Co oznaczają symbole umieszczone na oponie

Na bocznej ścianie opony producenci umieszczają różne symbole, z których można odczytać dużo ważnych informacji, przydatnych na przykład przy wyborze ogumienia do swojego samochodu i dopasowaniu go do warunków, w jakich będzie się poruszał.

Oznaczenia opony zimowej oprac. auto motor i sport
Oznaczenia opony zimowej

Umieszczanie oznaczeń jest wymagane przez przepisy i wszyscy producenci stosują takie same, nie ma więc niebezpieczeństwa, że mogą zostać niewłaściwie zrozumiane. Poniżej wyjaśniamy, jak należy odczytywać najważniejsze z nich.

Poszczególne elementy rozmiaru 225/45 R 18 95Y oznaczają:

225 − szerokość opony w milimetrach
45 − wartość wyrażona w procentach, oznacza stosunek wysokości opony do jej szerokości, w naszym przykładzie jest to 45 procent z 225 mm
R − rodzaj konstrukcji opony, tu − opona o budowie radialnej (opony o budowie diagonalnej są oznaczane literą D)
18 − wartość wyrażona w calach, oznacza średnicę osadzenia, która jest jednocześnie średnicą obręczy
95 − indeks nośności (określa maksymalne obciążenie opony podczas jazdy z maksymalną prędkością; indeks 95 informuje, że opona wytrzymuje maksymalne obciążenie 690 kg)
Y − indeks prędkości (określa maksymalną prędkość, z jaką może się poruszać opona; indeks Y oznacza, że opona może jechać 300 km/h)
O dacie produkcji opony można się dowiedzieć z zapisu DOT, np. 4YF7 1RPK 3021, w którym:
− cztery pierwsze znaki to kod fabryki i rozmiar opony
− cztery kolejne znaki to wewnętrzny kod producenta i fabryki
− cztery ostatnie cyfry oznaczają datę wyprodukowania opony: tydzień (w naszym przykładzie 30. tydzień roku) i rok (2021 rok)

Inne ważne informacje, jakie można odczytać z opony

Na oponie umieszcza się też symbole M+S (mud and snow − błoto i śnieg) oraz 3PMSF (ikona płatka śniegu na tle trzech górskich szczytów). M+S oznacza, że opona lepiej niż standardowa poradzi sobie z jazdą po ośnieżonej i śliskiej nawierzchni, ale nie jest to opona zimowa − zimowa ma symbol 3PMSF.

Oznaczenia informujące o sposobie montażu to napis "rotation" i strzałka wskazująca prawidłowy kierunek toczenia się − są one umieszczane na oponach kierunkowych. Napisy "inside" oraz "outside" to oznaczenia na oponach asymetrycznych informujące o wewnętrznej i zewnętrznej stronie montażu.

Symbole takie jak XL, RF, C informują, że opona ma wzmocnioną konstrukcję. Tak są oznaczane opony mogące pracować pod większym obciążeniem i z wyższym ciśnieniem niż standardowe, są one też wykonane z mocniejszych materiałów.

Wskaźnik zużycia TWI (Tread Wear Indication) znajduje się na mostku między klockami bieżnika, jeśli opona zrównała się z nim, bieżnik starł się do wysokości 1,6 mm, a to sygnał, że trzeba ją jak najszybciej wymienić.

Na oponie może się też znajdować napis "run flat", który oznacza, że opona pozwala na jazdę po całkowitej utracie ciśnienia, najczęściej przez ok. 80 km z prędkością 80 km/h.

REKLAMA