Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Bezpieczeństwo na piątkę. Wyniki Skody w testach Euro NCAP

Wszystkich 15 nowych modeli Skody wprowadzonych od 2008 roku uzyskało najwyższą ocenę pięciu gwiazdek w testach Euro NCAP. Modele Fabia i Enyaq nazwane zostały najbezpieczniejszymi pojazdami w swojej klasie.

Skoda Enyaq w teście zderzeniowym fot. materiały prasowe
Skoda Enyaq w teście zderzeniowym

Zapewnienie najwyższego bezpieczeństwa pojazdów jest dla Skoda Auto priorytetem od wielu lat. Skoda 100 L była pierwszym pojazdem, który 50 lat temu przeszedł testy zderzeniowe w Pradze-Ruzyně. Dziś Skoda prowadzi najnowocześniejsze centrum testów zderzeniowych w Úhelnicach, które zostało wybrane Crash Laboratory of the Year 2020. Wyniki testu referencyjnego Euro NCAP i globalnego testu bezpieczeństwa NCAP potwierdzają imponujące osiągnięcia producenta - wszystkie 15 nowych modeli Skody wprowadzonych od 2008 roku uzyskało najwyższą ocenę pięciu gwiazdek. W 2021 r. aktualne wersje modeli Fabia i Enyaq iV nazwane zostały najbezpieczniejszymi pojazdami w swojej klasie.

– W Skoda Auto wykorzystujemy całą naszą wiedzę w zakresie rozwoju technologicznego, aby konsekwentnie poprawiać bezpieczeństwo pojazdów. Nawet nasze podstawowe modele oferują liczne systemy wspomagania, które zwykle dostępne są tylko w pojazdach wyższych klas. Jednocześnie nasze najnowocześniejsze laboratorium zderzeniowe Polygon Úhelnice zapewnia idealne warunki do dokładnego przetestowania bezpieczeństwa modeli. To pozwala zastosować nasze odkrycia do rozwoju pojazdu na bardzo wczesnym etapie. Osiągnięcie najwyższego wyniku w teście referencyjnym NCAP i globalnym teście NCAP pod kątem bezpieczeństwa zderzeniowego dla wszystkich 15 serii Skody testowanych od 2008 roku jest wyjątkowym sukcesem – podsumował Johannes Neft, członek zarządu Skoda Auto ds. rozwoju technicznego.

Kompleksowe systemy bezpieczeństwa dla wszystkich serii

Auta Skody wyposażone są m.in. w obowiązkowe systemy zapobiegające kolizji (również z pieszymi lub rowerzystami) i w asystenta pasa ruchu, który pomaga utrzymać na nim pojazd za pomocą aktywnego wspomagania układu kierowniczego, a także, dodatkowo, w matrycowe reflektory LED, które umożliwiają jazdę z włączonymi na stałe światłami drogowymi, bez oślepiania innych użytkowników drogi. Ponadto w krajach UE każdy model Skody jest wyposażony w co najmniej sześć poduszek powietrznych.

Aby ułatwić pasażerom podróżowanie, Skoda zaimplementowała system Exit Warning, który ostrzega przed pojazdami lub rowerzystami zbliżającymi się od tyłu podczas otwierania drzwi, a także trzypunktowe mocowania ISOFIX, umożliwiające bezpieczne przewożenie dzieci w fotelikach. Niektóre modele, np. Scala, Kamiq, Octavia umożliwiają wpięcia fotelika za pomocą ISOFIX także na przednim siedzeniu.

Ponadto Skoda opracowała dodatkowe systemy bezpieczeństwa, jak np. Travel Assist, który wykorzystuje obrazy z kamery przedniej szyby i dane z systemu nawigacji, aby odpowiednio wcześnie zareagować na ograniczenia prędkości lub zakręty, a także rozpoznaje roboty drogowe i wszystkie oznaczenia pasa ruchu. Proaktywna ochrona pasażerów wykrywa zbliżającą się kolizję uprzednio napinając przednie pasy bezpieczeństwa, zamykając szyby i włączając światła awaryjne. Jest dostępna jako opcja dodatkowa w modelach Octavia, Karoq, Kodiaq, Superb i Enyaq iV.

Asystent parkowania dostępny dla modelu Enyaq oferuje funkcję wyuczonego parkowania, w której system rejestruje drogę do często używanego miejsca parkingowego. W razie potrzeby pojazd może w dowolnym momencie powtórzyć tę trasę.

Skoda zadbała także o specjalną ochronę akumulatora w pojazdach elektrycznych. Wysokonapięciowe akumulatory są odporne na wstrząsy i specjalnie zabezpieczone przed przeciążeniem elektrycznym. Akumulator jest wbudowany w podłogę, a moduły zostały zamknięte w stabilnej, wodoodpornej obudowie, która wytrzyma nawet silne zderzenia. Niezależne testy wykraczające daleko poza wymogi prawne, wykazały, że dobrze zabezpieczone akumulatory pozostały nieuszkodzone nawet po zdeformowaniu nadwozia, a zintegrowany system odcięcia działał bezpiecznie i niezawodnie we wszystkich kolizjach.

Skoda Octavia w teście zderzeniowym fot. materiały prasowe
Skoda Octavia w teście zderzeniowym

Maksymalne zaangażowanie w zapewnienie optymalnego bezpieczeństwa

Skoda od ponad 50 lat prowadzi i rozwija testy bezpieczeństwa produkowanych samochodów. Pierwszy udokumentowany test zderzeniowy odbył się w maju 1972 roku w Pradze-Ruzyně. Został on przeprowadzony przez Państwowy Instytut Badań nad Pojazdami Silnikowymi (ÚVMV) zgodnie z międzynarodowymi przepisami UNECE (Europejska Komisja Gospodarcza Organizacji Narodów Zjednoczonych). Pojazdem testowym była Skoda 100 L – najnowszy wówczas model marki produkowany od 1969 roku. Po wielu latach Skoda kupiła centrum testowe w Úhelnicach, a w 2020 roku uruchomiła najnowocześniejsze laboratorium zderzeniowe, które w tym samym roku zostało uznane przez branżowe czasopismo Automotive Testing Technology International za Crash Lab of the Year.

W 2021 r. Euro NCAP uznało Skoda Fabia i Enyaq iV za najbezpieczniejsze pojazdy w swoich klasach. Najważniejszym aspektem procesu testowego jest test zderzenia czołowego, do którego Skoda Auto intensywnie przygotowuje się przy użyciu kompleksowych symulacji komputerowych.

Modele Skoda są również uznawane za najbezpieczniejsze pojazdy w swojej klasie poza Europą. Global NCAP przyznał modelowi Skoda Kushaq ocenę 5 gwiazdek, uznając go za jeden z najbezpieczniejszych pojazdów rodzinnych. Marka osiągnęła również doskonałe wyniki w testach ANCAP w Australii i Nowej Zelandii – modele Fabia, Kamiq, Octavia, Scala, Karoq i Kodiaq otrzymały po pięć gwiazdek.

Zobacz również:
REKLAMA