor i sport”. Każda dostała 26% głosów i dlatego wszystkie zajmują ex aequo pierwsze miejsce. Za nimi uplasowały się BMW (24%) i Mercedes (22%). W zeszłorocznej edycji Best Cars była taka sama sytuacja, ale wtedy na miejscu Audi znalazło się BMW. Czyżby kontrowersyjne, coraz większe „nerki” w bawarskich autach nie przypadły do gustu głosującym?
 

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Chcesz być na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami? Dołącz do naszej grupy na facebooku

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA