Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Chrysler Portal – minivan przyszłości

Rozpoznawanie twarzy, zestaw stacji dokujących dla smartfonów i tabletów, kolorowe panele świetlne na karoserii i zdolności autonomiczne na poziomie 3 – tym chwali się Chrysler na targach CES.

Chrysler Portal Concept Chrysler Portal Concept

Jak co roku w Las Vegas odbywają się największe na świecie targi elektroniki i nowych technologii – Consumer Electronics Show (CES). Jak zwykle nie zabraknie tam również producentów samochodów, prezentujących swoje najnowsze osiągnięcia w tej dziedzinie.

Auto potrafi rozpoznać twarz i głos osoby wsiadającej do niego

Jednym z ciekawszych projektów, jaki będzie można obejrzeć jest koncepcyjny Chrysler Portal – mini van przyszłości, przygotowany z myślą o tzw. pokoleniu Y, czyli ludziach urodzonych w latach 80-tych i do połowy lat 90-ych ubiegłego stulecia.

Bazując na gromadzonej przez ok. 20 lat wiedzy o tym pokoleniu inżynierowie Chryslera zbudowali sześciomiejscowego vana z wielkimi, rozsuwanymi na boki drzwiami i panelami LED na nadwoziu, które mogą zmieniać kolor, a nawet wyświetlać animacje. Sześć osobnych foteli zamontowano na szynach, co pozwala na przesuwanie ich wewnątrz kabiny, czy wyjmowanie, by zwiększyć możliwości transportowe.

Ale nie to jest najciekawsze. Auto potrafi rozpoznać twarz i głos osoby wsiadającej do niego po raz kolejny i dba o to, by fotele i lusterka ustawiły się w odpowiedniej pozycji. Włącza też ulubioną muzykę kierowcy, a do systemu multimedialnego wgrywa listę kontaktów ze smartfona i preferowane punkty docelowe z nawigacji. Do obsługi multimediów służy oczywiście wielki jak telewizor ekran dotykowy, zamontowany w centralnej części kokpitu.
Jak przystało na przyszłościowe auto, Portala zaprojektowano jako pojazd potrafiący jeździć samodzielnie. W pięciostopniowej skali autonomiczności Portal jest na poziomie trzecim, co oznacza, że w określonych warunkach (np. na autostradach) kierowca może oddać mu kontrolę i nie musi koncentrować się na jeździe, ale ma być gotów do interwencji, jeśli będzie tego wymagała sytuacja na drodze.

Projektanci zapowiadają, że wraz z rozwojem technologii będzie można rozwijać zdolności autonomiczne pojazdu i będzie on w stanie przejść na poziom czwarty, na którym tylko w określonych warunkach, np. podczas złej pogody, wymagana jest uwaga kierowcy.

Do napędu Portala posłużyć ma silnik elektryczny zasilany przez litowo-jonowe akumulatory o pojemności 100 kWh, napędzający przednie koła. Auto będzie w stanie przejechać na jednym ładowaniu do 400 km, a dzięki szybkiej ładowarce będzie można w 20 minut naładować akumulatory na kolejne 240 km.

Oczywiście nie ma się co spodziewać, by takie auto w najbliższym czasie trafiło do produkcji. Koncept pokazuje nad czym pracują inżynierowie Chryslera i pewnie z czasem w kolejnych modelach będziemy odkrywać poszczególne elementy dziś prezentowane jako rozwiązania przyszłościowe.


zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij