REKLAMA

Ciśnienie w oponach – warto kontrolować

Często bagatelizowany parametr, czyli ciśnienie w oponach ma rozległe konsekwencje, które pływają na ekonomię jazdy, trwałość opon i podzespołów samochodu oraz prowadzenie i bezpieczeństwo jazdy.

Michelin Pilot Alpin 5 Szczepan Mroczek
Michelin Pilot Alpin 5

Do serwisu przyjeżdża Porsche Cayenne, którego właściciel narzeka na zawieszenie. Twierdzi, że auto prowadzi się nerwowo, podskakuje na nierównościach i jest niestabilne. Właściciel podejrzewa o ten stan rzeczy zużyte zawieszenie. Szef serwisu zaczyna kontrolę samochodu od sprawdzenia ciśnienia w zimowych oponach Michelin Pilot Alpin 5 SUV. Okazuje się, że każda opona wykazuje 3,8 bara. Po skorygowaniu ciśnienia w oponach właściciel wyjeżdża na jazdę próbna i wraca z niej zachwycony.

W innym przypadku, który zdarzył się również tej zimy, właściciel skarży się, że Porsche 911 Targa 4S pływa na drodze, trudno utrzymuje kierunek i trzeba często korygować tor jazdy. Okazuje się, że ciśnienie w oponach Michelin Pilot Alpin 5 sięgało 1,4 bara.

Michelin Pilot Alpin 5Szczepan Mroczek
Michelin Pilot Alpin 5

Nie zdajemy sobie sprawy z tego jak bardzo niewłaściwe ciśnienie w oponach wpływa na prowadzenie auta i zamiast dokonać banalnie prostej kontroli ciśnienia w oponach szukamy poważniejszych przyczyn złego prowadzenia auta. Im samochód ma bardziej wyrafinowaną konstrukcję zawieszenia i jest precyzyjniejszy w prowadzeniu, co występuje choćby we wspomnianych modelach Porsche, tym niewłaściwe ciśnienie w oponach jest wyraźniej odczuwalne. W samochodach tańszych ze słabymi silnikami bardzo częstą konsekwencją niskiego ciśnienia w oponach jest wrażenie pogorszenia osiągów i zwiększenia spalania.

 

 

Sprawdź ceny opon Michelin Pilot Alpin 5

 

Sprawdź ceny opon Michelin Pilot Alpin 5 SUV

 

Niewłaściwe ciśnienie w oponach ma rozlegle konsekwencje, które wpływają nie tylko na pogorszenie komfortu jazdy, ale również zwiększenie kosztów eksploatacji.

Michelin Pilot Alpin 5Szczepan Mroczek
Michelin Pilot Alpin 5

Konsekwencje za niskiego ciśnienia w oponach:

• przegrzanie opony w skrajnych przypadkach może doprowadzić do jej rozwulkanizowania. Ryzyko takie zwiększa się jeśli stosujemy tanie, niefirmowe opony, które są wykonane z gorszej jakości materiałów
• szybsze zużycie bieżnika w częściach zewnętrznych
• wyząbkowanie opon, które istotnie zwiększa hałas podczas jazdy
• samochód zachowuje się niestabilnie (pływa) na drodze. To zdecydowanie pogarsza komfort i bezpieczeństwo jazdy
• w ekstremalnych warunkach może dość do zerwania opony z felgi, co skutkuje utratą panowania nad samochodem
• wyraźne zwiększenie zużycie paliwa, nawet o ponad litr na 100 km
• wydłużenie drogi hamowania
• zwiększone ryzyko uszkodzenia felgi i opony na nierównościach

Konsekwencje za wysokiego ciśnienia w oponach:

• zmniejszona przyczepność
• przyspieszone zużycie środkowej części bieżnika
• dłuższa droga hamowania
• zwiększone ryzyko aquaplaningu
• przyspieszone zużycie elementów zawieszenia
• zwiększone ryzyko utraty przyczepności w skrajnych sytuacjach

Bardzo niebezpieczne jest również mocno zróżnicowane ciśnienie w oponach na osiach. Może doprowadzić do niespodziewanej utraty przyczepności na zakręcie lub podczas hamowania. Kierowcy wyczynowi podczas startów w zawodach za pomocą ciśnienia w oponach zmieniają charakterystykę prowadzenia samochodu, np. z podsterownej w nadsterowną. Ciśnienia w oponach podczas zawodów sportowych to jeden z najważniejszych elementów, który wpływa na wynik.

Michelin Pilot Alpin 5Szczepan Mroczek
Michelin Pilot Alpin 5

Jak często kontrolować ciśnienie w oponach?

Od 1 listopada 2014 każdy nowy samochód sprzedawany na terenie Unii Europejskiej musi być zaopatrzony w system pomiaru ciśnienia w oponach. Więc jeśli zachodzi niebezpieczne odchylenie od zalecanych wartości dla danego samochodu na desce rozdzielczej pojawia się komunikat. Ale tylko w samochodach drogich i sportowych mamy do dyspozycji wyświetlacz z konkretnymi wartościami ciśnienia dla danej opony.

Jak informuje Michelin opona traci część ciśnienia z przyczyn naturalnych - zwykle około 0,1 bara na miesiąc. Stratę ciśnienia mogą przyspieszać nieszczelności spowodowane:

• przebiciem opony
• zużytym zaworem (należy go wymieniać przy każdym zakupie nowych opon)
• brakiem nakrętki zaworu, która chroni zawór przed zanieczyszczeniem błotem i solą i dba o jego trwałość
• złym stanem felgi, którą należy oczyścić po każdy demontażu opony

Michelin Pilot Alpin 5Szczepan Mroczek
Michelin Pilot Alpin 5

Michelin zaleca, by sprawdzać ciśnienie raz w miesiącu i przed każdą dłuższą podróżą.

Kontroli należy dokonywać gdy opony są zimne tzn. wtedy kiedy opony nie były używane w ciągu ostatnich 2 godzin lub przejechano na nich mniej niż 3 km z małą prędkością. Przy rozgrzanych oponach ciśnienie wzrasta o ok. 0,3 bara.

Michelin Pilot Alpin 5Szczepan Mroczek
Michelin Pilot Alpin 5

Gdzie znajdują się rekomendowane wartości ciśnienia opon?

• w instrukcji dostarczonej przez producenta pojazdu.
• na naklejce na drzwiach kierowcy przy zamku lub na klapce zbiornika paliwa.

Jak podaje Michelin czas przydatności do użycia opony napompowanej w 80% może być o 20% krótszy. Oznacza to stratę 8000 km na potencjalnym przebiegu 40 000 km.

Ciśnienie powinniśmy dopasować do obciążenia samochodu. Oczywiście istnieje tolerancja, więc na krótkich dystansach możemy pojechać samochodem w pełni obciążonym z ciśnieniem ustawionym np. dla dwóch osób. Ale jeśli wybieramy się w dłuższą podróż np. na wakacje koniecznie należy dopasować ciśnienie od obciążenia.

Manometry

Często się zdarza, że manometry, szczególnie te publiczne, na stacjach paliw są nieprecyzyjne. Warto więc zaopatrzyć się we własny sprawdzony manometr, najlepiej z homologacją. Kosztują ok. 200-300 zł.

Opona zapasowa

Ponieważ rzadko korzystamy z opony zapasowej często zapominamy dopompować oponę zapasową i wtedy kiedy mogłaby nas uratować okazuje się bezużyteczna.

Michelin Pilot Alpin 5Szczepan Mroczek
Michelin Pilot Alpin 5

Ciśnienie w oponach typu run flat

Produkty Michelin typu „run on flat” umożliwiają jazdę jeśli w oponie nie ma powietrza. Należy pamiętać, że na takiej oponie można poruszać się z ograniczoną i określoną dla danego modelu prędkością i na określonym dystansie. Po takiej jeździe stan opony powinien zostać zweryfikowany przez fachowca. Jeśli nie będziemy postępować według zaleceń producenta opona może okazać się niezdatna do użytku. W przypadku opon typu „run on flat” kierowca zwykle nie wyczuje momentu utraty właściwego ciśnienia w oponach, ale każdy samochód wyposażony w takie opony na seryjnie zamontowane czujniki ciśnienia.

Michelin Pilot Alpin 5Szczepan Mroczek
Michelin Pilot Alpin 5

Jakie korzyści pompowanie opon azotem?

Azot to suche powietrze, z którego usunięto tlen. Powietrze zawiera prawie 79% azotu. Dzięki niemu opona dłużej utrzymuje zadane ciśnienie i mniej narażona jest na rozszerzalność cieplną. Azot i sprężone powietrze można mieszać, ale trzeba pamiętać, by wszystkie opony zostały napompowane tym samym gazem w celu uniknięcia zróżnicowania ciśnienia opon np. w ciepłe dni.
Kiedy opony napompowane są zwykłym powietrzem w ciepłe dni może pojawić się różnica w ciśnieniu w oponach ze strony bardziej wyeksponowanej na słońce, która może sięgać nawet, 0,3 bara. Dzięki azotowi ten efekt zostaje zniwelowany.

Sprawdź ceny opon Michelin CrossClimate+

Sprawdź ceny opon Michelin CrossClimate SUV

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA