[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Co to jest spalanie stukowe i jakie są jego objawy?

Spalanie stukowe może doprowadzić do poważnej awarii, np. zatarcia silnika, ale takie ryzyko dotyczy głównie starych samochodów.

Oleje w F1 Olej F1 powstaje w warunkach laboratoryjnych. Sam silnik F1to dość ekstremalne środowisko pracy.

Mniej więcej od 2002 roku wszystkie nowe samochody powinny być wyposażone w tzw. czujnik spalania stukowego. Koryguje on kąt wyprzedzenia zapłonu, tak aby owo spalanie stukowe wyeliminować. Do tego dochodzi kwestia dobrej jakości paliw, które obecnie w większości przypadków tankujemy na stacjach – zanieczyszczone, o obniżonej liczbie oktanów paliwo może bowiem doprowadzić do anomalii w komorze spalania.

Czym jest spalanie stukowe i jak się objawia?

W normalnych warunkach mieszanka paliwowo-powietrzna pod koniec suwu sprężania zapala się od iskry ze świecy i płomień rozprzestrzenia się przez całą komorę spalania ze stałą prędkością około 30–60 m/s. Powstałe w ten sposób gazy spalinowe wywołują odpowiedni ruch tłoka.
W przypadku, gdy pojawia się spalanie stukowe mieszanka paliwa i powietrza zapala się od iskry świecy gwałtownie, a przy tym nie jest spalana w całości w komorze spalania – wybucha zbyt wcześnie lub zbyt późno, a w dodatku ze zbyt dużą prędkością. Innymi słowy dochodzi do detonacji mieszanki (stąd też nazwa spalania stukowego – spalanie detonacyjne), a efektem jest charakterystyczny, dobiegający spod maski, metaliczny stukot.
Konsekwencje spalania stukowego mogą być poważne, bo obciąża ono cieplnie i mechanicznie takie elementy silnika jak tłok czy korbowód. Oczywistym symptomem spalania stukowego, oprócz metalicznego dźwięku, jest też spadek osiągów.
Spalanie stukowe może pojawić się również wtedy, gdy silnik zaczyna się przegrzewać. Dlatego trzeba dbać o to, by poziom płynu chłodniczego był powyżej niezbędnego minimum, kontrolować układ chłodzenia pod względem nieszczelności i nie lekceważyć źle działającego termostatu.
Jako że niewłaściwie działające świece mogą powodować zbyt wczesny lub zbyt późny zapłon mieszanki warto przy okazji wizyty u mechanika skontrolować ich stan i wymieniać je zgodnie z zaleceniami producenta. Podobnie ma się rzecz z olejem – opóźnienia w jego wymianie mogą prowadzić do powstania nagarów na ściankach świec, a w konsekwencji do szybszego ich zużycia.
Oczywiście podstawową rzeczą jest dbanie o to, by tankować paliwo tylko dobrej jakości, bez zanieczyszczeń i na sprawdzonych stacjach. Paliwo zanieczyszczone lub takie o zbyt niskiej liczbie oktanów spala się o wiele gwałtowniej niż paliwo wysokooktanowe.

REKLAMA

Naprawa spalania stukowego

Zwykle by pozbyć się problemu wystarcza regulacja zapłonu – jak wspomnieliśmy zbyt wczesny lub zbyt późny zapłon mieszanki może doprowadzić do spalania stukowego. Kolejnym krokiem jest naprawa lub wymiana czujnika spalania stukowego. Jeśli to nie wystarcza potrzebna jest bardziej wnikliwa analiza pracy silnika i diagnoza nieprawidłowości.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA