Budżetowe auta, które lubią LPG - tania jazda na gazie

Które modele są najlepsze do zamontowania instalacji LPG? Czy są silniki, które szczególnie dobrze znoszą "zagazowanie"? Na rynku wtórnym sporo jest modeli, które na autogazie pokonują bezawaryjnie tysiące kilometrów.

Dacia Duster TCe 100 LPG materiały prasowe
Dacia Duster TCe 100 LPG

Pytanie o najlepszy samochód do montażu instalacji LPG jest pozornie proste. Są jednak auta, które z autogazem współpracują gorzej niż inne i szybko ulegają kosztownym awariom, a są takie, które wydają się być stworzone do jazdy na tym paliwie. Poniżej przedstawiamy krótkie zestawienie budżetowych aut, które pozwolą na tanią jazdę na co dzień.

REKLAMA

Najlepiej do pracy "na gazie" przystosowane są silniki, w których gniazda zaworowe wykonano z wysokiej jakości materiałów, gdyż te elementy narażone są na przedwczesne wypalenie. Układ rozrządu z hydraulicznymi popychaczami jest mocnym atutem, ponieważ zapewniają one odpowiedni luz zaworów, a w dalszej konsekwencji lepsze ich chłodzenie. Poza tym nie ma konieczności przeprowadzania okresowej kontroli i regulacji luzów, co obniża koszty użytkowania takiego auta.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Grupa Volkswagena

Mistrzami odporności na trudy pracy związane ze spalaniem LPG są silniki MPI koncernu Volkswagena, spotykane oczywiście również m.in. w Skodach czy Seatach, a nawet Audi. Sztandarowy motor to 8-zaworowe 1,6 MPI o mocy 102 KM, z hydrauliczną kompensacją luzów zaworowych i pośrednim wtryskiem paliwa. Instalację LPG dobrze znosi też wersja 16-zaworowa. Poza tym do montażu autogazu dobrze nadają się inne jednostki z rodziny MPI, a więc 1,0 MPI (60 i 75 KM), 1,2 MPI (75 KM), 1,4 MPI (85 KM) oraz 2,0 MPI (115 KM).

Przykładowy model: Volkswagen Golf IV

Opel

Kolejna rodzina silników, które świetnie nadają się do zagazowania, to oplowski Ecotec oraz jednostki 8-zaworowe. Szczególnie polecane są motory 1,4 16v Twinport (90-100 KM), 1,6 8v (85 KM) oraz 1,6 Twinport (103 KM), a także 1,8 16v o mocy 140 KM. Ale to nie koniec. Również nieduża jednostka 1,2 16v o mocy 75 KM oraz turbodoładowany motor 1,4 o mocy 120-140 KM dobrze spisują się zasilane autogazem.

Przykładowy model: Opel Astra

Fiat

Włoska marka wypuściła sporo silników, które dobrze współpracują z instalacją LPG. Warto wspomnieć tu o jednostce 1,2 8v 60 KM oraz bliźniaczej 1,4 8v 77 KM. Mają co prawda regulowane luzy zaworowe, ale są odporne na jazdę na autogazie. Dla kierowców lubiących szybszą, dynamiczną jazdę, polecić można turbodoładowane silniki 1,4 T-Jet o mocy 120 i 150 KM, znane nie tylko z Fiatów, ale i Alfy Romeo. Tu mamy już hydrauliczne, a więc bezobsługowe popychacze i dobrą odporność na pracę na LPG.

Przykładowy model: Fiat Bravo

REKLAMA

REKLAMA

Grupa PSA

W grupie PSA, czyli Peugeotach i Citroenach, do zasilania autogazem dobrze nadają się silniki takie jak 2,0 16v (136-140 KM) z modeli 306, 406, C5 i wielu innych. Tu konieczna jest sekwencyjna instalacja gazowa, ze względu na plastikowy kolektor dolotowy. Polecane są tez odmiany 1,8 16v oraz 2,2 16v. Druga grupa jednostek to VTi - 1,4 o mocy 95 KM oraz 1,6 o mocy 120 KM.

Przykładowe modele: Citroen C4

Renault i Dacia

W przypadku Renault również mamy do czynienia z bogactwem silników odpornych na LPG. Wśród nich wymienić trzeba choćby 1,6 16v o mocy 110 KM z Renault Megane. W tym modelu pracuje też 98-konne 1,4, które z autogazem współpracuje bardzo dobrze. Francuska marka spokojnie poddaje się zagazowaniu jeszcze w wersjach z silnikami 1,2 8v oraz 16v, znanymi choćby z Dacii.

Przykładowy model: Renault Megane

Auta japońskie - czemu nie?

Montaż instalacji LPG można też spokojnie rozważyć w przypadku marek japońskich. W Toyocie polecane są silniki 1,33 Dual VVT-i o mocy 100 KM oraz 1,6 Valvematic o mocy 132 KM. Mitsubishi ma godną polecenia rodzinę silników Mivec, w tym 1,6 o mocy 117 KM. Honda z kolei gładko współpracuje z gazem LPG w przypadku jednostek 1,4 i-VTEC o mocy 100 KM oraz 1,8 o mocy 140 KM.

Podsumowanie

Montaż instalacji LPG w samochodzie to jednorazowy wydatek średnio paru tysięcy złotych. Przy średnich i dużych przebiegach inwestycja zwróci się jednak już po kilku miesiącach, a potem zacznie się oszczędzanie. Niektórych dodatkowo przekona fakt, że spalanie LPG generuje znacznie mniej szkodliwych substancji emitowanych do atmosfery, co przyczynia się do mniejszego zatruwania środowiska.

Dodajmy za ekspertami, że niemal każdy samochód nadaje się do "zagazowania", włączając w to mocne i skomplikowane jednostki sportowych samochodów. Za każdym razem warto jednak zlecić decyzję o rodzaju instalacji oraz jej montaż sprawdzonym warsztatom. Dobrze dobrane podzespoły pozwolą na spokojną i oszczędną jazdę. W przeciwnym razie kierowcę czeka pasmo rozczarowań i duże koszty napraw.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA