Dacia Jogger Hybrid – premiera na Paris Motor Show 2022

Dacia Jogger Hybrid jest jedną z gwiazd stoiska rumuńskiej marki podczas targów Paris Motor Show 2022. To pierwsza pełna hybryda w gamie Dacii i na pewno nie ostatnia.

Dacia Jogger fot. materiały prasowe
Dacia Jogger

To musiało nastąpić – Dacia wprowadza do swojej oferty napęd hybrydowy. Pierwszym modelem, który skorzysta z nowoczesnego i oszczędnego napędu jest Dacia Jogger Hybrid 140 – bo tak brzmi jej pełna nazwa. Samochód debiutuje właśnie na targach w Paryżu, obok futurystycznej Dacii Manifesto, o której więcej piszemy w innym materiale.

Dacia Jogger Hybrid 140 – pierwsza hybryda Dacii

Jesteśmy przekonani, że tak jak Jogger jest najważniejszą premierą Dacii ostatnich miesięcy, tak wprowadzenie oszczędnego hybrydowego napędu otworzy marce kolejne drzwi i przyciągnie nowych klientów. Szczególnie że pod maskę trafi tu dopracowany i dobrze znany napęd hybrydowy, stosowany z powodzeniem w samochodach Renault czy Nissana, a niebawem także w nowych modelach Mitsubishi (będących zasadniczo kopiami modeli Renault, ale my nie o tym).

Dacia Jogger Hybrid 140 – tak nazywa się nowy wariant rodzinnego modelu – skorzysta z napędu typu pełna hybryda. Tym samym nie potwierdziły się wcześniejsze przypuszczenia, że oznaczenie Hybrid 140 może odnosić się do miękkiej hybrydy, która w rodzinie Renault ma także moc 140 KM, ale korzysta z silnika 1.3. Tutaj mówimy o takiej hybrydzie, jaka napędza m.in. Renault Clio, Renault Captur, Nissana Juke czy niebawem także nowego Mitsubishi ASX.

Dacia Jogger Hybrid 140 – elektryczny silnik i 15 przełożeń

Zastosowanie wspomnianej pełnej hybrydy oznacza, że w skład napędu Dacii Jogger Hybrid 140 wchodzi wolnossący czterocylindrowy silnik o pojemności 1,6 litra, mocy 94 KM i momencie obrotowym 148 Nm. Za napędem elektrycznym stoi natomiast motor elektryczny, dorzucający 49 KM i aż 205 Nm. Jest jeszcze jeden, niewielki silnik elektryczny (20 KM, 50 Nm), służący jako prądnico-rozrusznik i odpowiadający za uruchamianie silnika, ale także pełniący funkcję synchronizatora kłowej skrzyni biegów.

Ciekawostką jest, że przekładnia oferuje aż 15 przełożeń, bo zamiast tradycyjnych synchronizatorów, wykorzystuje sprzęgła kłowe, służące do przełączania czerech biegów przy napędzie spalinowym i dwóch przy napędzie elektrycznym. Stąd 15 kombinacji przełożeń, bo działa to trochę na zasadzie przerzutek w rowerze. Temu samemu celowi, co wykorzystanie kłowej skrzyni, czyli obniżeniu tarcia, służy wyeliminowanie tradycyjnego sprzęgła, dzięki czemu samochód zawsze rusza z miejsca w trybie w pełni elektrycznym. Jak to działa w praktyce, możecie przeczytać w naszych testach czy to Renault Arkana E-Tech, czy też nowego Nissana Juke Hybrid.

Energia elektryczna generowana jest podczas hamowania, a następnie magazynowana w niewielkim akumulatorze o pojemności 1,2 kWh. Pozwala to możliwie jak najczęściej podróżować czy to w trybie bezemisyjnym, czy to z wykorzystaniem elektrycznego „wspomagacza” dla jednostki benzynowej. Wynikowo spalanie powinno oscylować na poziomie około 5,5 l/100 km, a w mieście nawet z czwórką z przodu. Z kolei przyspieszenie do setki szacujemy na okolice 10 sekund „z groszami”, ponieważ cięższe Renault Arkana potrzebuje na to 10,8 sekundy, natomiast podobnej masy Clio rozpędza się w nieco poniżej 10 sekund.

Czy Dacia Jogger Hybrid 140 odniesie sukces, wiele zależy od ceny. Ta, choć wciąż w przypadku rumuńskiej marki jest ogólnie rzecz biorąc konkurencyjna w stosunku do rywali, to i tak w ostatnich miesiącach mocno podrosła. Tak czy inaczej, czekamy na cennik i jednocześnie zapowiadamy, że hybrydowy Jogger pojawi się w salonach na wiosnę 2023 roku, a po zelektryfikowaniu tego modelu przyjdzie czas na kolejne – następnym będzie prawdopodobnie nowy Duster.

 

Zobacz również:
REKLAMA