[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Bugatti Chiron Super Sport 300+. Najszybszy na świecie

Bugatti Chiron przekroczył niedawno barierę 300 mil na godzinę. Teraz zapowiedziano krótką serię cywilnej wersji rekordowego modelu. Oto Bugatti Chiron Super Sport 300+.

Bugatti Chiron Super Sport 300+ Bugatti Chiron Super Sport 300+

Bugatti Chiron – najszybszy na świecie, ale...

Bugatti Chiron jest obecnie najszybszym produkcyjnym samochodem świata. Oficjalnie bariera 300 mil na godzinę została przekroczona. Próba miała miejsce 2 września, na niemieckim torze wysokich prędkości Ehra-Lessien. Za kierownicą usiadł nie kto inny, jak sam Andy Wallace, kierowca testowy Bugatti, zwycięzca Le Mans i wielu innych wyścigów.

Podczas próby Wallace rozpędził specjalnie przygotowanego Chirona do prędkości 304,773 mil na godzinę, czyli dokładnie 490,484 km/h. Wynik został potwierdzony przez niemiecki TUV. Problem jednak w tym, że jest on oficjalnym rekordem, wpisanym do księgi Guinnessa.

Żeby tak się stało, samochód musi wykonać przejazd pomiarowy w dwóch przeciwnych kierunkach dla skompensowania wpływy wiatru czy pochylenia terenu, a jako czas końcowy wpisuje się średnią arytmetyczną obu wyników. Ponieważ Bugatti swój przejazd wykonało w jednym tylko kierunku, oficjalnie rekordzistą pozostaje Koenigsegg Agera RS, z wynikiem 447 km/h.

Bugatti twierdzi, że specjalnie przygotowany Chiron mógłby pojechać nawet o 25 km/h szybciej, czyli ponad 515 km/h, ale na autostradzie w Nevadzie. Tam powietrze jest rozrzedzone, bardziej niż na niżej położonym torze Ehra-Lessien. Tu jednak było bezpieczniej.

A dlaczego nie wykonano przejazdów w obu kierunkach? Przyczyna jest prozaiczna. Otóż ta torze Ehra-Lessien jeździ się w kierunku ruchu wskazówek zegara i przez lata struktura asfaltu tak się ponoć ułożyła, że jazda z wysokimi prędkościami w przeciwną stronę byłaby niebezpieczna.

Zobacz także: Targi Frankfurt 2019 - zobacz wszystkie premiery

REKLAMA

REKLAMA

Bugatti Chiron Super Sport 300+ Bugatti Chiron Super Sport 300+

Bugatti Chiron Super Sport 300+. Limitowana seria

Nietrudno było przewidzieć, że podobnie jak w przypadku Bugatti Veyrona, który pobił rekord prędkości i pojawił się w sprzedaży w specjalnej wersji "Super Sport World Record Edition", tak i Chiron trafi do zamożnych klientów w odmianie odpowiadającej egzemplarzowi, który przekroczył barierę 300 mil na godzinę.

Ten samochód nazywa się Bugatti Chiron Super Sport 300+. Skąd nazwa, tłumaczyć nie trzeba. Model produkcyjny otrzyma natomiast ogranicznik prędkości, limitujący ją do okolic 440 km/h. Ale ponieważ bogaty może więcej, za dopłatą można będzie poprosić o zdjęcie blokady, a także zamontowanie klatki bezpieczeństwa, jak w egzemplarzu testowym.

Klatka jest wymogiem na torze Ehra-Lessien. Bugatti bowiem jest w stanie udostępnić chętnym ten tor do wykonania swojej próby osiągnięcia prędkości maksymalnej. Czy znajdą się śmiałkowie? Nie jest to wcale wykluczone, choć na przejazd w odwrotnym kierunku i tak pozwolenia nie dostaną.

Czym jeszcze – poza domyślnym limiterem i brakiem klatki bezpieczeństwa różni się Chiron Super Sport 300+ od egzemplarza testowego? Ma zamontowany fotel pasażera i – jeśli wierzyć opublikowanym renderingom – nieco inny wzór felg. Choć i ten z rekordowego egzemplarza ma być dostępny na zamówienie.

Zobacz także: Lamborghini Sian - szybki jak błyskawica

REKLAMA

Bugatti Chiron Super Sport 300+ Bugatti Chiron Super Sport 300+

Jest jeszcze kwestia zawieszenia. Egzemplarze produkcyjne będą miały większy prześwit niż auto przeznaczone do bicia rekordów prędkości. To dlatego, żeby móc nim wjechać na drogę publiczną bez ryzykowania zniszczeń podwozia czy zawieszenia się na pierwszej większej nierówności drogi.

Poza tym to ten sam samochód. Napędzany wzmocnionym silnikiem W16, pochodzącym z jubileuszowego egzemplarza Bugatti Centodieci. Ma 1600 koni mechanicznych mocy – choć jak twierdzą przedstawiciele Hennesseya, firmy ostrzącej sobie zęby na rekord prędkości, egzemplarz testowy musiał być znacznie mocniejszy – nawet 2000-konny...

Specjalnie przygotowany Bugatti Chiron został wydłużony o 25 centymetrów, głównie za sprawą dłuższej sekcji tylnej opracowanej wspólnie z inżynierami Dallary. Z kolei Michelin dostarczył opony, wzmocnione włóknem węglowym. Zauważalny jest również brak tylnego skrzydła, zastosowanie nowego poczwórnego wydechu i głębszego dyfuzora, dla generowania odpowiedniej siły przysysającej auto do asfaltu.

Na koniec pozostaje kwestia ceny. Bugatti Chiron Super Sport 300+ został wyceniony na okolice 3,5 miliona euro. Przy czym pierwszy egzemplarz został zarezerwowany w pierwszej chwili po zaprezentowaniu auta, a znając życie, prawdopodobnie cała seria ma już nowych właścicieli. Mimo że produkcja rozpocznie się nie wcześniej niż w 2021 roku.

Zobacz także: znajdź wymarzony samochód w najlepszej cenie!

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij