[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Citroën – najważniejsze wydarzenia w historii marki

Citroën w 2019 roku świętował 100-lecie istnienia, a to idealna chwila, aby przypomnieć najważniejsze wydarzenia z historii tej marki. 

Historia Citroena Historia Citroena

Od marki produkującej na wielką skalę niedrogie samochody do wytwórcy najbardziej innowacyjnych aut w historii. Od nieskomplikowanego modelu 2CV, który zmotoryzował Francję po wojnie, przez wyrafinowanego technicznie DS-a, po modele GS, CX i XM z tytułami Samochodów Roku. Historia Citroëna zaczęła się nieco ponad 100 lat temu, w 2019 roku marka świętuje więc swój wielki jubileusz. Z tej okazji powstała wystawa zdjęć „Świat zainspirowany przez Citroëna” pokazywana w Paryżu, a w historycznej fabryce na specjalnym pokazie zgromadzono 100 unikatowych modeli. Zorganizowano też lokalne rocznicowe zloty właścicieli Citroënów i fanów marki, a nawet zaprezentowano model 19_19 – koncepcyjny samochód pokazujący, w jaką stronę będzie podążał Citroën w przyszłości. Na kolejnych stronach opisujemy historię marki Citroën, przedstawiamy najważniejsze modele w jej 100-letniej historii, opisujemy najnowsze rozwiązania techniczne stosowane w Citroënach, a także prezentujemy najnowsze samochody koncepcyjne, które w przyszłości w jakiejś formie zapewne pojawią się na drogach. 

Wirtualne muzeum Citroëna – najważniejsze modele jak na dłoni

Legendarne Citroëny 2CV i DS można czasem zobaczyć na drogach, inaczej jest jednak w wypadku modeli z początku historii marki (10 HP Type A, B2 Caddy, Rosalie itp.), samochodów koncepcyjnych (np. C10, Activa, C-Métisse), pojazdów specjalnych (wóz strażacki B 14F, traktor Type J, helikopter RE-2 czy pojazd półgąsienicowy Typu P17) lub rajdowych legend (ZX Rallye Raid, Xsara WRC, DS 19 itp.). Takie rodzynki można podziwiać tylko w muzeum marki. Od teraz nie trzeba w tym celu jechać aż do Paryża, wystarczy wejść na stronę internetową www.citroenorigins.pl. Można się z niej dowiedzieć wszystkiego o kultowych modelach i obejrzeć je z każdej strony dzięki podglądowi 360 stopni. 

Pierwszy samochód – 10 HP Type A

Lekki, prosty w budowie i tani, czyli nieco inny niż automobile konkurentów – Citroën postawił na seryjną produkcję samochodów, co się opłaciło, bo w rok sprzedał ponad 10 000 egzemplarzy. Na zdjęciu, za kierownicą swojego pierwszego modelu, monsieur André Citroën we własnej osobie.

Historia Citroena

Sprzedaż rośnie

Citroën wdraża w Europie strategię Henry’ego Forda – tworzy auta trafiające w potrzeby kierowców i produkuje je taśmowo na masową skalę. Dokłada do tego sprawny marketing – raz samolot na paryskim niebie maluje napis Citroën, innym razem taki napis jest wyświetlany na wieży Eiffla. Efekt? Citroën zatrudnia 31 tysięcy osób i produkuje dziennie 400 aut, co jest najlepszym wynikiem w Europie.

Historia Citroena

Rekord świata

Dobrą metodą na promocję marki jest bicie rekordów. W 1933 r. Citroën przygotował Petite Rosalie, czyli wyczynową wersję modelu Rosalie. Auto pokonało 300 tys. km w ciągu 134 dni ze średnią prędkością 93 km/h. Wtedy nikomu nie udało się dokonać większego wyczynu.

Czas II Wojny Światowej

Przed wojną marka opracowuje kilka rewolucyjnych rozwiązań, buduje koncepcyjny model TPV (zapowiedź 2CV) i snuje plany stworzenia modelu DS. Rozwój wstrzymują bomby zrzucone na fabrykę. Citroën podczas wojny i zaraz po niej produkuje głównie ciężarówki, które przez kolejne lata są wykorzystywane do odbudowy kraju.

Trudne czasy

Opracowanie rewolucyjnego modelu Traction Avant kosztowało majątek i największy producent aut w Europie wpadł w długi. Firmę wykupił i postawił na nogi Michelin. Rok później zmarł André Citroën.

Samochód dla ludzi

Nie było na świecie bardziej popularnego Citroëna niż dość oryginalnej urody model 2CV. Nie kosztował wiele, był tani w eksploatacji i bardzo wytrzymały, dzięki czemu stał się swego czasu jednym z głównych środków transportu we Francji. 2CV produkowano od 1948 do 1990 roku, w różnych odmianach sprzedano niemal 5 milionów egzemplarzy popularnej „Kaczki”. 

Historia Citroena

Bogini na salonach

Podczas salonu samochodowego w Paryżu w 1955 roku Citroën zadziwia świat modelem DS – nazwę czyta się jak „déesse”, co po francusku oznacza boginię i tak właśnie przez lata jest nazywana limuzyna Citroëna. Opływowa karoseria, hydropneumatyczne zawieszenie i innowacyjne wnętrze przyciągają kierowców – w 45 minut sprzedaje się 750 aut, a w kilka dni – 80 000 egzemplarzy!

Z chwilą debiutu innowacyjnego DS-a wszystkie inne auta stały się przestarzałe, nic dziwnego, że tym modelem jeździli najsłynniejsi ludzie, m.in. kosmonauta Jurij Gagarin, papież Jan XXIII, malarz Marc Chagall czy aktorka Brigitte Bardot; rozsławiła ona DS-a jeżdżąc nim w filmie „Et Dieu... créa la femme”, czyli „I Bóg stworzył kobietę”.

Historia Citroena

DS-em na OS-ach

Limuzyna z komfortowym zawieszeniem w sporcie? W 1959 r. ekipa Paul Coltelloni/Pierre Alexandre, jadąc modelem DS 19, wygrała arcytrudny rajd Monte Carlo. DS okazał się szybszy niż Volvo 122 i Jaguar Mk2 3.4. Cztery lata później stworzono sportowy oddział marki kierowany przez René Cottona, zwycięzcę m.in. wyścigu Le Mans.

Zamach na prezydenta De Gaulle’a

Z ust Charlesa de Gaulle’a po nieudanym zamachu na niego padły słowa, że życie uratował mu samochód. Opancerzona limuzyna prezydenta Francji została ostrzelana przez weterana wojny w Algierii. Mimo uszkodzeń i przebitych opon udało się jednak uciec. Autem prezydenta był, a jakże, Citroën DS, który dzięki hydropneumatycznemu zawieszeniu mógł jechać nawet na trzech kołach.

Mehari i służba w żandarmerii

Ten niecodzienny samochód miał niewielki silnik i karoserię w całości wykonaną z tworzywa sztucznego. Został stworzony po to, by wygodnie dojeżdżać nim na plażę. Spodobał się jednak francuskiej żandarmerii i wiele egzemplarzy włączono do służby. Mowa nie tylko o Louisie de Funèsie, który jako inspektor Ludovic Cruchot jeździł Meharim w serii o żandarmie z St. Tropez.

Citroën kupuje Maserati

W 1968 r. Citroën, będący jeszcze w dobrej kondycji finansowej, kupuje podupadającą firmę Maserati. Dzięki tej pomocy włoska marka otrzymała zastrzyk gotówki i nowoczesnej techniki (np. modele Ghibli i Merak mają układy hydrauliczne Citroëna), a Francuzi przy wykorzystaniu know how Włochów zbudowali szybki samochód typu GT – model SM z silnikiem V6.

Historia Citroena

Samochód na medal

GS był najmniejszym autem na świecie wyposażonym w hydropneumatyczne zawieszenie – to jeden z powodów, dla których został pierwszym Citroënem z tytułem Samochodu Roku. Chociaż w tamtym czasie marka święciła duże sukcesy, pojawiły się problemy finansowe. Dlatego w 1974 roku Citroën połączył się w Peugeotem, wychodząc z tarapatów i tworząc jeden z największych koncernów motoryzacyjnych na świecie. 

Kierunek – przyszłość

W 1988 roku Citroën prezentuje koncepcyjny model Activa, w którym po raz pierwszy zastosowano hydropneumatyczne zawieszenie sterowane elektroniką. Rok później to innowacyjne rozwiązanie trafia do seryjnego modelu XM, który jako trzeci Citroën (po GS i CX) otrzymuje tytuł Samochodu Roku (w 1990 r.).

Dakarowa dominacja

Citroën słynie ze zwycięstw w rajdach, ale nie każdy pamięta, że również w tych terenowych. Pokazany w 1990 r. terenowy pojazd na bazie drogowego ZX-a wygrywa niemal wszystko. Pierwsze zwycięstwo w Rajdzie Dakar odnosi w 1991 roku, kolejne – w 1994, 1995 i 1996 roku.

Historia Citroena

Mistrzowska ekipa

W 2002 roku swoje pierwsze zwycięstwo za kierownicą Citroëna Xsary WRC wywalczył Sebastien Loeb. Francuski kierowca, jadąc Xsarą WRC, C4 WRC i DS3 WRC, wygrał łącznie 79 rajdów WRC i zdobył rekordowe 9 (z rzędu!) tytułów mistrza świata. 

Historia Citroena

Pierwszy model nowych czasów

Moda na SUV-y i crossovery sprawiła, że każdy producent chce mieć w ofercie takie auta. Pierwszym SUV-em Citroëna był C-Crosser pokazany w 2007 roku.  

Powrót DS-a

Produkcja Citroëna DS zakończyła się w 1975 r., ale 35 lat później Citroën stworzył serię modeli DS, będących najbardziej ekskluzywnymi wersjami modeli marki. W rezultacie w 2014 roku powołano do życia  nową markę – DS Automobiles.

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA