REKLAMA

Dacia Spring: cena i osiągi budżetowego „elektryka”

Dacia Spring to niewielki, elektryczny samochód do miasta, który ma oferować spory zasięg, przy niewielkiej cenie. Niestety, okupione jest to przeciętnymi osiągami.

Dacia Spring fot. materiały prasowe
Dacia Spring

Samochody elektryczne zyskują wielu zwolenników za sprawą charakterystyki napędu, w którym moment obrotowy dostępny jest w pełnym wymiarze już od najniższych obrotów, dzięki czemu nawet miejski elektryczny samochód potrafi przyjemnie wcisnąć w fotel. W przypadku Dacii Spring będzie jednak inaczej, ale też nie o przyspieszenia przecież tutaj chodzi.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Z dziennikarskiego obowiązku musimy napisać o tym, co ujawnił właśnie producent, a mowa o osiągach. Już wcześniej wiadomo było, że ważący niespełna tonę i mieszczący do czterech osób miejski samochód ma silnik o skromnej mocy 45 KM i momencie obrotowym 125 Nm. Wiadomo było także, że maksymalna prędkość określona została na 125 km/h, co w przypadku miejskich aut elektrycznych w zupełności wystarczy, a i nieco więksi elektryczni rywale pojadą niewiele szybciej.

Dacia Springfot. materiały prasowe
Dacia Spring

Teraz poznaliśmy jednak pozostałe osiągi, w tym czasy przyspieszeń. Nie, nie trzeba ich będzie mierzyć kalendarzem, niemniej jednak od 0 do 100 km/h Dacia Spring potrzebować będzie aż 19,1 sekundy. To w dzisiejszych czasach cała wieczność, ale coś za coś, bo dzięki temu zużycie energii przez niewielki silnik jest na tyle małe, że na jednym ładowaniu w mieście energii wystarczyć ma na 305 km.

Idźmy dalej. Przyspieszenie od 80 do 120 km/h, czyli powiedzmy wyprzedzanie w trasie, zajmie aż 26,2 sekundy, co potwierdza, że Dacia Spring jest autem dla osób ceniących spokój, a jej królestwem jest miasto. I tutaj auto pokaże swoje zalety, bo już spod świateł, do prędkości 50 km/h, przyspieszy w rozsądne 5,8 sekundy.

Dacia Springfot. materiały prasowe
Dacia Spring

Wracając do zasięgu. Akumulator gromadzi łącznie 27,4 kWh energii, co w warunkach jazdy miejskiej (WLTP City) pozwoli pokonać do 305 km, natomiast średnio w cyklu WLTP ma to być 230 km. Czas ładowania producent szacuje na ponad 13 godzin z użyciem domowego gniazdka lub 4,5 godziny z wykorzystaniem wallboxa o mocy 7,4 kW. Z kolei szybka ładowarka publiczna uzupełni zapas energii od zera do poziomu 80 procent w niecałą godzinę.

Jak dowiedzieliśmy się niedawno, podczas konferencji prasowej, Dacia Spring będzie u nas początkowo oferowana firmom i flotom, w tym także platformom carsharingowym. Klienci prywatni zaczekać muszą do jesieni 2021 roku.

Dacia Springfot. materiały prasowe
Dacia Spring

Dacia Spring: cena w Polsce

Cennik Dacii Spring także nie został jeszcze oficjalnie ujawniony, ale importer zapowiada, że Dacia Spring ma być najtańszym seryjnym autem elektrycznym na rynku, co oznaczać może zejście w okolice lub poniżej 80 tys. złotych, bowiem najtańsza obecnie jest Skoda Citigo-e, dostępna za około 82 tys. złotych. Na razie wiemy, że we Francji, w przeliczeniu, cena startuje od około 78 tys. złotych i u nas powinno być podobnie, co potwierdzałoby nasze przypuszczenia.

Dodajmy jeszcze, że Dacia Spring oferowana będzie również w wersji Cargo z homologacją N1. Zyska ona ścianę grodziową za oparciami przednich foteli i przestrzeń ładunkową o pojemności 1100 litrów, długości 1033 mm. Ładowność Dacii Spring Cargo to 325 kg. W sam raz dla mikroprzedsiębiorców, jak małe miejskie kwiaciarnie, piekarnie, itp. W wersji osobowej Dacia Spring zmieści natomiast cztery osoby i 290 litrów bagażu.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA