REKLAMA

Bojowa i oszczędna – Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe LPG

Dacia Sandero Stepway ma kilka wyróżniających ją cech – nowoczesny turbodoładowany silnik, uterenowiony charakter oraz instalację LPG obniżającą koszty jazdy niemal o połowę.

Dacia Sandero Stepway LPG materiały prasowe
Dacia Sandero Stepway LPG

Dacia jest marką z tradycjami, bo jej korzenie sięgają 1943 roku. Wtedy firma tworzyła jeszcze silniki do samolotów, ale w 1966 roku postawiono na produkcję samochodów osobowych – już pod marką Dacia. W czasach nowożytnych firma powróciła do najlepszej formy w 2008 roku – wtedy właśnie światu ukazał się model Sandero. To samochód, który przyczynił się w ogromnym stopniu do sukcesu Dacii.

 

 

Od początku Sandero było samochodem o świetnych walorach praktycznych i nieosiągalnym dla konkurencji stosunku ceny do jakości. Chociaż model ten ma rozmiary auta miejskiego, więc bardzo łatwo się nim manewruje, to w jego wnętrzu wygospodarowano sporo przestrzeni dla pięciu osób. Do tego dochodzi spory bagażnik, wysoki komfort jazdy i wyposażenie, które nawet w podstawowym wariancie jest zadowalające. Cena? Od 36 900 zł! Sprawia to, że Sandero jest dzisiaj najbardziej przystępnym cenowo nowym samochodem dostępnym w Polsce.

Dacia Sandero Stepway LPGmateriały prasowe
Dacia Sandero Stepway LPG

Za wyborem tego modelu nie stoi oczywiście tylko cena. Sandero przez lata ewoluowało i doczekało się wielu ciekawych odmian, jak na przykład Stepway – to uterenowiona wersja tego auta, która wyróżnia się przede wszystkim bojową stylizacją. Samochód ten ma bardziej masywne zderzaki ze srebrnymi nakładkami, czarne poszerzenia nadkoli sprawiające, że koła Sandero wydają się większe, a także spore relingi dachowe, które również podkreślają wyprawowy charakter samochodu. Bo chociaż to dalej model miejski, to jednak taki, który zachęca kierowcę do podróżowania także poza asfaltowymi drogami.

Sandero nie ma oczywiście napędu na cztery koła, a więc nie ma go również odmiana Stepway, jednak duży prześwit auta, nakładki na zderzakach, które sprawiają, że mniejsze jest ryzyko porysowania lakieru oraz dobrze zestrojona kontrola trakcji, dbająca o korzystny rozkład siły napędowej między przednie koła – dzięki tym cechom Sandero Stepway nie boi się szutrowych dróg.

Dacia Sandero Stepway LPGmateriały prasowe
Dacia Sandero Stepway LPG

Przy tych wszystkich cechach samochód nadal jest przystępny cenowo, bo topowa, bardzo bogato wyposażona odmiana Stepway to wydatek rzędu 50 tys. zł – jeżeli to nie promocja dekady, to nie wiemy co nią jest. W błędzie będzie ten, kto pomyśli, że w tej cenie Dacia oferuje samochód z ubogim wyposażeniem – Sandero Stepway w jubileuszowej wersji SL Celebration seryjnie ma automatyczną klimatyzację, komplet systemów bezpieczeństwa oraz system multimedialny Media Nav Evolution z dotykowym ekranem.

Dacia Sandero Stepway LPGmateriały prasowe
Dacia Sandero Stepway LPG

Wśród samochodów w takiej cenie nie ma wielu aut wyróżniających się dynamiką jazdy, jednak Dacia Sandero otrzymała mocny silnik najnowszej generacji – ma jedynie 1 litr pojemności i trzy cylindry, a mimo to osiąga 100 KM i 170 Nm momentu obrotowego, który w całości jest dostępny już od 2 tys. obr/min. Dynamiczną naturę Sandero czuć przy każdym przyspieszaniu. Turbodoładowany silnik bardzo dobrze reaguje na wciśnięcie gazu i momentalnie oddaje do dyspozycji kierowcy całą siłę napędową. Dzięki temu samochód rozpędza się bardzo ochoczo, także na wyższych biegach, więc nie zawsze potrzebna jest ich redukcja – zwiększa to komfort jazdy, więc kierowca niemal zapomina, że prowadzi auto z mechaniczną przekładnią.  

Zalety silnika 1.0 TCe można wymieniać bez końca, warto jednak wspomnieć, że napędza on też modele Renault. Samochód ma jednak jeszcze jedną, bardzo istotną zaletę – może być wyposażony w instalację gazową LPG. Seryjnie i za niewielką opłatą. Jest to możliwe dlatego, że wspomniany silnik ma wielopunktowy wtrysk paliwa, a więc jest przystosowany do wykorzystania w nim instalacji gazowej. Z tego powodu, zamiast korzystać z drogich i skomplikowanych rozwiązań, można było wykorzystać sprawdzoną instalację LPG topowej marki Landi Renzo. Co wyjątkowe dla Dacii – marka ta oferuje instalację LPG w każdej odmianie Sandero (a także Logana i Dustera), a nie tylko w najtańszej lub w najdroższej.

Dacia Sandero Stepway LPGmateriały prasowe
Dacia Sandero Stepway LPG

Co daje instalacja LPG? Oczywiście znacznie niższe koszty użytkowania, bo litr gazu LPG jest ponad dwukrotnie tańszy od litra benzyny. Silnik co prawda zużywa nieco więcej gazu niż benzyny, ale jest to około 10-15%. Zaokrąglając można przyznać, że jazda samochodem z LPG jest niemal dwa razy tańsza, można też wejść na stronę internetową marki (dacia.pl/dacia-lpg) i skorzystać z kalkulatora, który pozwoli nam obliczyć jak szybko zwróci się inwestycja w zakup instalacji. W przypadku Sandero Stepway, które będzie pokonywało miesięcznie około 2 tys. km, koszt ten zwróci się już po 11 tygodniach jazdy!

Dacia Sandero Stepway LPGmateriały prasowe
Dacia Sandero Stepway LPG

Dlaczego tak szybko? Tutaj przechodzimy do najważniejszej części – instalacja LPG w Dacii oferowana jest za dopłatą tylko 1000 zł. To kilkukrotnie taniej niż u większości producentów, oferujących takie rozwiązanie. Jak wspomnieliśmy, jest to instalacja fabryczna, co to znaczy? To, że jest ona montowana seryjnie, zanim samochód trafi w ręce klienta, dzięki czemu nie traci on gwarancji na samochód, a dodatkowo otrzymuje ochronę gwarancyjną na elementy instalacji LPG. To świetny sposób, aby bez stresu cieszyć się tanią eksploatacją samochodu. Nie trzeba również martwić się przeglądami, ponieważ Dacia z instalacją LPG powinna pojawiać się w serwisie równie rzadko co wersja benzynowa, a koszt przeglądu jest identyczny dla każdej wersji.

Samochód z instalacją LPG nie różni się wiele od modelu benzynowego. Z wyglądu nic nie zdradza, że akurat ten egzemplarz Sandero jest zasilany gazem – jest tak dlatego, że zawór do tankowania znajduje się pod tą samą klapką co wlew benzyny. Tylko jeden element we wnętrzu pozwala rozpoznać, że mamy do czynienia z taką odmianą – na desce rozdzielczej można znaleźć niewielki sterownik instalacji LPG (jest wielkości pięciozłotówki). Pokazuje on stan zapełnienia butli gazowej i pozwala jednym przyciskiem przełączać między zasilaniem gazem, a benzyną. Najważniejszy jest jednak fakt, że zbiornik gazu nie zabiera przestrzeni użytkowej samochodu, bo znajduje się on pod podłogą bagażnika, we wnęce koła zapasowego – dzięki temu w takim Sandero przewieziemy tyle samo bagaży, co w benzynowej lub wysokoprężnej odmianie.

Dacia Sandero Stepway LPGmateriały prasowe
Dacia Sandero Stepway LPG

Samochód z instalacją LPG ma jeszcze jedną, bardzo ważną zaletę, o której niewielu kierowców pamięta, a która w dzisiejszych czasach jest na wagę złota – samochód „na gaz” emituje do atmosfery znacznie mniej szkodliwych substancji. Jest tak dlatego, że podczas spalania uwalnia się ok. 10% mniej dwutlenku węgla, a w spalinach nie zawierają się cząstki stałe, tak niebezpieczne dla naszego układu oddechowego. Co więcej, spalanie gazu LPG zmniejsza aż o 70% emisję tlenków azotu (NOx).

Dacia Sandero Stepway LPGmateriały prasowe
Dacia Sandero Stepway LPG

Podsumowując, Dacia Sandero to przestronny i wygodny samochód rodzinny, który w wersji Stepway zyskuje wiele bojowych cech, m.in. bardzo efektowny wygląd, a kiedy wybierzemy model z silnikiem 1.0 TCe i instalacją LPG – jazda nim będzie niemal o 50% tańsza, a do atmosfery uwalniać się będzie znacznie mniej szkodliwych substancji. Aż trudno uwierzyć, że to wszystko otrzymujemy w samochodzie kosztującym około 50 tys. zł! Takie rzeczy tylko w Dacii.

 

zobacz galerię

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA