REKLAMA

Continental prezentuje opony przyszłości

Motoryzacja zmienia się na naszych oczach. Pojazdy elektryczne, autonomiczne, nowoczesne systemy to już powoli rzeczywistość. Nie zmienia się jedno - auta wciąż potrzebować będą opon.

Continental i nowoczesne systemy bezpieczeństwa Materiały prasowe
Continental i nowoczesne systemy bezpieczeństwa

Przyszłość motoryzacji kształtują takie trendy, jak łączność, autonomiczna jazda czy elektromobilność. Jak przekonują eksperci, samochody bez kierowców, które komunikują się z innymi pojazdami i otoczeniem, to tylko kwestia czasu. Kluczową rolę w tworzeniu nowego ekosystemu mobilności odgrywają firmy technologiczne.

Continental już teraz projektuje i dostarcza przełomowe rozwiązania, które inni dopiero testują. Obecnie technologie, podzespoły i systemy opracowywane przez niemiecki koncern znajdują się w czterech na każde pięć samochodów poruszających się po drogach całego świata.

Wśród najważniejszych systemów bezpieczeństwa znajdują się także opony. Są jedynym elementem styku samochodu z nawierzchnią, a co za tym idzie, mają znaczący wpływ na długość drogi hamowania, przyczepność czy właściwości jezdne.

Opony są także ściśle powiązane z działaniem elektronicznych systemów bezpieczeństwa, takich jak: ABS (system zapobiegający blokadzie kół podczas hamowania), BAS (system wspomagania nagłego hamowania), EBD (system elektronicznego rozdziału siły hamowania), ESP (system stabilizacji toru jazdy), TPMS (system kontroli ciśnienia w oponach), ASR (system kontroli trakcji) oraz wielu innych.

REKLAMA

REKLAMA

Continental i nowoczesne systemy bezpieczeństwa Materiały prasowe
Continental i nowoczesne systemy bezpieczeństwa

Opony na pierwsze wyposażenie wyznaczają standardy

Nie wystarczy tylko wyprodukować opony. Kluczem do sukcesu jest ścisła współpraca z producentami aut, żeby być na bieżąco z rozwiązaniami planowanymi na kolejne lata. Continental, we współpracy z najlepszymi koncernami samochodowymi z segmentu premium, opracowuje ogumienie i testuje prototypy tak długo, aż inżynierowie stworzą idealny produkt.

Przed rozpoczęciem produkcji, opony muszą przejść około 100 różnych testów, w czasie których sprawdzane są ich właściwości jezdne podczas hamowania, przyspieszania czy osiągania maksymalnej prędkości. Oczekiwania producentów samochodów wobec opony są uzależnione m.in. od mocy pojazdu, segmentu czy zastosowanego napędu.

Jedynie ogumienie odpowiednio dobrane do danego modelu samochodu sprawia, że parametry pojazdu deklarowane na papierze przekładają się na realne osiągi na drodze. Równie duże znaczenie ma jazda na ogumieniu przystosowanym do danej pory roku – kiedy średnia dobowa temperatura powietrza utrzymuje się długotrwale na poziomie poniżej 7 stopni Celsjusza, kierowcy powinni zmienić ogumienie na zimowe.

- Opracowując sportową zimową oponę WinterContact TS 860 S inżynierowie Continentala mieli na celu stworzenie modelu, który zapewni maksymalne bezpieczeństwo w zmiennych zimowych warunkach. W związku z tym, że jest to model przeznaczony do aut wyposażonych w silniki o dużej mocy, musieli wziąć pod uwagę także zdolność opony do przenoszenia sportowych możliwości pojazdu na drogę. Wiązało się to z koniecznością opracowania nowej koncepcji wzoru bieżnika oraz zastosowania odpowiedniej mieszanki – powiedział Łukasz Kusiak, Product Manager Continental Opony Polska.

REKLAMA

Continental i nowoczesne systemy bezpieczeństwa Materiały prasowe
Continental i nowoczesne systemy bezpieczeństwa

Od opony przez systemy bezpieczeństwa po łączności w chmurze

Celem Continentala jest realizacja założeń Wizji Zero, która zakłada zero poszkodowanych, zero ofiar śmiertelnych i zero wypadków. W celu osiągnięcia powyższych założeń, Continental współpracuje nie tylko z przedstawicielami branży motoryzacyjnej, ale także sektora technologii i telekomunikacji.

Celem podejmowanych partnerstw jest opracowywanie najwyższej jakości opon, systemów bezpieczeństwa, inteligentnych rozwiązań związanych z infrastrukturą drogową, a także bezpiecznych i efektywnych systemów komunikacji pomiędzy samochodami (Car2Car) oraz pojazdami a infrastrukturą (V2X).

- Aby jazda bez wypadków była możliwa, konieczne jest opracowanie i wdrażanie do samochodów rozwiązań, które pozwolą na stały monitoring manewrów wykonywanych przez samochody, motocyklistów, pieszych i rowerzystów oraz wymianę informacji pomiędzy samochodami, ale także elementami infrastruktury, np. oświetleniem ulicznym. Dzięki danym, które będą zbierane, przetwarzane i udostępniane w czasie rzeczywistym, samochody będą mogły m.in. wykrywać przeszkody na drodze, omijać korki, dostosowywać prędkość do stanu drogi czy tworzyć „korytarz życia” dla pojazdów uprzywilejowanych. Dzięki podłączeniu pojazdów i elementów infrastruktury do sieci, w przyszłości autonomiczne samochody będą samodzielnie ulepszać swoje funkcje wspomagające bezpieczeństwo – dodał Łukasz Kusiak.

REKLAMA

REKLAMA

Continental i nowoczesne systemy bezpieczeństwa Materiały prasowe
Continental i nowoczesne systemy bezpieczeństwa

Wyższy poziom bezpieczeństwa i niższe koszty eksploatacji

System ContiConnect opracowany przez Continental to produkt usprawniający pracę zarówno kierowcy, jak i osoby zarządzającej autami dostawczymi, monitorujący stan danego elementu, a także informujący o awariach, wskazując konkretne miejsce ich wystąpienia.

System ContiConnect pozwala zapomnieć o ręcznych, rutynowych kontrolach – czynności związane z serwisowaniem ogumienia mogą być wykonywane dokładnie wtedy, kiedy są niezbędne – zarówno w pojedynczych pojazdach, jak i w całych flotach. To wyższy poziom bezpieczeństwa, trwałość opon oraz wyjątkowo niskie koszty eksploatacji.

- Cyfrowy monitoring opon pozwala wygenerować realne oszczędności – prawidłowe ciśnienie zmniejsza opory toczenia, a tym samym redukuje zużycie paliwa. Wpływa również na większą żywotność opon – utrzymywanie prawidłowego ciśnienia w oponach pozwala zwiększyć trwałość karkasu o 20 proc. i wydłużyć żywotność bieżnika o 15 proc. oraz minimalizuje ryzyko wystąpienia kosztownych awarii. Wpływa także na to, że flota uzyskuje co najmniej 1 proc. oszczędność na paliwie – powiedział Krzysztof Otrząsek, Fleet & Digital Solutions Manager CVT w Continental Opony Polska.

By określić, jakie realnie oszczędności firma zyska z systemem ContiConnect, warto przeanalizować korzyści, które jest w stanie uzyskać modelowa flota (Flux Transport), składająca się ze 100 zestawów (ciągnik i naczepa, 1200 kół). Przy założeniach, że flota pokonuje 120 tys. km rocznie na zestaw, po wymianie 400 opon tylko dzięki dłuższej żywotności bieżnika oszczędzi w skali roku 90 tys. zł, a na większej trwałości karkasu zyska dodatkowe 3 tys. zł. Ograniczając zużycie paliwa o 1 proc., spółka wypracuje oszczędność w wysokości 113 400 zł.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA