REKLAMA

Cupra w rozkwicie - rasowy el-Born wchodzi do gry

Cupra el-Born to najnowszy model hiszpańskiej marki, wydzielonej ze struktur Seata. Model jest rasową wersją Volkswagena ID.3, którego również spodziewamy się w wersji R.

Cupra el-Born Cupra el-Born

Zapowiadany od pewnego czasu i pokazany jako koncept w 2019 roku w Genewie Seat el-Born przyjął formę wersji produkcyjnej, ale ku zaskoczeniu obserwatorów, pojawił się jako Cupra el-Born. I prawdopodobnie tak już zostanie, bo przedstawiciele marki sugerują, że przecież Cupra to też Seat, a dobre wieści dla Cupry to także dobre wieści dla Seata.

No racja, po co mnożyć tyle bytów. Nasuwa się jednak pytanie – co z wersją R dla Volkswagena ID.3, skoro mamy już Cuprę? Ta wejdzie do sprzedaży w roku 2021, tymczasem Niemcy zapowiadają rasowy wariant ID.3 dopiero na okolice 2024 roku, co może oznaczać, że szykują coś znacznie lepszego. Poczekamy, zobaczymy, a tymczasem wróćmy jednak do tematu.

REKLAMA

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Cupra el-Born – napęd i zasięg

Cupra jest pierwszą marką Grupy Volkswagen, oferującą elektrycznego hot-hatcha o sportowych osiągach. Zgodnie z informacjami ujawnionymi przez Hiszpanów, do napędu posłuży silnik elektryczny, który pozwoli przyspieszyć od 0 do 50 km/h w 2,9 sekundy.

Co z mocą i sprintem do „setki”? Na te dane musimy zaczekać. W przypadku ID.3 R mówi się o ponad 300 KM i rozwiązaniach wyjętych z elektrycznego bolidu Volkswagen ID.R, który pobił już wiele rekordów, w tym na Północnej Pętli Nurburgringu, w Pikes Peak, Goodwood czy w Chinach. To mogłoby oznaczać, że 3-4 lata, które musimy zaczekać na ID.3 R, przyniosą coś znacznie bardziej rasowego, niż Cupra el-Born.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Co tam jednak moc i przyspieszenie. Cupra el-Born będzie autem elektrycznym, mówmy więc o... zasięgu. Z takiego założenia wyszli najwyraźniej szefowie marki i dzięki nim wiemy, że akumulator gromadzący 77 kWh (82 kWh brutto) energii pozwoli pokonać nawet 500 km na jednym ładowaniu. A sam proces uzupełniania zapasu energii ma być szybki i przy mocnej ładowarce w 30 minut zwiększymy zasięg o 260 km.

W kwestii sportowych doznań wiemy jeszcze tyle, że Cupra el-Born otrzyma specjalnie dla niej przygotowane zawieszenie adaptacyjne DCC Sport, zapewniające „ponadprzeciętny poziom dynamiki prowadzenia”.

Cupra - rasowa hybryda, elektryczny hot-hatch

Marka Cupra oferowała początkowo, po wydzieleniu jej ze struktur Seata, modele hiszpańskiej marki w podrasowanej wersji. Ale już na początku zapowiadano, że powstaną też ich własne modele. Takim jest Cupra Formentor - rasowy SUV, do napędu którego posłuży między innymi napęd hybrydowy typu plug-in o mocy 245 KM. W ofercie Cupry mamy jednak więcej modeli - póki co z tradycyjnymi napędami - jak Cupra Ateca czy Cupra Leon.

Wróćmy na moment do Cupry el-Born. Bo z jednej strony producent pokazał w 2019 roku we Frankfurcie koncepcyjny model Cupra Tavascan, który miał napęd elektryczny z dwoma silnikami o łącznej mocy 306 KM. To mogłoby sugerować taki właśnie poziom dla produkcyjnego el-Born.

Z drugiej strony jednak podany przez producenta zasięg około 500 km sugerowałby wykorzystanie słabszej jednostki, mającej moc nieco ponad 200 KM. To też prawdopodobne rozwiązanie, bo wtedy 306 KM musiałoby zaczekać najpierw na ID.3 R, a dopiero później trafić by mogło do el-Born jako rozwinięcie oferty.

Tyle jednak tytułem wstępu i przypuszczeń. W oczekiwaniu na oficjalne informacje na temat danych technicznych zapraszamy póki co do obejrzenia krótkiego wideo oraz galerii zdjęć pod nim i wyrobienia własnej opinii na temat stylistyki elektrycznego hot-hatcha. Podoba się wam, czy nie? Dajcie znać w komentarzach!

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA