Bez wyjątku dla e-paliw. Zakaz dla spalinowych aut w UE od 2035 r.

Wiele mówi się ostatnio o planach Unii Europejskiej, by od 2035 roku zakazać sprzedaży aut spalinowych. Okazuje się, że przepis ma objąć także neutralne dla klimatu e-paliwa.

Tankowanie samochodu fot. Shutterstock
Tankowanie samochodu

Wielki plan wycofywania z rynku nowych aut samochodów z silnikami spalinowymi jest w toku, Unia chce taki zakaz wprowadzić już za raptem 13 lat, od roku 2035. To bardzo szybko, ale nie jest też wcale powiedziane, że tak właśnie będzie, bo to wciąż tylko plan, który może odsunąć się w czasie. Niedawno kolejni producenci, jak Ford, Volvo i inni, w sumie 27 dużych firm, przyłączyli się do apelu, w którym domagają się, by od 2035 roku wszystkie nowe auta osobowe i dostawcze były zeroemisyjne, ale są też tacy giganci, który apelują o rozsądek i spowolnienie tej rewolucji.

REKLAMA

Szybkie przejście na napędy elektryczne niekorzystne dla środowiska

Na przykład szef Renault Luca de Meo powiedział w jednym z wywiadów, że zbyt szybka transformacja na elektryczną motoryzację może, wbrew pozorom, zaszkodzić klimatowi. Między innymi przez to, że firmy przeniosą nakłady na rozwój napędów elektrycznych, hamując rozwój tych spalinowych, które wciąż w wielu regionach świata będą użytkowane przez kolejne lata. Nie oznacza to wcale, że Renault zatrzyma swój pęd ku elektromobilności, bo nie chcąc zostać z tyłu, koncern inwestuje ogromne pieniądze w nowe technologie. Niemniej szef Renault uważa, zresztą my też powtarzamy to przy każdej możliwej okazji, że przed silnikami spalinowymi i napędami hybrydowymi wciąż jest przyszłość i technologie te nie osiągnęły jeszcze szczytu swoich możliwości.

Paliwa syntetyczne na cenzurowanym

A to także kwestia paliw syntetycznych, czyli e-paliw, o których pisaliśmy już wielokrotnie. Czym są paliwa syntetyczne? W dużym skrócie chodzi o paliwa neutralne pod względem emisji CO2, bo do ich produkcji pozyskiwany jest dwutlenek węgla. Do tego e-paliwa nie zawierają związków azotu i siarki oraz węglowodorów aromatycznych, typowych dla paliw kopalnych. I właśnie w tym rodzaju paliwa nadzieje pokłada wielu producentów, jak choćby Porsche, które prowadzi bardzo zaawansowane prace nad rozwojem tej kwestii, ale też niemiecki rząd. Więcej piszemy o tym tutaj.

Ale okazuje się, że unijnym prawodawcom e-paliwa również „nie leżą”, bo w ramach planowanego zakazu dla aut spalinowych nie ma mowy o odstępstwie dla paliw syntetycznych. Dlaczego? Nie wiadomo. A kiedy nie wiadomo o co chodzi, to… No właśnie. Dopowiedzcie sobie sami. Tutaj swój sprzeciw, o czym pisaliśmy już wcześniej, wyrażają choćby Niemcy, którzy są przeciwni propozycji Komisji Europejskiej, w myśl której od 2035 roku na terenie Unii Europejskiej obowiązywać miałby zakaz sprzedaży samochodów emitujących choćby gram CO2, czyli po prostu aut spalinowych. To element planu Fit for 55, o którym piszemy szerzej w artykule dostępnym tutaj. Warunkiem ze strony niemieckiego rządu jest jednak to, by po 2035 roku auta spalinowe wykorzystywały właśnie neutralne pod względem emisji CO2 e-paliwa.

Burzliwa transformacja i jej efekty

Jedno jest pewne, że żyjemy w czasach burzliwej transformacji, w której ściera się zbyt wiele potężnych podmiotów, żeby ta rewolucja przebiegła płynnie, spokojnie i bez negatywnego wpływu na nasze portfele. Bo kiedy pierwsze skrzypce grają polityka i ogromne pieniądze, a wszystko przykryte jest płaszczykiem troski o środowisko, wiedzcie że dobrze, to już było. Czekamy jednak na dalsze rozstrzygnięcia w kwestii wprowadzenia zakazu dla aut spalinowych od 2035 roku, bo tom kiedy tenże zakaz wejdzie w życie, wciąż nie jest przesądzone. Co więcej, wiele deklaracji producentów o przejściu na napędy w pełni elektryczne już w najbliższych latach z czasem zostaje zmiękczonych i niektóre firmy zaczynają już dodawać, że owszem, wycofają wszystkie napędy spalinowe, w czasie kiedy zniknie na nie popyt. I tu właśnie ratunkiem byłyby paliwa syntetyczne, którym, nie wiedzieć czemu, politycy są jednak przeciwni. Może zmienią jeszcze zdanie? Będziemy śledzić temat.

REKLAMA