Cupra Born od listopada – co wiemy o tym modelu?

Cupra Born to pierwszy w pełni elektryczny model hiszpańskiej sportowej marki. Bazuje na Volkswagenie ID.3, ale ma bardziej rasowy charakter. Hot-hatchem jednak trudno go nazwać.

Cupra Born fot. materiały prasowe
Cupra Born

Cupra najpierw przyzwyczaiła nas do produkcji sportowych odmian modeli Seata, a później, już pod własną marką, produkcji usportowionych modeli własnych oraz przeróbek Seatów. Teraz Cupra wchodzi w świat aut elektrycznych i proponuje swoją wizję modelu ID.3 siostrzanego Volkswagena. Auto prezentuje się bardzo atrakcyjnie i na pewno ciekawiej niż volkswagenowski odpowiednik. Pytanie, ile będzie kosztować.

Cupra Born – silniki i napęd

Model Born będzie dostępny w dwóch wariantach silnikowych, o mocy 150 lub 204 KM i maksymalnym momencie obrotowym równym 310 Nm. Co więcej, najnowsza Cupra od 2022 roku będzie także sprzedawana z pakietem e-Boost, zwiększającym moc silnika do 231 KM i dostępnym w dwóch wersjach akumulatorów, o pojemności 77 lub 58 kWh.

Cupra Bornfot. materiały prasowe
Cupra Born

Wariant pierwszy pozwoli osiągnąć przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7 sekund i zasięg ok. 540 km. Samochody z akumulatorami o mniejszej pojemności uzyskają przyspieszenie od 0 do 100 km/h w około 6,6 sekundy oraz zasięg około 424 km. Producent podaje jeszcze, że od 0 do 50 km/h potrzeba będzie jedynie 2,6 sekundy, zatem w sprincie spod świateł model ten nie będzie miał zbyt wielu rywali. Dodajmy, że napęd w obu przypadkach przenoszony jest na koła tylnej osi.

Cupra Born to także spory postęp pod względem czasu ładowania. W zaledwie 7 minut można zwiększyć jej zasięg o dodatkowe 100 km, korzystając z ładowania mocą 125 kW. Z kolei od 5 do 80 proc. ładowanie trwać ma 35 minut. Samochód można podłączyć zarówno do sieci AC jak i DC, dlatego bez względu na to, czy użytkownik znajduje się w trasie czy w domu, może szybko, łatwo i bezproblemowo naładować baterię.

Pojazd, a raczej swój garaż, można także doposażyć w wallbox: Cupra Charger (typu plug&play), Cupra Charger Connect (umożliwiający połączenie Wi-Fi) lub Cupra Charger Pro (obsługujący 4G i Wi-Fi). Dodatkowym ułatwieniem dla użytkowników jest aplikacja Cupra Easy Charging, dzięki której bez względu na dostępną infrastrukturę można kontrolować wszystkie aspekty związane z ładowaniem samochodu.

REKLAMA

Cupra Born – układ jezdny

Cupra Bornfot. materiały prasowe
Cupra Born

Dzięki modułowej platformie matrycy napędu elektrycznego, najnowsza Cupra jest zwrotna, a dodatkowo w kwestii jej dynamicznych możliwości ogromną rolę odgrywają jej wymiary – 4322 mm długości, 1809 mm szerokości, 1540 mm wysokości i rozstaw osi 2767 mm. Cupra Born ma być dowodem na to, że samochody elektryczne mogą mieć prawdziwie sportowy charakter i zapewnić najwyższe emocje z jazdy. Mają w tym pomóc progresywny układ kierowniczy, mocniejsze hamulce i szersze opony zamontowane na 20-calowych felgach. Warto wspomnieć przy tym o adaptacyjnym zawieszeniu (DCC), które zostało przetestowane i dostrojone w ekstremalnych warunkach, obejmujących tysiące różnych scenariuszy drogowych.

Inżynierowie Cupry skupili się na wszystkich szczegółach, szukając udoskonaleń na każdym etapie projektowania samochodu. Oprócz opon 215 mm dostępnych z gamą felg aluminiowych od 18 do 20 cali, w modelu dostępne są również szersze opony o średnicy 235 mm, które zapewnią lepszą przyczepność. Model posiadający szersze opony oferuje możliwość całkowitego odłączenia trybu ESC, dzięki czemu kierowcy będą mogli poczuć jeszcze więcej emocji za kierownicą.

Cupra Bornfot. materiały prasowe
Cupra Born

Cupra Born jest oprócz tego wyposażona pięć różnych trybów: Range, Comfort, Performance, Individual i Cupra (dostępny tylko z pakietem e-Boost). Każdy tryb modyfikuje reakcję silnika, układ kierowniczy i zawieszenie (aż do 15 poziomów).

Cupra Born – zwiastun zmian

Produkcja Cupry Born oznacza początek nowej ery dla hiszpańskiej firmy, która podczas targów w Monachium ogłosiła, że ma ambicję by do 2030 r. stać się w pełni elektryczną marką. Pierwszy elektryczny model – Born – pojawi się w sprzedaży już w listopadzie. Ceny poznamy niebawem.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA