Dacia Spring – jak wygląda sprzedaż najtańszego elektryka?

Dacia Spring zasłynęła mianem najtańszego auta elektrycznego w Polsce. Mimo podwyżek cen, wciąż zasługuje na to miano, a importer chwali się, ile egzemplarzy zostało zamówionych w naszym kraju.

Dacia Spring fot. materiały prasowe
Dacia Spring

Dacia Spring – cena modelu w 2022 r.

Polski importer Dacii podaje, że od kwietnia 2021 roku, czyli momentu debiutu elektrycznej Dacii Spring, zamówionych zostało ponad 1000 egzemplarzy. To liczba z jednej strony duża, biorąc pod uwagę wciąż skromną liczebność floty samochodów w pełni elektrycznych w Polsce, ale z drugiej można by przypuszczać, że najtańszy samochód elektryczny będzie sprzedawał się jednak lepiej. Za brakiem entuzjastycznego przyjęcia Dacii Spring stoi jednak kilka czynników, a wśród nich ciasne, źle wykonane i mało komfortowe wnętrze dla czterech osób, a także słabe parametry napędu. Poza tym od chwili premiery sprzedażowej, zatem w ciągu półtora roku, Spring istotnie podrożał – z poziomu 76 900 zł w kwietniu 2021 roku do 91 400 zł obecnie.

Dacia Spring w Polscefot. Renault/D.Kalamus
Dacia Spring w Polsce

Dacia Spring – dane techniczne i osiągi

Dacia Spring jest samochodem miejskim, oferującym w standardzie m.in. klimatyzację, radio czy elektrycznie podnoszone szyby. Jej zasięg w mieście sięga – według WLTP – 305 km, zaś w cyklu mieszanym jest to skromne 230 km. W realnym, codziennym użytkowaniu wartości te są niższe. Skromna jest przy tym pojemność akumulatora, bo ten potrafi zgromadzić najwyżej 26,8 kWh energii. Współgra z tym słaby silnik o mocy raptem 33 kW (45 KM), z którym Spring do setki przyspiesza w 19 sekund, a maksymalnie rozpędzi się do 125 km/h.

Ile trwa ładowanie? Przy użyciu domowego gniazdka jest to około 14 godzin, natomiast garażowy wallbox o mocy 7,4 kW skróci ten czas do 5 godzin. Najszybciej uzupełni energię terminal prądu stałego o mocy 30 kW (to maksymalna możliwa moc ładowania) – w niecałą godzinę akumulator zyska 80 proc. swojej pojemności. Jak zatem widać, Spring nada się jako drugie, czy nawet trzecie auto w rodzinie, ale raczej nie jako jedyne, ponieważ jego użytkowanie ogranicza ciasne wnętrze i stosunkowo niski zasięg. Mała Dacia ma jednak swoje niezaprzeczalne zalety, jak spory bagażnik (300 litrów, a po rozłożeniu oparcia kanapy 600 litrów). Plusem jest też pięcioro drzwi i duża liczba schowków.

Dacia Springfot. materiały prasowe
Dacia Spring

Warto dodać, że w liczbie 1000 sprzedanych egzemplarzy Dacii Spring, 195 sztuk zasila flotę carsharingowej firmy, bo do tego Spring nadaje się dobrze. Przy tym akumulator jest objęty gwarancją na 8 lat lub 120 000 km z gwarancją zachowania pojemności na poziomie co najmniej 75 proc. Dacia zobowiązuje się także do recyklingu akumulatorów poprzez ich wykorzystanie, na przykład do magazynowania energii.

Wciąż można także obniżyć cenę samochodu elektrycznego, korzystając z programu dopłat „Mój elektryk”. W ramach tego można otrzymać dopłatę w wysokości 18 750 zł dla osób prywatnych lub 27 000 zł w przypadku rodzin wielodzietnych, posiadających Kartę Dużej Rodziny.

Zobacz również:
REKLAMA